فصلنامه علمی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشکده معماری،دانشگاه علم وصنعت،تهران،ایران

2 دانشکده عماری،دانشگاه علم و صنعت،تهران،ایران

چکیده

هر برنامه با توجه به سیاست ها و اهداف وامکانات وشیوه اجرائی رایج دوره زمانی مربوطه تهیه وتصویب واجراء می گردد. با ظهور روشهای جدید در انتقال اطلاعات و تغییر امکانات و لزوم ارتقاء سطح دانش آموختگان، ضرورت هایی پیش می آیدکه برنامه ریزان را ملزم به تجدید نظر در برنامه ها می نماید. برنامه درسی مصوب 1377 دوره «کارشناسی مهندسی معماری » نیز از این امر مستثنی نیست. برای دستیابی به اهداف مورد نظر و هماهنگی با نیازها وجریانهای جدید علمی وآموزشی وهمچنین رفع اشکالات وتناقضات بازنگری و تجدید نظر در برنامه فوق ضروری به نظر می رسد. نیازهای رو به تزاید کشور در عرصه ساخت و ساز و کیفیت بخشیدن و صحت عمل در این زمینه در گرو تربیت کارشناسانی است که بتوانند نیازهای جامعه را در این راستا برآورده سازد. در این مقاله سعی گردیده با تحلیل محتوائی برنامه مغایرت ها و مشکلاتی را که بین اهداف و روشهای اجرائی آن وجود دارد طرح و اثبات کرده و برای آنها پیشنهادهای اصلاحی ارایه شود.  در این رابطه سوق دادن آموزش به سمت جوابگویی هر چه بیشتر به نیازهای واقعی جامعه و آشنایی دانشجویان با فرهنگ خودی و صحیح معماری مد نظر بوده است. دوره کارشناسی مهندسی معماری دوره ای است حرفه ای که پرورش استعداد خلاقه، انتقال دانشها و مهارتهای عمومی حرفه معماری و حصول کارایی عمومی در این رشته را هدف قرار می دهد. در راستای هدف فوق سعی شده است که در برنامه ریزی این دوره حداکثر بهای ممکن به پروژه های طراحی معماری و دروس فنی و نظری پیرامونی آن داده شود. از آنجا که در ساختار جدید رشته معماری که به صورت کارشناسی و کارشناسی ارشد ناپیوسته در آمده و هدف تربیت معمارانی با کارآیی های عمومی حرفه ای است. دراین رابطه نیز  تعداد واحد های  منطبق با هرکدام از مهارتها و کارشناسی های مورد نیاز کشور مورد بررسی دقیق قرار گرفته ویشنهاداتی در ارتباط با مسایل مطرح شده ارایه گردیده است

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Review and analysis of education in architectural engineering

نویسندگان [English]

  • E. Zarghami 1
  • S.B. Hosseini 2
  • P.S. Sajjadi Qaem Maghami 1

1 Faculty of Architecture, University of Science and Technology, Tehran, Iran

2 Faculty of Architecture, University of Science and Technology, Tehran, Iran

چکیده [English]

Each program is prepared, approved and implemented according to the policies, goals, facilities, and executive methods of the relevant period. With the advent of new ways of transmitting information and changing facilities and the need to improve the level of graduates, there are necessities that require planners to reconsider their plans. The curriculum approved in 1998 for the "Bachelor of Architecture" course is no exception. It seems necessary to achieve the desired goals and coordinate with the new scientific and educational needs and trends, as well as to eliminate the problems and contradictions of review and revision in the above program. The growing needs of the country in the field of construction and quality improvement and the correctness of action in this field depends on the training of experts who can meet the needs of society in this regard. In this article, an attempt has been made to analyze and prove the discrepancies and problems between the goals and its executive methods by presenting the content of the program and to offer them corrective suggestions. In this regard, directing education towards responding as much as possible to the real needs of society and familiarizing students with their own culture and correct architecture has been considered. The Bachelor of Architecture Engineering course is a professional course that aims to foster creative talent, transfer knowledge and general skills of the architectural profession, and achieve general efficiency in this field. In line with the above goal, an attempt has been made to give the maximum possible price to the architectural design projects and the technical and theoretical courses surrounding it in planning this course. Because in the new structure of the field of architecture, which has become a bachelor's and master's degree discontinuous, and the goal is to train architects with general professional efficiency. In this regard, the number of units in accordance with each of the skills and expertise required by the country has been carefully studied and suggestions have been provided in relation to the issues raised.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Expressionism
  • active method
  • passive method
  • contemporary architecture
  • course length
  • specific lessons
  • functionalism
[1 [ونتوری، رابرت / تضاد و پیچیدگی در معماری / دکتار حاف ی تهران، 1360. [2 [مشخصات کلی، برنامه و سرفصل دروس / دوره کارشناسی مهندسی معماری / مصو سیصدو شصت و پنجمی جلسه شورای عالی برنامه ریزی / 1311. [3 [لیتکوهی، ساناز، انت ارات جامعه حرفه ای از فارغ التحصیالن رشته مهندسی معماری، مجله نماد، .

نامه به سردبیر

سر دبیر نشریه فناوری آموزش، با تواضع انتشار نامه های واصله از نویسندگان و خوانندگان و بحث در سامانه نشریه را ظرف 3 ماه از تاریخ انتشار آنلاین مقاله در سامانه و یا قبل از انتشار چاپی نشریه، به منظور اصلاح و نظردهی امکان پذیر نموده است.، البته این شامل نقد در مورد تحقیقات اصلی مقاله نمی باشد.

توچه به موارد ذیل پیش از ارسال نامه به سردبیر لازم است در نظر گرفته شود:


[1]نامه هایی که شامل گزارش از آمار، واقعیت ها، تحقیقات یا نظریه ها هستند، لازم است همراه با منابع معتبر و مناسب باشند، اگرچه ارسال بیش از زمان 3 نامه توصیه نمی گردد

[2] نامه هایی که بجای انتقاد سازنده به ایده های تحقیق، مشتمل بر حملات شخصی به نویسنده باشند، توجه و چاپ نمی شود

[3] نامه ها نباید بیش از 300 کلمه باشد

[4] نویسندگان نامه لازم است در ابتدای نامه تمایل یا عدم تمایل خود را نسبت به چاپ نظریه ارسالی نسبت به یک مقاله خاص اعلام نمایند

[5] به نامه های ناشناس ترتیب اثر داده نمی شود

[6] شهر، کشور و محل سکونت نویسندگان نامه باید در نامه مشخص باشد.

[7] به منظور شفافیت بیشتر و محدودیت حجم نامه، ویرایش بر روی آن انجام می پذیرد.

CAPTCHA Image