نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
گروه علوم تربیتی، دانشکده بوعلی سینا همدان، ایران
چکیده
بررسی تاریخی کشورهای پیشرفته و شکوفایی اقتصادی و صنعتی آنان، نشان دهنده توجه جدی مدیران و برنامه ریزان این کشورها به استانداردسازی در آموزش می باشد. نظام آموزش و پرورش یک کشور حیاتی ترین بخش برای اقتصاد و مردمی ترین نهاد برای دولت است. در آمریکا گزارش «یک ملت درخطر» منتشر شد و زنگ خطر به صدا در آمد. در کتاب «علم برای تمام آمریکایی ها» هم شعار ملی مناسبی را نشر داد و هم راهکارهای اجرای آموزش علوم را مطرح نمود. سپس مفهوم «سواد علمی» با جزئیات و کامل و گزارش «مبناها و راهبردهایی برای تحول» به چاپ رسید. در این مقطع تمام دست اندرکاران و مصرف کنندگان آموزش علوم متقاعد شده بودند که ایجاد تحول هم ضروری است و هم اجتناب ناپذیر است. بالاخره تمام این فعالیت ها منجر به تدوین اثر مهم «استانداردهای آموزش علوم» گردید. با مشخص شدن استانداردها توصیه های مهمی برای تغییر جهت یا تحول با عنوان «تغییر تاکیدها» پیشنهاد شدند- ما با استفاده از تمام این اطلاعات و با استفاده از اصول یادگیری کاوشگری علمی، برای ایجاد تحول گسترده و عظیم در آموزش علوم ایران پیشنهادهای زیربنایی و در ضمن قابل اجرا و مهم ارائه نموده ایم – امید آن داریم که این مقاله مورد توجه تصمیم گیرندگان آموزش علوم در سطح ملی واقع شود و هرچه زودتر با یک همت بزرگ و با همیاری و همکاری همه اقشار، بخصوص مدرسین و پژوهشگران و متخصصین آموزش علوم، شاهد تغییر استانداردهای آموزش علوم در ایران باشیم.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Application of science education standards for Iran
نویسنده [English]
- M. Sadrolashrafi
Department of Educational Sciences, Bu Ali Sina College, Hamadan, Iran
چکیده [English]
The historical study of developed countries and their economic and industrial prosperity shows the serious attention of managers and planners of these countries to standardization in education. The education system of a country is the most vital part of the economy and the most popular institution for the state. In the United States, the report "A Dangerous Nation" was published and an alarm was sounded. In Science for All Americans, he published both a national slogan and strategies for teaching science. Then, the concept of "scientific literacy" was published in full detail and the report "Fundamentals and Strategies for Transformation". At that time, all those involved and consumers of science education were convinced that change was both necessary and inevitable. Eventually, all of these activities led to the development of an important work, "Science Education Standards." With the introduction of standards, important recommendations for change or transformation were proposed, such as "change of emphasis" - using all this information and using the principles of scientific research learning, to create a broad and massive change in the teaching of Iranian science, infrastructure proposals and In addition, we have provided an applicable and important one - we hope that this article will be of interest to decision makers of science education at the national level and as soon as possible with a great effort and with the cooperation of all classes, especially teachers and researchers and specialists in science education. , To see the change of science education standards in Iran.
کلیدواژهها [English]
- science education
- standards
- Exploration
- Scientific literacy and learning
ارسال نظر در مورد این مقاله