فصلنامه علمی
فناوری آموزش- تربیت معلم
بررسی نگرش معلمان نسبت به کاربرد فناوری‌های آموزشی در فرآیند تدریس

علیرضا ذاکری؛ صالح رشید حاجی خواجه لو؛ هادی افرایی؛ شهناز زنگوئی

دوره 6، شماره 1 ، دی 1390، ، صفحه 73-79

https://doi.org/10.22061/tej.2011.218

چکیده
  در سال­های اخیر استفاده از فناوری­های نوین آموزشی در فرآیند تدریس به شدت در حال گسترش است. پژوهش حاضر به بررسی نگرش معلمان نسبت به کاربرد فناوری­های نوین آموزشی در فرآیند تدریس پرداخته است. جامعه آماری این پژوهش کلیه معلمان مقطع متوسطه شهر سبزوار می­باشد که 330 نفر به روش نمونه­گیری خوشه­ای چند مرحله­ای انتخاب شدند. این ...  بیشتر

شایستگی حرفه ای معلمان
تأثیر آموزش مؤلفه های سرمایه اجتماعی بر فعالیت شغلی اعضای هیأت علمی

حسین صفرزاده؛ محمود احمدی شریف؛ علیرضا ذاکری

دوره 5، شماره 1 ، دی 1389، ، صفحه 59-66

https://doi.org/10.22061/tej.2010.313

چکیده
  سرمایه اجتماعی به عنوان منابع و پاداش­هایی که افراد از طریق روابط اجتماعی به دست می­آورند، در چند دهه گذشته مقبولیت گسترده­ای یافته است، ولی تحقیقات چندانی در ارتباط با تأثیر سرمایه اجتماعی بر فعالیت شغلی صورت نگرفته است. هدف از نگارش مقاله حاضر، بررسی تأثیر سرمایه اجتماعی بر فعالیت شغلی اعضای هیأت علمی دانشگاه­های دولتی ...  بیشتر

آموزش فنی حرفه ای
بررسی فرایندهای یاددهی- یادگیری در آموزش های فنی و حرفه ای

علیرضا ذاکری؛ رسول کرد نوقابی؛ مسعود صدرالاشرافی

دوره 4، شماره 4 ، مهر 1389، ، صفحه 227-237

https://doi.org/10.22061/tej.2010.315

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف بررسی فرایندهای یاددهی- یادگیری در آموزش­های فنی و حرفه­ای در استان همدان انجام گرفت. فرایند یاد دهی- یادگیری دارای سه بخش اصلی آموزش، یادگیری، و ارزشیابی است. این سه بخش به منظور درک صحیح از فرایند یاددهی- یادگیری باید مورد بررسی قرار گیرند. در این پژوهش با عنایت به این موارد 10 سؤال پژوهشی تعریف شد که سطح کیفی  ...  بیشتر

فناوری آموزش- آموزش عمومی
تأثیر آموزش فعال درس جمعیت و تنظیم خانواده در یادگیری دانشجویان فنی و مهندسی

علیرضا ذاکری

دوره 4، شماره 2 ، فروردین 1389، ، صفحه 151-157

https://doi.org/10.22061/tej.2010.1351

چکیده
  افزایش رشد جمعیت، بیشترتوسط جوانان که نزدیک به نیمی ازجمعیت کشورمان را تشکیل می دهند، ایجاد می شود که بخش عمده آن شامل دانشجویان فنی و مهندسی است.  آگاهیاین دانشجویاننقشمهمیدرحسناجرایبرنامههایتنظیمخانوادهخواهدداشتکه  نیازمندیادگیریعمیقومعنیدار هستند؛بنابراین،بهتراستدرآموزشایندانشجویانازروشهایآموزشیکهتواناییایجاداینسطحازیادگیریرادارند،استفاده ...  بیشتر