فناوری آموزش- تربیت معلم
علیرضا ذاکری؛ صالح رشید حاجی خواجه لو؛ هادی افرایی؛ شهناز زنگوئی
چکیده
در سالهای اخیر استفاده از فناوریهای نوین آموزشی در فرآیند تدریس به شدت در حال گسترش است. پژوهش حاضر به بررسی نگرش معلمان نسبت به کاربرد فناوریهای نوین آموزشی در فرآیند تدریس پرداخته است. جامعه آماری این پژوهش کلیه معلمان مقطع متوسطه شهر سبزوار میباشد که 330 نفر به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. این ...
بیشتر
در سالهای اخیر استفاده از فناوریهای نوین آموزشی در فرآیند تدریس به شدت در حال گسترش است. پژوهش حاضر به بررسی نگرش معلمان نسبت به کاربرد فناوریهای نوین آموزشی در فرآیند تدریس پرداخته است. جامعه آماری این پژوهش کلیه معلمان مقطع متوسطه شهر سبزوار میباشد که 330 نفر به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. این تحقیق از نوع توصیفی – پیمایشی بوده و در آن برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. نتایج تحقیق بیانگر آن بود که، نگرش معلمان نسبت به کاربرد فناوریهای نوین آموزشی در فرآیند تدریس مثبت بود. انجام آزمون خی دو، روی دادهها نشان دهنده عدم تفاوت معنادار آماری میان متغیرهای جنسیت و میزان تحصیلات معلمان و نگرش آنها نسبت به کاربرد فناوریهای نوین آموزشی در فرآیند تدریس و تفاوت معنادار آماری میان متغیرهای محل خدمت و سابقه تدریس و نگرش آنها نسبت به کاربرد فناوریهای نوین آموزشی در فرآیند تدریس بوده است.
شایستگی حرفه ای معلمان
حسین صفرزاده؛ محمود احمدی شریف؛ علیرضا ذاکری
چکیده
سرمایه اجتماعی به عنوان منابع و پاداشهایی که افراد از طریق روابط اجتماعی به دست میآورند، در چند دهه گذشته مقبولیت گستردهای یافته است، ولی تحقیقات چندانی در ارتباط با تأثیر سرمایه اجتماعی بر فعالیت شغلی صورت نگرفته است. هدف از نگارش مقاله حاضر، بررسی تأثیر سرمایه اجتماعی بر فعالیت شغلی اعضای هیأت علمی دانشگاههای دولتی ...
بیشتر
سرمایه اجتماعی به عنوان منابع و پاداشهایی که افراد از طریق روابط اجتماعی به دست میآورند، در چند دهه گذشته مقبولیت گستردهای یافته است، ولی تحقیقات چندانی در ارتباط با تأثیر سرمایه اجتماعی بر فعالیت شغلی صورت نگرفته است. هدف از نگارش مقاله حاضر، بررسی تأثیر سرمایه اجتماعی بر فعالیت شغلی اعضای هیأت علمی دانشگاههای دولتی مستقر در تهران است. به این منظور با بهرهگیری از آرای صاحبنظرانی مانند «پوتنام» و «کلمن» در ابتدا به سنجش میزان سرمایه اجتماعی در میان اعضای هیأت علمی این دانشگاهها پرداخته و سپس چگونگی رابطه و تأثیر آن بر فعالیت شغلی آنان بررسی شده است. در این زمینه مؤلفههای سرمایه اجتماعی شامل کیفیت روابط (اعتمادورزی) و کمیت روابط (عضویتهای گروهی و انجمن و روابط همیارانه) مورد بررسی و سنجش قرار گرفتهاند. روش تحقیق از نوع همبستگی و به صورت پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری شامل 160 نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاههای دولتی مستقر در تهران در نیمه نخست سال 1388 میباشد که از بین آنان با استفاده از فرمول کوکران، 120 نفر به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. شیوه جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه بود. ضریب آلفای کرانباخ محاسبه شده برای پرسشنامه به کار رفته در این تحقیق، برابر با 901/0 میباشد. نتایج این تحقیق نشان داد که سرمایه اجتماعی تأثیر مستقیم و معناداری بر ابعاد فعالیت شغلی اعضای هیأت علمی مورد مطالعه دارد و لذا فرضیات وجود رابطه میان سرمایه اجتماعی اعضای هیأت علمی و میزان فعالیت شغلی، کیفیت آموزش فعالیت و کیفیت پژوهش فعالیت مورد تأیید قرار گرفت.
آموزش فنی حرفه ای
علیرضا ذاکری؛ رسول کرد نوقابی؛ مسعود صدرالاشرافی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی فرایندهای یاددهی- یادگیری در آموزشهای فنی و حرفهای در استان همدان انجام گرفت. فرایند یاد دهی- یادگیری دارای سه بخش اصلی آموزش، یادگیری، و ارزشیابی است. این سه بخش به منظور درک صحیح از فرایند یاددهی- یادگیری باید مورد بررسی قرار گیرند. در این پژوهش با عنایت به این موارد 10 سؤال پژوهشی تعریف شد که سطح کیفی ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی فرایندهای یاددهی- یادگیری در آموزشهای فنی و حرفهای در استان همدان انجام گرفت. فرایند یاد دهی- یادگیری دارای سه بخش اصلی آموزش، یادگیری، و ارزشیابی است. این سه بخش به منظور درک صحیح از فرایند یاددهی- یادگیری باید مورد بررسی قرار گیرند. در این پژوهش با عنایت به این موارد 10 سؤال پژوهشی تعریف شد که سطح کیفی آموزش، یادگیری، و ارزشیابی را به شکل کلی و با تفکیک متغیرهای جنسیت، سطح مربی، درجه مهارت شغلی کارآموز و رشته تحصیلی در آموزشگاههای فنی و حرفهای پوشش دادند. برای پاسخگویی به سؤالات پژوهش دو ابزار آماده شد. یکی پرسشنامه کیفیت آموزش و دیگری فرم نظرخواهی که نقاط قوت و ضعف آموزش، یادگیری و ارزشیابی در آموزشگاههای فنی و حرفهای مورد ارزیابی قرار گرفت. مخاطبان این فرم کارآموزان، مربیان، و مدیران و مسئولین آموزشگاههای فنی و حرفه ای بودند. ابزارهای پژوهش روی 240 کارآموز، 80 مربی و 30 مدیر یا مسئول آموزشگاه فنی و حرفهای، که با استفاده از روش خوشهای چند مرحلهای انتخاب شده بودند، اجرا شد. علاوه بر این، معدل کل کارآموزان آموزش دیده به همراه نمره کتبی و عملی آنان دریافت شد. تجزیه و تحلیل دادههای حاصل، نتایج زیر را در مورد کیفیت فرایند یاددهی- یادگیری در آموزشگاههای فنی و حرفهای استان به دست داد: سطح کیفی آموزش در آموزشگاههای فنی و حرفهای استان به طور کلی از خوب تا بسیار خوب ارزیابی شده است. کارآموزان میزان رعایت اصول آموزشی را توسط مربیان بین زیاد تا خیلی زیاد ارزیابی کرده اند. سطح یادگیری کارآموزان آموزش دیده در آموزشگاههای فنی و حرفهای بالاتر از متوسط است. مربیان، مدیران و مسئولین نیز از وضعیت یادگیری کارآموزان ابراز رضایت کرده اند. کیفیت ارزشیابی در آموزشگاههای فنی و حرفهای حدود متوسط ارزیابی شده است. در مقایسه با سایر بخشهای فرایند یاددهی- یادگیری بخش ارزشیابی در نظر خواهیها و به خصوص در آموزشگاههای دخترانه نمره کمتری به دست آورده است.
فناوری آموزش- آموزش عمومی
علیرضا ذاکری
چکیده
افزایش رشد جمعیت، بیشترتوسط جوانان که نزدیک به نیمی ازجمعیت کشورمان را تشکیل می دهند، ایجاد می شود که بخش عمده آن شامل دانشجویان فنی و مهندسی است. آگاهیاین دانشجویاننقشمهمیدرحسناجرایبرنامههایتنظیمخانوادهخواهدداشتکه نیازمندیادگیریعمیقومعنیدار هستند؛بنابراین،بهتراستدرآموزشایندانشجویانازروشهایآموزشیکهتواناییایجاداینسطحازیادگیریرادارند،استفاده ...
بیشتر
افزایش رشد جمعیت، بیشترتوسط جوانان که نزدیک به نیمی ازجمعیت کشورمان را تشکیل می دهند، ایجاد می شود که بخش عمده آن شامل دانشجویان فنی و مهندسی است. آگاهیاین دانشجویاننقشمهمیدرحسناجرایبرنامههایتنظیمخانوادهخواهدداشتکه نیازمندیادگیریعمیقومعنیدار هستند؛بنابراین،بهتراستدرآموزشایندانشجویانازروشهایآموزشیکهتواناییایجاداینسطحازیادگیریرادارند،استفاده شود. اینمطالعهبه منظوربررسی تاثیرروشآموزشفعال درسجمعیتوتنظیمخانوادهدردانشویادگیریدانشجویان فنی و مهندسی می باشد.در اینمطالعهنیمهتجربی ،48نفرازدانشجویانفنی و مهندسیدانشگاهتربیت دبیر شهید رجائی نیمسال اول 89-1388 که واحددرسی جمعیت وتنظیم خانوادهراانتخابکردهبودند،بهصورتتصادفیبهدوگروه24نفری تجربیوشاهدتقسیمشدند.پس از اجرای پیش آزمون دانشجویانگروهشاهدبهروشسنتیو17جلسه به روشسخنرانی،ودرگروهتجربی بهروشآموزش فعال تحتآموزشقرارگرفتندوسپس پسآزموناجراشد.برایجمعآوریدادههاازیکآزمونپیشرفتتحصیلی،متشکلازدوقسمت،استفادهگردیدکهحیطههایدانش ویادگیریمعنیداردانشجویانرادرزمینهایندرسموردارزشیابیقرارمیداد. نتایجبااستفادهاز نرم افزار SPSS و باآزمونهای t و ANOVA موردتجزیهوتحلیلآماریقرارگرفت. نتایج نشان داد ، هردوروشآموزشیدرارتقایدانشدانشجویانمؤثربودهاند و در حیطه دانش بین دو گروه اختلاف معنی داری نبود و میتوان نتیجه گرفت که سطح دانش به روش آموزش وابسته نیست؛ ولی یادگیری معنی دارفقط درگروه تجربیازنظرآماریاختلاف معنی دار بود.باتوجهبهتأثیرروش فعال در ارتقای یادگیریمعنیداردانشجویان،توصیهمیگردددرمواردیکهنیازبهیادگیریعمیقو سطحبالاازمطالبدرسیوجوددارد،ازاینروشآموزشیاستفادهگردد.