فناوری آموزش- آموزش مهندسی
موسی محمودی صاحبی؛ صادق نصری؛ حمید قلی نیا قلزم
چکیده
ارزشیابی مستمر از کیفیت تدریس استادان، تاثیر به سزایی بر ارتقای کیفیت آن ها دارد. نحوه اجرای ارزشیابی و معیارهایی که برای ارزیابی استفاده می شود به نوبه ی خود بسیار مهم است. در این تحقیق ضمن بررسی روش های رایج برای ارزیابی کیفیت تدریس، معیارهای جدیدی پیشنهاد می گردد. تحقیق حاضر سعی بر آن دارد تا با انتخاب افراد مورد مطالعه در رشته های ...
بیشتر
ارزشیابی مستمر از کیفیت تدریس استادان، تاثیر به سزایی بر ارتقای کیفیت آن ها دارد. نحوه اجرای ارزشیابی و معیارهایی که برای ارزیابی استفاده می شود به نوبه ی خود بسیار مهم است. در این تحقیق ضمن بررسی روش های رایج برای ارزیابی کیفیت تدریس، معیارهای جدیدی پیشنهاد می گردد. تحقیق حاضر سعی بر آن دارد تا با انتخاب افراد مورد مطالعه در رشته های فنی و مهندسی از نظرات دانشجویان و استادان رشته های فنی، در شناسایی معیارهای ارزیابی تدریس استاد علاوه بر دروس نظری از عملکرد تدریس استاد در دروس کارگاهی، آزمایشگاهی و پروژه ها بهره ببرد و به اهدافی نو دست یابد. در ارائه معیارهای جدید شاخص های معیارهای مربوط به بررسی طرح درس، رفتار حرفه ای، سوالات امتحانی، رفتار اجتماعی، بررسی موردی از دانش آموختگان و عملکرد استاد در دروس کارگاهی، آزمایشگاهی، پروژه و پایان نامه های دانشجویی مد نظر قرار گرفت. برای شناسایی معیارهای ارزیابی عملکرد تدریس استادان، تحقیق از نوع توصیفی - پیمایشی صورت گرفت. حجم نمونه شامل 340 نفر دانشجو و 106 نفر استاد بود که نظرات آن ها در مورد معیارهای ارزیابی کیفیت تدریس استادان جمع آوری شد. تجزیه و تحلیل داده ها توسط نرم افزار spss نسخه 16 انجام شده است. نظرات استادان و دانشجویان با استفاده از این نرم افزار پردازش گردید. نتایج نشان می دهد، از نظر استادان معیارهای طرح درس، برنامه زمان بندی در جلسات کلاسی با رعایت سرفصل ها و از نظر دانشجویان ارائه جزوه درسی، پاسخ گویی به سوالات، استفاده از مثال های مناسب، میزان مهارت های استاد در دروس عملی، میزان مشارکت و سرپرستی پروژه ها و پایان نامه های دانشجویی از مهمترین معیارهای ارزیابی کیفیت تدریس استادان است.
معماری
موسی محمودی صاحبی
چکیده
روش طراحی بر اساس عملکرد، روشی است نو که در آن خسارت سازه ها در برابر سطوح متفاوت خطر (زلزله) به طور شفاف مورد ارزیابی قرار می گیرد و عملکردهای سازه ای و غیر سازه ای سازه ها با محدود کردن مقاومت، سختی و شکل پذیری اعضا کنترل میشود. برای نیل به این هدف ها، یک تحلیل غیرخطی روی مدل سازه ای ضروری است. برای انجام ...
بیشتر
روش طراحی بر اساس عملکرد، روشی است نو که در آن خسارت سازه ها در برابر سطوح متفاوت خطر (زلزله) به طور شفاف مورد ارزیابی قرار می گیرد و عملکردهای سازه ای و غیر سازه ای سازه ها با محدود کردن مقاومت، سختی و شکل پذیری اعضا کنترل میشود. برای نیل به این هدف ها، یک تحلیل غیرخطی روی مدل سازه ای ضروری است. برای انجام این تحلیل، مشخصات اولیه سازه (مقاومت و سختی اولیه) مورد نیاز است. هر چه مقدارهای اولیه به مقدارهای نهایی نزدیک تر باشد، مراحل انجام تحلیل و طراحی سازه، ساده تر و سریعتر خواهد بود. هدف اصلی این مقاله، ارایه روشی است که به کمک ان بتوان به طور ساده و سریع، مقاومت و سختی اولیه سازه را جهت انجام تحلیل غیرخطی به دست آورد. برای این منظور ضریب هایی پیشنهاد میشود که به کمک انها بتوان مقاومت و سختی مورد نیاز قاب های خمشی بتن مسلح را برای هریک از حالت های عملکردی سازه؛ استفاده بی وقفه(IO)، ایمنی جانی(LS) و مرز انهدام سازه(CP) تعیین نمود. این ضریب ها عبارت اند از ضریب رفتار (Rw) و ضریب بزرگ نمایی تغییرمکان (Cd) که به ترتیب برای محاسبه مقاومت و سختی مورد نیاز سازه مورد استفاده قرار می گیرند. مقدارهای پیشنهادی برای ضرایب رفتار در حالت های متفاوت عملکردی IO ، LS و CP به ترتیب برابر 28/2، 43/4 و 3/5 است. همچنین مقدارهای 29/2، 73/4 و 83/5 نیز برای ضریب های بزرگ نمایی تغییر مکان در حالتهای متفاوت عملکردی پیشنهاد گردیده است. بررسیها نشان می دهد، استفاده از ضریب های فوق در محاسبه مقاومت مورد نیاز (برش پایه) و سختی اولیه (با کنترل تغییرمکان جانبی) سازه ها، مراحل بعدی انجام کار و تحلیل غیر خطی سازه ها را، ساده تر و سریع تر خواهد کرد.