آموزش الکترونیکی- مجازی
داود کریم زادگان مقدم؛ فاطمه طالبان؛ داود وحدت
چکیده
آموزش یکی از ارکان اساسی توسعه توانمندیها، مهارتها و شایستگیها در بخشهای مختلف جامعه است که با ورود فناوریاطلاعات کاملاً دگرگون شده است. نرمافزارهای آموزشی به عنوان یکی از وجوه ورود فناوریاطلاعات در حوزه آموزش، در کنار روش سنتی تدریس نتایج یادگیری را بهبود میبخشند. هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی میزان اثربخشی آموزشالکترونیکی ...
بیشتر
آموزش یکی از ارکان اساسی توسعه توانمندیها، مهارتها و شایستگیها در بخشهای مختلف جامعه است که با ورود فناوریاطلاعات کاملاً دگرگون شده است. نرمافزارهای آموزشی به عنوان یکی از وجوه ورود فناوریاطلاعات در حوزه آموزش، در کنار روش سنتی تدریس نتایج یادگیری را بهبود میبخشند. هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی میزان اثربخشی آموزشالکترونیکی حفظ و روخوانی قرآن بر روی دانشآموزان میباشد، که برای آزمایش آن دانشآموزان پایه سوم ابتدایی استان تهران انتخاب شدند. حجم نمونه با استفاده از روش نمونهگیری غیرتصادفی تعمدی، 60 نفر انتخاب شدند که 30 نفر به عنوان گروه کنترل و 30 نفر به عنوان گروه آزمایش در نظر گرفته شدند. جهت جمعآوری اطلاعات از نرمافزار محققساخته به نام "فرشتههای قرآنی" و پرسشنامه منطبق بر اهداف کتاب درسی قرآن استفاده گردید. به منظور تجزیه و تحلیل آماری دادههای این پژوهش از آزمون t گروههای مستقل و t گروههای وابسته، استفاده گردیده است. نتایج بدستآمده نشان میدهند که اختلاف میانگین نمره پیش و پسآزمون حفظ و روخوانی گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل، بیشتر بوده و با توجه به ارضا شدن شرط سطح معناداری (p < 0.05)، دریافتیم که آموزشالکترونیکی با استفاده از نرمافزار آموزشی محققساخته بر روخوانی و حفظ قرآن دانشآموزان پایه سوم مقطع ابتدایی تأثیر مثبت دارد.