آموزش الکترونیکی- مجازی
مهدیه رضائی؛ سید محمد شبیری
چکیده
هدف پژوهش حاضر آشنایی با آگاهی، نگرش و رفتارهای زیستمحیطی دانشجویان دانشگاه پیام نور استان مرکزی و بررسی میزان تأثیر کاربرد فناوریهای وایبر، لاین و اینستاگرام بر این متغیرهاست. روش این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ نحوه گردآوری دادهها، توصیفی از نوع پیمایشی است. در این پژوهش جامعه آماری عبارت بود از 26701 نفر دانشجویان ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر آشنایی با آگاهی، نگرش و رفتارهای زیستمحیطی دانشجویان دانشگاه پیام نور استان مرکزی و بررسی میزان تأثیر کاربرد فناوریهای وایبر، لاین و اینستاگرام بر این متغیرهاست. روش این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ نحوه گردآوری دادهها، توصیفی از نوع پیمایشی است. در این پژوهش جامعه آماری عبارت بود از 26701 نفر دانشجویان دانشگاه پیام نور استان مرکزی که با استفاده از فرمول کوکران تعداد 377 نمونه از آنها به صورت تصادفی انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفت. ابزار پژوهش پرسشنامهای در پنج بخش است، که قبل از اجرا برای افزایش روایی و اعتبار آن به صورت آزمایشی به اجرا در آمد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمونt مستقل در مورد تاثیر استفاده از وایبر ، لاین و اینستاگرام بر متغیرهای وابسته پژوهش(آگاهی، نگرش و رفتار زیستمحیطی) و آزمون پیرسون برای بررسی تأثیر برآیند استفاده از ۳ نرمافزار مورد مطالعه بر متغیرهای وابسته و از طریق نرمافزار spss انجام شد. بر اساس یافتههای این پژوهش، نگرش و رفتار دانشجویان نسبت به آگاهی آنان سطح بالاتری را نشان داد و ارتباط معنی داری بین استفاده از نرمافزارهای وایبر، لاین ، اینستاگرام با آگاهی، نگرش و رفتارهای زیستمحیطی دانشجویان به دست نیامد.
آموزش علوم
حسین میبودی؛ سید محمد شبیری؛ رضا ارجمندی؛ فرزام بابایی سمیرمی
چکیده
شکلگیری نگرش و ارزشها، تعهد و مهارتهای مورد نیاز برای حفظ و پشتیبانی محیط زیست در افراد در سنین پایین آغاز میگردد. این مقاله با استفاده از روش تحلیل محتوای بصری به بررسی نقاشی دیواری مهدکودکهای شهر مشهد پرداخته، کیفیت و کمیت پرکاربردترین مفاهیم زیست محیطی را در این نقاشی دیواریها نشان داده است. جامعه آماری این تحقیق را ...
بیشتر
شکلگیری نگرش و ارزشها، تعهد و مهارتهای مورد نیاز برای حفظ و پشتیبانی محیط زیست در افراد در سنین پایین آغاز میگردد. این مقاله با استفاده از روش تحلیل محتوای بصری به بررسی نقاشی دیواری مهدکودکهای شهر مشهد پرداخته، کیفیت و کمیت پرکاربردترین مفاهیم زیست محیطی را در این نقاشی دیواریها نشان داده است. جامعه آماری این تحقیق را کلیهی مهدکودکهای شهر مشهد تشکیل میدهد که در مجموع شامل 322 مهدکودک است. در روش تجزیه و تحلیل بصری، ابتدا از هر نقاشی دیواری تفسیری کلی ارائه میدهد. سپس آن را با همه مفاهیم موجود در جدول تحلیل محتوا میسنجد، هر نقاشی دیواری میتواند مجموعهای از مفاهیم را در بر داشته باشد. نتایج این پژوهش نشان میدهد که به مفاهیم زیست محیطی در بین نقاشی دیواری مهدکودکها، کم توجهی شده است. بیشترین موضوعات انتخابی برای نقاشی دیواری در مهدکودکها، مربوط به (رابطه دوستانه با طبیعت) و کمترین موضوعات مربوط به بحثهای (خودداری از آلوده کردن محیط زیست) است. مجموع فراوانی مفاهیم زیستمحیطی تحلیل شده در نقاشی دیواریهای شهر مشهد 2017 مورد بوده است که به طور کلی 2/27 درصد از محتوای نقاشی دیواری مهدکودکها را شامل میشود. این نتایج علاوه بر رصد جایگاه نقاشی دیواری مهدکودکها، رویکردی جدید در امر آموزش محیط زیست به کودکان را نیز تعمیمپذیر خواهد کرد.