فصلنامه علمی
یادگیری الکترونیکی
ارزیابی میزان آمادگی ادراکی دانشجویان برای یادگیری الکترونیکی در دانشگاه‌های ایران

مهدیه فرازکیش؛ غلامعلی منتظر

دوره 15، شماره 1 ، دی 1399، ، صفحه 101-117

https://doi.org/10.22061/tej.2020.6051.2324

چکیده
  پیشینه و اهداف: نسل‌کنونی یادگیرندگان دانشگاهی به دلیل سهولت ظاهری کاربری و آشنایی با فنّاوری‌های شبکه‌ای، به عنوان «بومیان دیجیتال» قلمداد می‌شوند؛ با این حال ابهاماتی در خصوص میزان آمادگی دانشجویان برای تحصیل در محیط یادگیری الکترونیکی وجود دارد. به ویژه بی‌انگیزگی دانشجویان ایرانی نسبت به آموزش‌های الکترونیکی به رغم ...  بیشتر

یادگیری الکترونیکی
شخصی‌سازی محیط یادگیری الکترونیکی براساس خودکارامدی یادگیرنده

فاطمه زرّین؛ غلامعلی منتظر

دوره 13، شماره 4 ، مهر 1398، ، صفحه 868-880

https://doi.org/10.22061/jte.2018.3137.1911

چکیده
  پیشینه و اهداف:  یکی از ویژگی­هایی که برای شخصی­سازی محیط یادگیری الکترونیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد، خودکارامدی است. این ویژگی به باور افراد نسبت به توانایی­های خود برای انجام تکالیف اشاره دارد. متخصصان براین باورند که خودکارامدی تحصیلی، یکی از عوامل مهمی است که تأثیر به‌سزایی بر یادگیری مؤثر و پیشرفت تحصیلی یادگیرندگان ...  بیشتر

آموزش الکترونیکی- مجازی
ارائه مدلی برای طراحی ساختار وبگاه‌های آموزش مجازی به کمک مدل تصمیم‌گیری چند معیاره

آیدا اسدی صومعه؛ غلامعلی منتظر

دوره 8، شماره 3 ، تیر 1393، ، صفحه 159-174

https://doi.org/10.22061/tej.2014.93

چکیده
  چکیده:یادگیری الکترونیکی یکی از این راه‌کارهای تأمین آموزش عالی برای متقاضیان آن است که امروزه با توجه به افزایش تقاضا مورد توجه زیادی قرار گرفته است. با ظهور این رویکرد مراکز آموزشی نوینی به نام دانشگاه مجازی به وجود آمده است که مشابهی از نوع فیزیکی آن، در دنیای مجازی است. در این شیوه آموزشی، وبگاه اولین جبهه­ای است که یادگیرندگان ...  بیشتر

آموزش الکترونیکی- مجازی
طراحی مدل ارزیابی آمادگی مهارت آموزی الکترونیکی در ایران

غلامعلی منتظر؛ سیدعلی موسوی

دوره 7، شماره 2 ، فروردین 1392، ، صفحه 73-85

https://doi.org/10.22061/tej.2013.327

چکیده
  در سال های اخیر توجه به کیفیت و گسترش آموزش های مهارتی به منظور تربیت سرمایه های انسانی خلّاق و ماهر رشدچشمگیری داشته است. در این مقاله با ارزیابی مدل های مختلف آمادگی الکترونیکی و با اتکا بر مطالعات تطبیقی و تحلیل اطلاعاتحاصل از مطالعات ملی، چارچوب مفهومی جامعی برای ارزیابی آمادگی مهارت آموزی الکترونیکی در کشور طراحی شده اس ت. بدینمنظور، ...  بیشتر

آموزش الکترونیکی- مجازی
طراحی و پیاده سازی سامانه چند کارگزاره آموزشیار هوشمند مبتنی بر شبکه بیز در محیط آموزش الکترونیکی

نفیسه صابری؛ غلامعلی منتظر

دوره 5، شماره 1 ، دی 1389، ، صفحه 1-13

https://doi.org/10.22061/tej.2010.294

چکیده
  سامانه­های آموزشیار هوشمند به عنوان محیطی شخصی شده و مبتنی بر توانمندی و ویژگی­های یادگیری در نظام آموزش الکترونیکی، محیطی پیچیده، پویا و همراه با عدم قطعیت است. پایش این محیط برای استخراج ویژگی­ها و مدل­سازی دقیق یادگیرنده کاری زمان­بر و سخت است. هدف از این مقاله، ارائه چارچوبی انعطاف­پذیر با بهره­گیری از قابلیت­های ...  بیشتر

فناوری آموزش- ارزشیابی و آزمون سازی
ارزیابی میزان آمادگی یادگیری الکترونیکی در دانشگاه ها

غلامعلی منتظر؛ بهناز داراب

دوره 4، شماره 2 ، فروردین 1389، ، صفحه 83-92

https://doi.org/10.22061/tej.2010.1345

چکیده
  فنّاوری اطلاعات، به تعاملات علمی شکل دیگری بخشیده و بر چگونگی کسب و انتقال دانش در جامعه تأثیر زیادی داشته است. دانشگاه­ها و مراکز علمی به عنوان مراکز اصلی خلق و انتقال علم، به تدریج شکل دیگری را به خود خواهند گرفت. در این میان یکی از موضوعاتی که مدیران و مسئولان آموزش عالی باید به طور جدی به آن بیندیشند، ایجاد دانشگاه مجازی و تحقق ...  بیشتر