برنامه ریزی درسی
سمیرا سیدی؛ فاطمه احمدی؛ صادق نصری؛ مسعود صدرالاشرافی
چکیده
امروزه در تلاش برای بهبود و ارتقای فرایند یادگیری، استفاده از روش های فعال و نوینبه جای روش های سنتی در آموزش، بسیار ضروری است.از جمله روش های فعال در تدریس علوم تجربی، روش دست به کار و روش آزمایشگاهی است. در این راستا برای جبران برخی از کمبودهای امکانات آزمایشگاهی استفاده از وسایل، ابزارهای ساده و دست سازه ها پیشنهاد می گردد.لذا در ...
بیشتر
امروزه در تلاش برای بهبود و ارتقای فرایند یادگیری، استفاده از روش های فعال و نوینبه جای روش های سنتی در آموزش، بسیار ضروری است.از جمله روش های فعال در تدریس علوم تجربی، روش دست به کار و روش آزمایشگاهی است. در این راستا برای جبران برخی از کمبودهای امکانات آزمایشگاهی استفاده از وسایل، ابزارهای ساده و دست سازه ها پیشنهاد می گردد.لذا در این پژوهش سعی شده است تاثیر استفاده از دست سازه های آزمایشگاهی بر یادگیری و سطوح شناختی بلوم (دانش، فهم و کاربرد) در دانش آموزان دختر پایه اول متوسطه در یکی از مباحث فیزیک (مبحث شکست نور هندسی)بررسی شود. شیوه تحقیق از نوع شبه آزمایشی به روش طرح چهارگروهی سولومون می باشد وجامعه آماری آن کلیه دانش آموزان دختر پایه اول متوسطه شهرستان دهگلان و حومه آن به تعداد 527نفراست. نمونه آماری شامل چهارگروه است که مجموعاً 97 نفر هستند.انتخاب دبیرستان محل اجرای طرح و انتخاب کلاس ها و اختصاص آنها به گروه های آزمایش و گواه تصادفی است. در گروه های آزمایش تدریس همراه با استفاده از دست سازه ها است و در گروه-های گواه، تدریس به روش سنتی بوده است. نتایج حاصل از تحلیل های آماری، در سطح% 5(05/0 >p ) تفاوت معنی داری را بین گروه-های گواه وآزمایش در زمینه های یادگیری و کاربرد نشان داده است، که نشان دهنده موثرتر بودن استفاده از دست سازه ها در یادگیری و سطح کاربرد در مبحث شکست نور نسبت به روش سنتی است.
آموزش فنی حرفه ای
علیرضا ذاکری؛ رسول کرد نوقابی؛ مسعود صدرالاشرافی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی فرایندهای یاددهی- یادگیری در آموزشهای فنی و حرفهای در استان همدان انجام گرفت. فرایند یاد دهی- یادگیری دارای سه بخش اصلی آموزش، یادگیری، و ارزشیابی است. این سه بخش به منظور درک صحیح از فرایند یاددهی- یادگیری باید مورد بررسی قرار گیرند. در این پژوهش با عنایت به این موارد 10 سؤال پژوهشی تعریف شد که سطح کیفی ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی فرایندهای یاددهی- یادگیری در آموزشهای فنی و حرفهای در استان همدان انجام گرفت. فرایند یاد دهی- یادگیری دارای سه بخش اصلی آموزش، یادگیری، و ارزشیابی است. این سه بخش به منظور درک صحیح از فرایند یاددهی- یادگیری باید مورد بررسی قرار گیرند. در این پژوهش با عنایت به این موارد 10 سؤال پژوهشی تعریف شد که سطح کیفی آموزش، یادگیری، و ارزشیابی را به شکل کلی و با تفکیک متغیرهای جنسیت، سطح مربی، درجه مهارت شغلی کارآموز و رشته تحصیلی در آموزشگاههای فنی و حرفهای پوشش دادند. برای پاسخگویی به سؤالات پژوهش دو ابزار آماده شد. یکی پرسشنامه کیفیت آموزش و دیگری فرم نظرخواهی که نقاط قوت و ضعف آموزش، یادگیری و ارزشیابی در آموزشگاههای فنی و حرفهای مورد ارزیابی قرار گرفت. مخاطبان این فرم کارآموزان، مربیان، و مدیران و مسئولین آموزشگاههای فنی و حرفه ای بودند. ابزارهای پژوهش روی 240 کارآموز، 80 مربی و 30 مدیر یا مسئول آموزشگاه فنی و حرفهای، که با استفاده از روش خوشهای چند مرحلهای انتخاب شده بودند، اجرا شد. علاوه بر این، معدل کل کارآموزان آموزش دیده به همراه نمره کتبی و عملی آنان دریافت شد. تجزیه و تحلیل دادههای حاصل، نتایج زیر را در مورد کیفیت فرایند یاددهی- یادگیری در آموزشگاههای فنی و حرفهای استان به دست داد: سطح کیفی آموزش در آموزشگاههای فنی و حرفهای استان به طور کلی از خوب تا بسیار خوب ارزیابی شده است. کارآموزان میزان رعایت اصول آموزشی را توسط مربیان بین زیاد تا خیلی زیاد ارزیابی کرده اند. سطح یادگیری کارآموزان آموزش دیده در آموزشگاههای فنی و حرفهای بالاتر از متوسط است. مربیان، مدیران و مسئولین نیز از وضعیت یادگیری کارآموزان ابراز رضایت کرده اند. کیفیت ارزشیابی در آموزشگاههای فنی و حرفهای حدود متوسط ارزیابی شده است. در مقایسه با سایر بخشهای فرایند یاددهی- یادگیری بخش ارزشیابی در نظر خواهیها و به خصوص در آموزشگاههای دخترانه نمره کمتری به دست آورده است.