آموزش علوم
علی اکبر مطیع بیرجندی؛ جواد حاتمی؛ ولی اله فکری
چکیده
هدف این پژوهش، بررسی اثربخشی روش آموزش استفاده از قیاسها در یادگیری مفاهیم پیچیده درس مدارهای الکتریکی هنرستانها بوده است. برای این منظور از هنرجویان پسر سال سوم هنرستان فنی شهید رجائی شهرستان آذرشهر نمونهای به حجم 44 نفر، به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای در قالب دو کلاس (برق و الکترونیک) انتخاب شده و در دو گروه ...
بیشتر
هدف این پژوهش، بررسی اثربخشی روش آموزش استفاده از قیاسها در یادگیری مفاهیم پیچیده درس مدارهای الکتریکی هنرستانها بوده است. برای این منظور از هنرجویان پسر سال سوم هنرستان فنی شهید رجائی شهرستان آذرشهر نمونهای به حجم 44 نفر، به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای در قالب دو کلاس (برق و الکترونیک) انتخاب شده و در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین گردید. برای آزمودن تأثیر استفاده از قیاس ها در پیشرفت تحصیلی هنرجویان از یک طرح نیمه آزمایشی پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. آزمودنیهای انتخاب شده در هر دو گروه به وسیله پیشآزمون مورد اندازهگیری قرار گرفتند. هنرجویان گروه آزمایش در 8 جلسه 90 دقیقهای با الگوی قیاسی آموزش دیدند؛ اما هنرجویان گروه کنترل، بدون استفاده از الگوی قیاسی و به روش معمول مورد آموزش قرار گرفتند. در مرحله ی پسآزمون، میزان یادگیری فراگیران هر دو گروه کنترل وآزمایش به وسیله ی آزمون محقق ساخته سنجیده شد. نتایج نشان داد بین میانگین نمرات پیشرفت تحصیلی گروه آزمایش و گروه کنترل در سطح کمتر از 05/0 تفاوت معنیداری وجود ندارد. این تفاوت در سطوح بالای شناختی بلوم در سطح کمتر از 05/0 معنیدار بود؛ بنابراین میتوان نتیجه گرفت که استفاده از قیاسها، پیشرفت تحصیلی هنرجویان را بخصوص در سطوح پیچیده یادگیری افزایش داده است.