فصلنامه علمی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 تکنولوژی آموزشی دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

2 تکنولوژی آموزشی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

چکیده

در پژوهش حاضر به تحلیل پایان­نامه‌های کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی از منظر روش‌شناسی و زمینه­ی اجرایی پژوهش پرداخته شد. روش پژوهش مورد استفاده روش تحلیل محتوا و جامعه پژوهش حاضر تمامی پایان نامه­های کارشناسی ارشد رشته تکنولوژی آموزشی دانشگاه‌های دولتی ایران شامل 279 پایان‌­نامه کارشناسی ارشد دانشگاه‌های علامه طباطبایی، خوارزمی و اراک  می‌باشد. در این پژوهش کل جامعه مورد پژوهش به عنوان نمونه انتخاب گردید. نتایج نشان‌داد که پایان نامه‌های تکنولوژی آموزشی از لحاظ روش‌شناختی بیشتر متکی بر روش‌های کمّی به خصوص روش‌های آزمایشی، پیمایشی، همبستگی و تحلیل محتوا بود. بنابراین بیشتر این پایان‌نامه‌ها در چهارچوب پارادایم اثبات گرایی انجام شده‌اند. تحلیل زمینه اجرایی پژوهش نیز بیان‌گر این بود که اکثر پژوهش‌ها در دانشگاه و مقاطع مختلف آموزش و پرورش به اجرا درآمده و زمینه‌هایی مانند صنعت و کسب و کار به ندرت مورد توجه بوده‌اند. 

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Analysis of methodological and executive context of master's dissertations of instructional technology field

نویسندگان [English]

  • T. Zandi 1
  • Y Mahdavi Nasab 1
  • H. Fardanesh 1
  • R. Ahmadi 2

1 Educational Technology, Faculty of Humanities, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran

2 Educational Technology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran

چکیده [English]

This study, master's dissertation of instructional technology were analyzed in point of methodological and executive context. Research methodology was content analysis and all master's dissertations of the public universities of Iran were selected. The total study population was selected as a sample (279dissertations were selected from Alameh Tabtabaei, Kharazmi and Arak University). Results indicate that master's dissertations of instructional technology has been conducted with positivist paradigm and relayed on quantitative approach, and the most methods that were used include experimental, survey, correlation and content analysis. Executive context analysis indicated that the most of researches have been carried out at the universities and schools, and other contexts such as industries and business have rarely been considered.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Instructional technology
  • research methodology
  • research approach
  • research paradigm
[1]
Lovitts, B.E. and Wert, E.L, Developing Quality Dissertations in the Humanities: A Graduate Students Guide to Achieving Excellence. Sterling, Va.: Stylus, (2009).
[2]
Mansorian, Y., and Alipour., O., Subject and Methodological Analysis of Sociology Scienses in Gilan University, (2013), Vol. 17, No. 1, pp. 70- 79, [in Persian].
[3]
Dollaee, A., Hosseini nasab, D,. and Niknafs,. B, Research methods that used in dissertations of medical sciences university of Tabriz in years 1996- 2005, Journal of Sciences and IT, (2009), Vol. 25, No. 2, pp. 169- 187. [in Persian].
[4]
Hammersley, M.  "Methodological paradigms in educational research." British Educational Research Association on-line resource, (2012),
https://www.bera.ac.uk/wp-content/uploads/2014/03/Methodological-Paradigms.pdf?noredirect=1
[5]
Kuhn, Thomas S, The structureof scientific evolution. (3rd. ed.) Chicago: Univ. of Chicago. (1996).
[6]
Huitt, W.  Analyzing paradigms used in education and schooling. Educational Psychology Interactive. Valdosta, GA: Valdosta State University. Retrieved from Qualitative analysis. Thousand Oaks, CA: Sage. (2011).
[7]
Usher, Robin, A critique of neglected epistemological assumptions of educational research. In David,Scott and obin,Usher,(eds).Understanding educational research.Routledge:New York. (1996).
 
 
[8]
Mertens,Donna M, Research and evaluation in education and psychology(2 ed) SAGE Publications. Thousand Oask, London, New Delhi. Press. , (2005).
[9]
Lotfabadi, H,. Noroozi, V., and Hosseini, N., Study of Methodological Research education in Psychology and Educational sciences, Journal of Educational Innovations, 2007. Vol. 6, No. 21, pp. 109- 140. [In Persian].
[10]
Morgan, David L. , Paradigms Lost and Pragmatism Regained,  Methodological Implications of Combining Qualitative and Quantitative Methods. Journal of Mixed Methods Research, 2007.  Vol. 1, No. 1, 48-76.
[11]
Bazargan, A., Mixed method; the approach for management studies, journal of knowledge and management, (2008), Vol. 21, No. 81, pp. 19-36. [in Persian]
[12]
Charmaz, K. , Constructing grounded theory: A practical guide through Qualitative analysis. Thousand Oaks, CA: Sage. (2006).
[13]
Mertens, Donna M. , Transformative Paradigm: Mixed Methods and Social Justice. Journal of Mixed Methods Research, Published by sage,http://mmr.sagepub.com/content/1/3/212. (2007).
[14]
Creswell, John W. , Educational research : planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research, (4th ed). Sage. (2012).
[15]
Cameron, Roslyn. , Mixed Methods Research: The Five Ps Framework.Electronic Journal of Business Research Methods, (2011).  Vol. 9, No. 2.
[16]
Patton, M,  Qualitative Research & Evaluation Methods, Sage, Thousand Oakes, California. . (1995).
[17]
Mohammadpour, A., Method in Method, in the case of knowledge construct  in     Humanity Sciences,Tehran: Sociologists Publications, (2010). [ in Persian].
[18]
Driscoll, M, Paradigms for research in instructional systems. In Gary J. Anglin (Ed.), Instructional technology: Past, present, and future (2nd ed). Englewood: CO: Libraries Unlimited, (1995).
[19]
Amiel, T., & Reeves, T. C.  Design-Based Research and Educational Technology: Rethinking Technology and the Research Agenda. Educational Technology & Society,  (2008), Vol.11, No. 4, pp. 29–40.
[20]
Reeves, T, Design research from a technology perspective. In J. V. D. Akker, K. Gravemeijer, S. McKenney & N. Nieveen (Eds.), Educational design research, (2006).  pp. 52–66.
[21]
Kucuk ,S, Aydemir M, Yildirim,G, Arpacik o, Goktas Y, Educational technology research trends in Turkey from 1990 to 2011, Computers & Education, Vol. 68 , (2013), pp. 42–50
[22]
Keser, H., & Ozcan, D. , Current trends in educational technologies studies presented in World Conferences on Educational Sciences. Procedia - Social and Behavioral Sciences,  (2011), Vol. 15, pp. 3989–3998.
[23]
Costa, Fernando Albuquerque , Educational Technologies: analysis of Master dissertations carried out in Portugal. Sísifo. Educational Sciences Journal, (2007), Vol. 3, pp. 7‑24.
[24]
Maleki, H., Hajitabar, M., and Ghasemtabar, N., Content Analysis of Curriculum Studies  Dissertations of Allame tabatabaee and Shahid beheshti Universities, Journal of Curriculum Studies, (2012), Vol. 2, No. 4, pp. 60- 83. [In Persian].
[25]
Kiani, M., Methodological Research Approaches in Educational Philosophy and Description of Methodology of Educational Philosophy Thesis in Year 1996- 2006, Educational Philosophy Dissertation, Tarbiat Modares University, (2010). [in Persian].
[26]
Romizofski, A., (2012) G., Educational Systems Design, Translated by Hashem fardanesh, Tehran: samt.
[27]
Reiser  A. Robert, A history of instructional design and technology: Part II: history of instructional design. Educational Technology, Research and Development, (2001).
[28]
Reiser, R. A., & Dempsey, J. V. (Eds.) Trends and Issues in Instructional Design and Technology (3rd ed.). Boston, MA: Pearson Education. (2012).

نامه به سردبیر

سر دبیر نشریه فناوری آموزش، با تواضع انتشار نامه های واصله از نویسندگان و خوانندگان و بحث در سامانه نشریه را ظرف 3 ماه از تاریخ انتشار آنلاین مقاله در سامانه و یا قبل از انتشار چاپی نشریه، به منظور اصلاح و نظردهی امکان پذیر نموده است.، البته این شامل نقد در مورد تحقیقات اصلی مقاله نمی باشد.

توچه به موارد ذیل پیش از ارسال نامه به سردبیر لازم است در نظر گرفته شود:


[1]نامه هایی که شامل گزارش از آمار، واقعیت ها، تحقیقات یا نظریه ها هستند، لازم است همراه با منابع معتبر و مناسب باشند، اگرچه ارسال بیش از زمان 3 نامه توصیه نمی گردد

[2] نامه هایی که بجای انتقاد سازنده به ایده های تحقیق، مشتمل بر حملات شخصی به نویسنده باشند، توجه و چاپ نمی شود

[3] نامه ها نباید بیش از 300 کلمه باشد

[4] نویسندگان نامه لازم است در ابتدای نامه تمایل یا عدم تمایل خود را نسبت به چاپ نظریه ارسالی نسبت به یک مقاله خاص اعلام نمایند

[5] به نامه های ناشناس ترتیب اثر داده نمی شود

[6] شهر، کشور و محل سکونت نویسندگان نامه باید در نامه مشخص باشد.

[7] به منظور شفافیت بیشتر و محدودیت حجم نامه، ویرایش بر روی آن انجام می پذیرد.

CAPTCHA Image