فصلنامه علمی
آموزش الکترونیکی- مجازی
فراتحلیل تاثیر کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات بر عملکرد آموزشی و پژوهشی اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها

نرجس امینی؛ احمدرضا نصراصفهانی؛ بی بی عشرت زمانی؛ بهروز ترک لادانی

دوره 14، شماره 2 ، فروردین 1399، ، صفحه 231-245

https://doi.org/10.22061/jte.2019.4225.2028

چکیده
  پیشینه و اهداف: ماهیت آموزش عالی به علت پیشرفت  فاوا در حال تحول بوده و این فناوری­ها بر روی رسالت دانشگاه­ها در ابعاد آموزش و پژوهش تاثیر به­سزایی گذاشته است. فاوا واسطه­ای­ست که امکان بیان طیف گسترده­­ای از اطلاعات، اندیشه­ها، مفاهیم و پیام­ها را فراهم می­کند. این پدیده با تمام ویژگی­ها و کاربردهایی که دارد، ...  بیشتر

روانشناسی فناوری آموزش
هنجارسنجی، اعتباریابی و پایاسازی مقیاس سنجش شادکامی در میان دانشجویان

بهرام صالح صدق پور؛ محمدصادق طاهرطلوع دل؛ سیده اشرف سادات

دوره 14، شماره 2 ، فروردین 1399، ، صفحه 355-367

https://doi.org/10.22061/jte.2019.4503.2080

چکیده
  پیشینه و اهداف: شادی بالاترین سطح عاطفه­ی مثبت است. شادی از نظر عصب­شناختی به‌وسیله‌ی کاهش سریع سرعت شلیک عصبی فعال می­شود. رهایی از درد جسمی، رهایی از نگرانی­ها، حل کردن مسئله‌ای دشوار، و پیروز شدن در رقابتی اضطراب‌انگیز نمونه­ی الگوی کاهش برانگیختگی عصب­شناختی شادی است. گریز از عوامل استرس‌زا و دوری از مواجهه با تغییرات ...  بیشتر

پردازش زبان طبیعی
معرفی سیستم آموزش تشخیص و تصحیح ابهام کلمات برای افزایش کارایی مترجم متن فارسی به زبان اشاره فارسی با استفاده از آنتولوژی.

محمد لطافت؛ عبدالرضا رسولی کناری؛ محبوبه شمسی

دوره 13، شماره 4 ، مهر 1398، ، صفحه 797-813

https://doi.org/10.22061/jte.2019.3369.1858

چکیده
  پیشینه و اهداف: جریان اصلی جامعه به دلیل عدم توانایی در برقراری ارتباط با جامعه ناشنوایی باعث گوشه­گیری این افراد شده است. در حال حاضر سالانه 1400 ناشنوای عمیق در کشور متولد می­شود که بیشتر این کودکان دارای خانواده شنوا هستند. به همین دلیل والدین در سال­های ابتدایی زندگی کودک، به دلیل عدم آشنایی با زبان اشاره نمی­توانند الگوی ...  بیشتر

مدیریت دانش
بررسی رابطه تفکر استراتژیک و سرمایه فکری با گرایش به نوآوری سازمانی در میان مدیران و کارشناسان اداره کل آموزش و پرورش استان تهران

مهدی نوید ادهم؛ حمید شفیع زاده

دوره 13، شماره 4 ، مهر 1398، ، صفحه 881-890

https://doi.org/10.22061/jte.2019.5065.2163

چکیده
  پیشینه و اهداف: گرایش به نوآوری سازمانی می تواند در بخش نیروی انسانی، مطالعات رفتاری و روانشناختی کارکنان و شناخت ارزش‌ها و توانایی‌های آنان یا در بخش فنی و تکنولوژی، تجهیزات، مدرنیزه و فنون جدید و یا در بخش ساختار که شامل مجموعه قواعد، روش‌ها، هنجارها و ضوابط می باشد، روی دهد. پرداختن معلمان و کارکنان اداری به نوآوری، چه به صورت ...  بیشتر

تربیت معلم
شایستگی های حرفه ای معلمان و رضایت شغلی با تاکید بر دیدگاه سازنده گرایی

زهرا ابوالحسنی؛ محمد جوادی پور

دوره 13، شماره 4 ، مهر 1398، ، صفحه 911-920

https://doi.org/10.22061/jte.2018.3713.1925

چکیده
  پیشینه و اهداف: مربیان از ارکان اصلی فرآیندیاددهی ـ یادگیری هستند که نقش انکارناپذیری درکیفیت­زایی یا کیفیت­زدایی نظام آموزشی ایفا می‌کنند. یونسکو آموزش را کلید توسعه جوامع و مسیری می­داند که افراد را برای تحقق توانایی­ها و افزایش کنترل بر تصمیمات اثرگذار بر آن­ها توانمند می­سازد.  این در حالی است که برای آموزش و ایجاد ...  بیشتر

رویکردهای نوین آموزشی
شناسایی نیازهای دانشجویان کشاورزی در زمینه شایستگی‌های حرفه‌ای براساس مدل بوریج و رابطه آن با ساختار اجتماعی آموزش

مسعود سامیان؛ رضا موحدی؛ ابراهیم صالحی عمران؛ حشمت اله سعدی

دوره 13، شماره 4 ، مهر 1398، ، صفحه 921-930

https://doi.org/10.22061/jte.2019.3601.1903

چکیده
  پیشینه و اهداف: تجربه تاریخی فرایند توسعه در کشورهای پیشرفته صنعتی نشان می دهد که کشاورزی نقش اساسی در توسعه ملی این کشورها را به عهده داشته است. کشاورزی، دارای جنبه های پیچیده ی اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، بوم شناختی، زیبایی شناختی و اخلاقی است. رویارویی مطلوب با پیچیدگی ها، نبود قطعیت و هنجارها، ارزش ها و گرایش های متضاد، نیازمند دگرگونی ...  بیشتر

یادگیری الکترونیکی
تحلیل فلسفی فناوری و نقش آن در شکل‌گیری فضای مجازی

پرستو مصباحی جمشید؛ محمدرضا سرمدی؛ مهران فرج اللهی؛ محمد میردامادی؛ زهره اسماعیلی

دوره 13، شماره 4 ، مهر 1398، ، صفحه 945-955

https://doi.org/10.22061/jte.2019.2816.1723

چکیده
  پیشینه و اهداف: فناوری دیجیتال پدیده­ای حیاتی در عصر حاضر است و همواره با دگرگونی ساختارهای اجتماعی همراه بوده است. از آنجا که ذات فناوری امری خنثی نیست، میان فناوری و تولید اندیشه رابطه­ای دو سویه وجود دارد و فناوری دارای دانش خاص خود است؛ لذا مرتبط با زیرساخت­های فلسفی زمان تغییر می­کند. یکی از رویدادهای فناورانه، تحقق فضای ...  بیشتر

آموزش الکترونیکی
تدوین الگویی برای برنامه درسی مبتنی بر موک در آموزش عالی با استفاده از نظریه داده بنیاد( مطالعه موردی؛ آموزش عالی ایران)

اسماعیل جعفری؛ کورش فتحی واجارگاه؛ محبوبه عارفی؛ مرتضی رضایی زاده

دوره 13، شماره 3 ، تیر 1398، ، صفحه 581-593

https://doi.org/10.22061/jte.2018.3613.1906

چکیده
  پیشینه و اهداف: موک نه‌تنها به‌عنوان یک ابزار آموزشی آنلاین توانسته است به جایگاه ارزشمندی در دنیای آموزش و یادگیری برسد بلکه به‌عنوان یک موج فکری نیز شناخته‌شده است که توجه بسیاری از نویسندگان و پژوهشگران را به خود جلب کرده است. هرچند این مسئله در ایران قابل‌تردید است چراکه نه‌تنها موک به‌عنوان یک ابزار آموزشی غالب مورداستفاده ...  بیشتر

تحلیل شناختی عوامل موثربرکاربرد فناوری اطلاعات بر اساس مدیریت تغییر در وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران

سمانه یارمحمدی؛ فریده اشرف گنجویی؛ علی زارعی

دوره 13، شماره 3 ، تیر 1398، ، صفحه 638-648

https://doi.org/10.22061/jte.2018.3546.1891

چکیده
  پیشینه و اهداف: امروزه بکارگیری فناوری اطلاعات بخشی لاینفک مشاغل علی الخصوص مدیریتی است . مدیران ورزشی باید بتوانند کارشناسان فنی را به شکلی وا دارند تا از نوآوری های فناوری اطلاعات در تغییر ماهیت مشاغل و امور سازمان در جهت بهره وری و اثر بخشی بیشتر استفاده کنند. در صورت وجود مانع در بکارگیری فناوری اطلاعات سازمان دیگر اثربخش و رقابتی ...  بیشتر

فناوری آموزش
فراتحلیل نقش کاربست فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) در جریان آموزش و یادگیری بر بازده یادگیری

مهدی معینی کیا؛ عادل زاهدبابلان؛ ابراهیم آریانی قیزقاپان؛ زهرا بیگدلی

دوره 13، شماره 3 ، تیر 1398، ، صفحه 687-699

https://doi.org/10.22061/jte.2018.3468.1877

چکیده
  پیشینه و اهداف: در عصر حاضر قدرت ابداع و نبوغ بشر فناوری دیگری به نام فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) را به ارمغان آورده است. این فناوری، ظرفیت اثرگذاری بسیار گسترده­تری، در مقایسه با فناوری­های گذشته داراست و در عرصه­ی تعلیم و تربیت می­توان با اثرپذیری از این ظرفیت جدید، تحولات سودمندی را در ارکان اجزاء مربوط رقم زد که لازمه­ی ...  بیشتر

محیط یادگیری
تشخیص اتوماتیک بیمارهای شبکیه چشم با استفاده از مدل های ریاضیاتی پردازش تصویر، مبتنی بر یادگیری دیکشنری چند لایه

آزاده منتظری؛ محبوبه شمسی؛ روح الله دیانت

دوره 13، شماره 2 ، فروردین 1398، ، صفحه 234-248

https://doi.org/10.22061/jte.2018.3434.1872

چکیده
  پیشینه و اهداف: پردازش تصویر یکی از مسائل مهم در حوزه­ی هوش مصنوعی می­باشد که در موارد مختلف صنعتی، پزشکی، نظامی، سیستم مای امنیتی و.. کاربرد دارد. از مهم‌ترین زمینه‌های کـاربـردی پردازش تصویر استخـراج قـواعـد طبقه‌بندی در حیطـه علـم پـزشکی است. با به‌کارگیری الگوریتم‌های قدرتمند این حوزه می‌توان سیستم های هوشمندی ابداع کرد ...  بیشتر

تربیت معلم
بررسی نگرش معلمان ایرانی زبان انگلیسی پیرامون مفهوم جهانی-بومی سازی از طریق پرسشنامه ی ابداعی

اسمعیل علی سلیمی؛ محمد میثم صفرزاده

دوره 13، شماره 2 ، فروردین 1398، ، صفحه 263-273

https://doi.org/10.22061/jte.2018.3404.1865

چکیده
  پیشینه و اهداف: جهانی­سازی و حرکت به سمت یک اجتماع بین­المللی به هم پیوسته توسط تغییرات بزرگ در حوزه فن­آوری مانند پیشرفت­های ارتباطات دیجیتال و انتقال پیوسته حجم زیادی از داده­ها در سرتاسر جهان و پیشرفت­های صنعت حمل و نقل که موجبات تسهیل جابه­جایی ارزان و سریع مسافران و کالاها را به همراه داشته است، تسریع شده است. این ...  بیشتر

فناوری آموزش
بررسی و شناسایی مدل هوشمند یادگیری همراه تعاملی جهت ارتقاء ایمنی در راه آهن

رضا شریفی؛ قاسمعلی بازآیی؛ حسن اسدزاده

دوره 13، شماره 2 ، فروردین 1398، ، صفحه 340-350

https://doi.org/10.22061/jte.2018.3342.1854

چکیده
  پیشینه و اهداف: حمل نقل ریلی با توجه به مزایای ویژه و سازگاری با محیط‌زیست، از زیرساخت‌های مهم توسعه کشور محسوب می‌شود. در بندهای 24 و 25 امور اقتصادی سیاست‌های کلی برنامه‌ی ششم توسعه بر اولویت صنعت حمل‌ونقل ریلی تأکید شده و در بندهای 34 و 38 امور فناوری اطلاعات و ارتباطاتِاین برنامه به توسعه زیرساخت ارتباطی و هوشمند‌‌سازی سامانه‌ها ...  بیشتر

فناوری آموزش
بررسی نقش آزمون‌های مجازی درکاهش استرس از دیدگاه استادان و دانشجویان دانشگاه پیام‌نور

شهرام رنج دوست

دوره 13، شماره 2 ، فروردین 1398، ، صفحه 370-378

https://doi.org/10.22061/jte.2018.3319.1848

چکیده
  پیشینه و اهداف: استرس امتحان یکی از استرس­های موقعیتی است که با عملکرد و پیشرفت تحصیلی میلیون­ها دانش‌آموز و دانشجو در مراکز آموزشی رابطة تنگاتنگ دارد. افراد دارای استرس امتحان بالا بر خلاف افراد دارای استرس امتحان پائین که اغلب به متغیرهای مرتبط با تکلیف توجه دارند به متغیرهای مرتبط با خود توجّه می‌کنند. به بیان دیگر، افراد ...  بیشتر

توسعه مدل ساختاری فرایندهای خلق دانش ملی با استفاده از ترکیب روش‌های دلفی و مدلسازی ساختاری تفسیری

قاسم آذری آرانی؛ جلال رضائی نور

دوره 13، شماره 2 ، فروردین 1398، ، صفحه 386-400

https://doi.org/10.22061/jte.2018.3235.1846

چکیده
  پیشینه و اهداف: جامعه در سطح کلان شامل انواع صنایع و سازمان‌هاست که هر یک به نوبه خود به سمت دانش‌بنیان شدن در حرکت هستند زیرا عدم تطابق با تحولات جهانی به منزله فناست. پس باید سازمان‌ها انعطاف لازم برای تغییر ساختار، اهداف، استراتژی‌ها و چشم‌انداز خود داشته باشند. یکی از ابزارهای مورد استفاده برای ایجاد سازمان دانش‌بنیان، ایجاد ...  بیشتر

رویکردهای نوین آموزشی
ارایه مدل طبقه بندی بر اساس سیستم استنتاج فازی و الگوریتم ژنتیک جهت تشخیص اختلال خواندن در دانش آموزان مقطع راهنمایی

فهیمه رضایی؛ راحیل حسینی؛ مهدی مزینانی

دوره 13، شماره 2 ، فروردین 1398، ، صفحه 439-448

https://doi.org/10.22061/jte.2018.2818.1724

چکیده
  پیشینه و اهداف: ناتوانی در یادگیری یک اختلال عصبی است. به عبارت ساده، ناتوانی یادگیری از درک نادرست مغز یک فرد نتیجه می‌شود. کودکان با ناتوانی یادگیری دقیق‌تر و هوشمند‌تر از همسالان خود هستند، اما آنها ممکن است مشکل خواندن، نوشتن، تلفظ، تمرکز، استدلال، یادآوری و یا سازماندهی اطلاعات داشته باشند. در این بین خواندن اساسی ترین و ضروری ...  بیشتر

تربیت معلم
تبین اصول حاکم بر اجرای مطلوب درس پژوهی: مطالعه‌ی موردی استان مازندران

امیر پوراحمدعلی؛ علی اکبر شیخی فینی؛ حسین زینلی پور؛ صمد ایزدی

دوره 13، شماره 1 ، دی 1397، ، صفحه 110-119

https://doi.org/10.22061/jte.2018.3237.1825

چکیده
  پیشینه و اهداف: تجربه بعضی از کشورها ازجمله ژاپن نشان می­دهد که باز کردن کلاس درس و کل فرایند آموزش از مرحله طراحی تا ارزشیابی به روی معلمان و ایجاد یک گروه آموزشی باعث ایجاد چرخه­ی بهسازی تدریجی فرایند آموزش در کلاس درس می­شود و اثرات مثبتی را به همراه خواهد داشت. یکی از این روش‌ها که از دل مدرسه و کلاس درس در نظام آموزشی ژاپن ...  بیشتر

فناوری آموزش- یادگیری مادام العمر
تأثیر فرآیند مدیریت دانش بر سواد یادگیری مادام‌العمر دبیران زبان دوره دوم متوسطه

نرگس اکبری؛ محسن آیتی؛ علی زارع مقدم؛ هادی پورشافعی

دوره 12، شماره 1 ، دی 1396، ، صفحه 49-58

https://doi.org/10.22061/jte.2018.3042.1773

چکیده
  پیشینه و اهداف: در قرن حاضر یادگیری و سوادآموزی از اهمیت زیادی برخوردار است. سواد به عنوان یک فرایند یادگیری مادامالعمر و در سراسر گستره زندگی به عنوان بخشی از سیستم یادگیری مادام العمر شناخته شده است. مفهوم سواد به عنوان پایه ای برای یادگیری مادام العمر به طور فزایندهای در حال تبدیل شدن به عنوان یک اصل اساسی سازماندهی برای همه آموزشها ...  بیشتر

سنتزپژوهی بازده‌های آموزشی کلاس معکوس در فعالیت‌های یاددهی-یادگیری

حسن کاویانی؛ محمد جواد لیاقت دار؛ بی بی عشرت زمانی؛ یاسمین عابدینی

دوره 12، شماره 1 ، دی 1396، ، صفحه 59-78

https://doi.org/10.22061/jte.2018.2154.1547

چکیده
  پیشینه و اهداف: امروزه در کلاس های درس، بیشتر آموزش مستقیم مطالب مورد نظر است و نه برانگیختن حس تحقیق و خالقیت در فراگیران. با توجه به اینکه تدریس عاملی است که فرصتهایی برای یادگیری فراگیران فراهم می‌کند، لازم است فرآیندهای یاددهی- یادگیری نیز با این تحولات هماهنگ شود و از راهبردهای سنتی انتقال اطلاعات به سمت راهبردهای آموزشی جدید ...  بیشتر

فناوری آموزش- آموزش عمومی
تعیین میزان اثربخشی آموزش مهارتهای تفکر انتقادی بر درک مطلب و نوع راهبردهای یادگیری مورداستفاده زبان‌آموزان

وحیده سادات واحدی؛ ملیحه ابراهیمی

دوره 11، شماره 2 ، فروردین 1396، ، صفحه 171-180

https://doi.org/10.22061/tej.2017.636

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان اثربخشی آموزش مهارت‌های تفکر انتقادی بر درک مطلب و نوع راهبردهای یادگیری مورداستفاده توسط زبان­آموزان ایرانی انجام شد. این پژوهش از نوع شبه­آزمایشی و با طرح پیش­آزمون-پس­آزمون با گروه کنترل انجام گرفت. جامعة آماری این پژوهش شامل 140  دانشجو بودند که به شیوة نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به‌طور ...  بیشتر

فلسفه تعلیم و تربیت
مقایسه تأثیر نمایش فیلم‌های تاریخی و روش سخنرانی بر پیشرفت تحصیلی درس تاریخ

فتانه حسنی جعفری؛ فروزان ضرابیان؛ ابوالفضل عباسی

دوره 11، شماره 1 ، دی 1395، ، صفحه 73-81

https://doi.org/10.22061/tej.2016.611

چکیده
  این پژوهش با هدف بررسی تأثیر نمایش فیلم‌های تاریخی بر پیشرفت تحصیلی درس تاریخ انجام ‌گرفته است. روش پژوهش شبه­آزمایشی است که در اجرای آن از طرح پیش­آزمون-پس­آزمون با گروه کنترل استفاده شد. شرکت‌کنندگان پژوهش شامل 60  نفر از دانش­آموزان پایة پنجم ابتدایی بودند که به شیوة  نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای  انتخاب ...  بیشتر

محیط های یادگیری مبتنی بر فناوری
بررسی متغیرهای آسایش محیطی با تأکید بر ارتقای کیفیت یادگیری در فضاهای آموزشی

محمدصادق طاهر طلوع دل؛ زینت امینی فر

دوره 10، شماره 4 ، مهر 1395، ، صفحه 271-279

https://doi.org/10.22061/tej.2016.549

چکیده
  ویژگی‌های کالبدی مدارس ازجمله مباحث مهم در ارتقای کیفیت آموزش و یادگیری است. شرایط نامناسب محیط مدارس و عدم هماهنگی بنا با محیط اطراف لزوم توجه به مسائل آسایش محیطی را دوچندان می­نماید. پژوهش حاضر با هدف بازشناسانی معیارهای آسایش محیطی و ارائه راه­کارهایی برای ارتقای کیفی کالبد مدارس مبتنی بر بهبود یادگیری دانش­آموزان، انجام ...  بیشتر

فناوری آموزش- آموزش عالی
نقش دانش طراحی معماری در توانبخشی حرفه‌ای مهندسان معمار

محسن کاملی؛ حمیدرضا عظمتی؛ فرزانه رمضی

دوره 10، شماره 4 ، مهر 1395، ، صفحه 341-350

https://doi.org/10.22061/tej.2016.555

چکیده
  دروس طراحی معماری به‌عنوان مهم‌ترین دروس رشتة مهندسی معماری در مقطع کارشناسی حائز اهمیت بوده و به‌نوعی آیندة حرفه­ای معماران به‌واسطة این دروس رقم می­خورد. در این مقاله مقایسه، تأثیر و میزان نزدیکی دروس طراحی معماری 2 و 4 در فعالیت­های حرفه­ای مهندسان معماری و بررسی مباحثی مانند اجرا، عملکرد، کارفرما، ایده پردازی و... در ...  بیشتر

روانشناسی فناوری آموزش
تحلیلی بر روش‌شناسی و زمینه‌ی اجرایی پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد رشته تکنولوژی آموزشی

طالب زندی؛ یوسف مهدوی نسب؛ هاشم فردانش؛ روشن احمدی

دوره 10، شماره 3 ، تیر 1395، ، صفحه 193-205

https://doi.org/10.22061/tej.2016.538

چکیده
  در پژوهش حاضر به تحلیل پایان­نامه‌های کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی از منظر روش‌شناسی و زمینه­ی اجرایی پژوهش پرداخته شد. روش پژوهش مورد استفاده روش تحلیل محتوا و جامعه پژوهش حاضر تمامی پایان نامه­های کارشناسی ارشد رشته تکنولوژی آموزشی دانشگاه‌های دولتی ایران شامل 279 پایان‌­نامه کارشناسی ارشد دانشگاه‌های علامه طباطبایی، ...  بیشتر

جامعه شناسی فناوری آموزش
بررسی رضایت دانشجویان کارشناسی ارشد از سبک‌های نظارتی و تعاملی استادان راهنما

حمیدرضا آراسته؛ یاسین سعیدی

دوره 10، شماره 3 ، تیر 1395، ، صفحه 235-246

https://doi.org/10.22061/tej.2016.541

چکیده
  تدوین پایان­نامه یکی از مهم­ترین بخش­های آموزش در مقطع تحصیلات تکمیلی در دانشگاه­ها است. پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان رضایت دانشجویان کارشناسی ارشد از سبک‌های نظارتی و تعاملی استادان راهنما انجام شد. روش پژوهش از نوع تحقیقات توصیفی- پیمایشی بود. جامعه­ی آماری را کلیه دانشجویان دکتری ورودی سال تحصیلی 92-91 و 93-92 دختر و پسر رشته‌های ...  بیشتر