فصلنامه علمی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشکده معماری،دانشگاه علم و صنعت ایران،تهران،ایران

2 دانشگاه بریتیش کلمبیای کاناداو فلوشیپ فوق دکترا دانشکده روان شناسی دانشگاه هاروارد

چکیده

آموزشهای نظری خصوصا در رشته های هنر و معماری در دوره تحصیلات تکمیلی متوجه نظریات پایه اندیشمندان در شاخه های مختلف این رشته ها بوده که اغلب به شکل خطی و یک سویه از دانش مکتوب در کلاسهای درس انتقال داده می شود. هدف این تحقیق، در نقد روشهای کمی رایج، خطی و یک سویه در کلاس نظری، پیشنهاد روش کیفی است که بتواند با مشارکت مستقیم دانشجویان، ارتباط نزدیک مصرف کننده با بنا را در مفاهیم نظری انتقال دهد. در اینجا، مفاهیم نظری را در مفهوم مکان و تجربه بودن افراد در مکان به عنوان یکی از مباحث رابطه فرد و محیط جستجو کرده است. رویکردی کیفی که توسط این تحقیق در دانشکده معماری دانشگاه علم و صنعت در دوره کارشناسی ارشد گرایش مسکن برای نخستین بار مطرح شد بر پایه یکی از روشهای تحقیق کیفی در ادراک محیط با عنوان پدیدارشناسی شکل گرفت. هدف زیربنایی این روش، فهم تجربه بودن است که در اینجا به منزله ارتباط مستقیم و زنده دانشجویان با محیط معماری است. لذا از سر فصل کلاس سیر اندیشه با محوریت شکل گیری معماری، مسئله ای که در این باب طرح گردید جایگاه مفهوم مکان و چگونگی درک آن بود. بنابراین، دانشجویان با قرارگیری در مکانی که قبلا آن را تجربه نکرده اند، به طریقی متفاوت از مطالعه صرف در مکان قرار گرفته و با آن مکان ارتباط برقرار کردند. نتیجه ای که در نهایت از این تجربه بدست آمد، درک جایگاه مفهوم مکان که به ارتباط استفاده کننده و معماری بر می گردد توسط دانشجویان ارشد معماری بود که البته تا پیش از آن غالبا خود را در جایگاه حرفه مند معمار قلمداد می کردند. 

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

A Qualitative Approach in Theoretical Training of Architecture: ‘The Review of Reflections on Architecture’ and ‘Sense of Place’

نویسندگان [English]

  • A. Sadoughi 1
  • Gh. Memarian 1
  • S.M. Fatemi 2
  • H. Kamali pour 1

1 Architecture Department, Iran University of Science and Technology,Tehran,Iran

2 Department of Psychology, Harvard University, Cambridge, USA

چکیده [English]

: Theoretical trainings, especially in the fields of art & architecture in graduate programs, have lead to basic theories of experts in different branches of these disciplines that are often instructed in a linear and unidirectional knowledge order in the classrooms. The qualitative approach which was introduced for the first time as a research in Iran university of Science & Technology (IUST) based on one of the qualitative research methods in environmental perception called Phenomenology. The fundamental goal of this method is to understand the lived-experience which is regarded here as a direct & lived interaction of students with the built environment. Therefore, an issue discussed from the syllabus of the review of reflections’ classroom, with the central idea of architectural formation, was the position of the sense of place and its architectural understanding. Thus, the students lived in the place, experience it and communicated with it by their placement somewhere that they have not already experienced it in a way different from the mere study. The result which ultimately obtained from this experience was the understanding of the sense of place, which is going back to the relation between user and architecture, by graduate architecture students which have previously thought of themselves as they are in the position of a rational analyzer.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Sense of place
  • Lived-Experience
  • Theoretical Training of Architecture
  • Interaction
[1] Seamon D., A Way of Seeing People and Place: Phenomenology in Environment-Behavior Research, in: Wapner S., Demick J., Yamamoto T., and Minami H.,(Eds.), Theoretical Perspectives in Environment-Behavior Research (pp. 157-78), New York, Plenum [reprinted in Turkish in Mimarlik Kulturu Dergisi Magazine of Architectural Culture], Spring-summer, Vol.2, 2000, pp.36-60. [2] Seamon D., Phenomenologies of Environment and Place, Phenomenology + Pedagogy, 1983, Available at: http://www.atl.ualberta.ca/po/articles/template.cfm? ID=368, Vol.2, No.2, 2010, pp.130-135 [3] Relph E., Place and Placelesness, London, Pion, 1976. [4] Norberg-Schulz Ch., Genius Loci: toward a Phenomenology of Architecture, Edinburgh, Rizzoli, 1980, p.168. [5] Norberg – Schulz Ch., the Phenomenon of Place, in: Nesbitt K., (Ed.), Theorizing A New Agenda for Architecture, an Anthology of Architectural Theory 1965-1995, NewYork, Princeton Architectural Press, 1996, p.424. [6] Frampton K., on Reading Heidegger, in: Nesbitt K,(Ed.), Theorizing A New Agenda for Architecture, An Anthology of Architectural Theory 1965-1995, New York, Princton Architectural Press, 1996. [7] Oxford Advanced Learner Dictionary, Dictionary Section, 7nd software version, 2007. [8] Van Manen M., Researching lived-experience: Human science for an action sensitive pedagogy, (2nd ed.), London, Ontario, Canada, The Althouse Press, 1997. [9] Creswell J.W., Qualitative Inquiry and Research Design: Choosing Among Five Approaches, Thousand Oaks: Sage Publication, 2007. [10] Van Manen M., Researching Lived-Experience: Human Science for an Action Sensitive Pedagogy, (2nd ed.), London, Ontario, Canada, The Althouse Press, 2006. [11] Seamon D., A Lived Hermetic of People and Place: Phenomenology and Space Syntax, Istanbul: Conference Proceeding, 6th International Space Syntax Symposium, 2007. [12] Heidegger M. The Basic Problems of Phenomenology, Translated, Albert Hofstadter, Indiana, Indiana University Press, 1982. [13] Mugerauer R., Interpretations on behalf of place: environmental displacements and Alternative Response, State University of New York Press, 1994. [14] Norberg-Schulz Ch., Genius Loci: Toward a Phenomenology of Architecture, Edinburgh, Rizzoli, 1980. [15] Seamon D., the Phenomenological Contribution to Environmental Psychology, Journal of رویکرد کمفی در آموزش نظری معماری، نشریه علمی پژوهشی فناوری آموزش، سال پنجم، جلد 5 ،شماره 4 ،تابستان 3109 122 Environmental Psychology, Vol.2, 1982, pp.119-140. [16] Tuan Y., Space and Place: Humanistic Perspective, in: Gale S. and Olsson G., (Eds.), Philosophy in Geography, 1979, pp.387- 427. [17] Pallasmaa J., The Geometry of Feeling: A Look at the Phenomenology of Architecture, in: Nesbitt K., (Ed.), Theorizing A New Agenda for Architecture, An Anthology of Architectural Theory 1965-1995, New York, Princeton Architectural Press, 1996, pp.448-453. [18] Tuan Y., Topophilia: a study of environmental perception, attitudes, and values, Colombia, Columbia University Press, 1990. ]18 ]ربوبی میطفی و ر مممه فرنگم ، شناخ شهر و مسک بومی ایران درشرایط آ و هوایی گرم و نممه مرطو ، تهران، انجم دانشجویان دانشگاه تهران، 82 نفصه، 1303 ]25 ]نعمما غ مصسم ، ا مای مراک خدماتی و بازار مصلبه قلعه دزفول، رساله کارشناسی ارشد، دانشبگاه تهبران، تهران، 1318 ،نفصه 28 ]21 ]ربوبی میطفی و ر مممه فرنگم ، شناخ شهر و مسک بومی ایران در شرایط آ و هوایی گرم و نممه مرطو ، تهران، انجم دانشجویان دانشگاه تهران، 1303 ]22 ]کرزن جرج ناتانمل، ایران و قضبمه ایبران، جلبد دوم، ترجمبه و مبد مازنبدرانی، مرکب انتشبارات علمبی و فرهنگی، 1312 ، نفصه 444 ]22 ]نمکرخ نیرآبادی علمرضا، جوایی سودابه و بریم نژاد لملی، مقدمهای بر پژوهم پدیدارشناسی در علوم پ شکی، تهران، جامعه نگر، سالمی، 1388 ،نفصه 77 [24] Alexander Ch., the Phenomenon of Life, The Nature of order series, California, the Center for Environmental Structure, Vol.1, 2002, pp.85-105.

نامه به سردبیر

سر دبیر نشریه فناوری آموزش، با تواضع انتشار نامه های واصله از نویسندگان و خوانندگان و بحث در سامانه نشریه را ظرف 3 ماه از تاریخ انتشار آنلاین مقاله در سامانه و یا قبل از انتشار چاپی نشریه، به منظور اصلاح و نظردهی امکان پذیر نموده است.، البته این شامل نقد در مورد تحقیقات اصلی مقاله نمی باشد.

توچه به موارد ذیل پیش از ارسال نامه به سردبیر لازم است در نظر گرفته شود:


[1]نامه هایی که شامل گزارش از آمار، واقعیت ها، تحقیقات یا نظریه ها هستند، لازم است همراه با منابع معتبر و مناسب باشند، اگرچه ارسال بیش از زمان 3 نامه توصیه نمی گردد

[2] نامه هایی که بجای انتقاد سازنده به ایده های تحقیق، مشتمل بر حملات شخصی به نویسنده باشند، توجه و چاپ نمی شود

[3] نامه ها نباید بیش از 300 کلمه باشد

[4] نویسندگان نامه لازم است در ابتدای نامه تمایل یا عدم تمایل خود را نسبت به چاپ نظریه ارسالی نسبت به یک مقاله خاص اعلام نمایند

[5] به نامه های ناشناس ترتیب اثر داده نمی شود

[6] شهر، کشور و محل سکونت نویسندگان نامه باید در نامه مشخص باشد.

[7] به منظور شفافیت بیشتر و محدودیت حجم نامه، ویرایش بر روی آن انجام می پذیرد.

CAPTCHA Image