فناوری آموزش- واقعیت افزوده
گرمسارعلی توانگر؛ هادی رزقی شیرسوار؛ فخرالدین احمدی
چکیده
پیشینه و اهداف: جهان فردا، جهانی متفاوت از جهان امروز است. جهان فردا از آنکسانی است که سیاستگذاری و برنامهریزی آن رابه دست انسانهای توانمندی میدهند که مقتضیات زمان خود را شناخته و براساس آن طراحی متناسب را طرحریزی میکنند. نظام آموزشی کلید آینده و یکی از حیاتیترین و مهمترین نهادهای اجتماعی در توسعه هر کشور است که شکوفاسازی ...
بیشتر
پیشینه و اهداف: جهان فردا، جهانی متفاوت از جهان امروز است. جهان فردا از آنکسانی است که سیاستگذاری و برنامهریزی آن رابه دست انسانهای توانمندی میدهند که مقتضیات زمان خود را شناخته و براساس آن طراحی متناسب را طرحریزی میکنند. نظام آموزشی کلید آینده و یکی از حیاتیترین و مهمترین نهادهای اجتماعی در توسعه هر کشور است که شکوفاسازی خلاقیتها و استعدادهای دانشآموزان از اهداف آن است و طی این مسیر از طریق فناوریهای نوظهور مانند متاورس است که میتواند آموزش و یادگیری را متحول و تمدنی جدید ایجاد کند تمدنی که در آن مکان، زمان و قلمرویی وجود ندارد. این آیندهنگاری با برنامهریزی آیندهپژوهی بر پایه طرحی است که بهصورت عمیق با عدم قطعیتها و شرایط متغیر میتواند مواجه شود و دورنمایی با آیندههای مختلف را برای سیاستگذاران ترسیم کند و چشماندازی از آینده فناوری متاورس را در آموزشوپرورش به تصویر بکشد.روشها: این پژوهش ازنظر هدف کاربردی و ازنظر روش تحقیق، از نوع تحقیقات توصیفی آمیخته (همسوسازی- مدل تبدیل دادهها) مبتنی بر منابع علمی، اسنادی، مشاهدات و پیمایشهای میدانی و تجزیهوتحلیل نرمافزاری است. جامعه پژوهش از خبرگانی که در آمورش و پرورش و در واحد فناوری ادارات کل استانها که درزمینۀ هوشمند سازی مدارس، سواد رسانهای و تولید محتوای الکترونیکی فعال بودند به روش نمونهگیری هدفمند (گلوله برفی) هفده نفرانتخاب شدند. در بخش کیفی همه اظهارات حاصل از پنل خبرگی (10 جلسه وبیناری، مجموعاً 20 ساعت) پس از چندین بار بررسی، مطالب مهم استخراج و بهصورت سؤال با مقیاس لیکرت در قالب پرسشنامه ساختاریافته تهیه و پسازآن تبیین مسأله و شناسـایی مؤلفههـا آغـاز شد و از طریـق تحلیل نیروهای پیشـران و عدم قطعیتهای موجـود، بـه تدویـن و توصیـفطرحها و توصیـه گزینههـای راهبـردی ختـم شد. دادههای کیفی از طریق برگزاری پنل خبرگی 5 عامل کلیدی مؤثر بر آینده فناوریهای متاورس در محورهای فرهنگی اجتماعی، مدیریتی، ساختار، کالبدی و اقتصادی شناسایی شدند. تحلیل کمّی پژوهش مبتنی بر استفاده از نرمافزارهای SPSS، و تحلیل کیفی دادهها از طریق نرمافزارهای ونسیم (Vensim) میکمک (MicMac) و سناریوی ویزارد (Scenario Wizard) و ارائه راهبرد با مدل تحلیلی سوات(swot) انجام پذیرفت. ابزارهای پژوهش در بخش کمّی به مصاحبه ساختاریافته با 42 گویه بود که این گویهها از طریق برگزاری نشست کارشناسی تهیه و روایی صوری پرسشنامه با نظر خبرگان تأیید و ضریب آلفای آن 82/. محاسبه شد.پیشینه و اهداف: جهان فردا، جهانی متفاوت از جهان امروز است. جهان فردا از آنکسانی است که سیاستگذاری و برنامهریزی آن رابه دست انسانهای توانمندی میدهند که مقتضیات زمان خود را شناخته و براساس آن طراحی متناسب را طرحریزی میکنند. نظام آموزشی کلید آینده و یکی از حیاتیترین و مهمترین نهادهای اجتماعی در توسعه هر کشور است که شکوفاسازی خلاقیتها و استعدادهای دانشآموزان از اهداف آن است و طی این مسیر از طریق فناوریهای نوظهور مانند متاورس است که میتواند آموزش و یادگیری را متحول و تمدنی جدید ایجاد کند تمدنی که در آن مکان، زمان و قلمرویی وجود ندارد. این آیندهنگاری با برنامهریزی آیندهپژوهی بر پایه طرحی است که بهصورت عمیق با عدم قطعیتها و شرایط متغیر میتواند مواجه شود و دورنمایی با آیندههای مختلف را برای سیاستگذاران ترسیم کند و چشماندازی از آینده فناوری متاورس را در آموزشوپرورش به تصویر بکشد.روشها: این پژوهش ازنظر هدف کاربردی و ازنظر روش تحقیق، از نوع تحقیقات توصیفی آمیخته (همسوسازی- مدل تبدیل دادهها) مبتنی بر منابع علمی، اسنادی، مشاهدات و پیمایشهای میدانی و تجزیهوتحلیل نرمافزاری است. جامعه پژوهش از خبرگانی که در آمورش و پرورش و در واحد فناوری ادارات کل استانها که درزمینۀ هوشمند سازی مدارس، سواد رسانهای و تولید محتوای الکترونیکی فعال بودند به روش نمونهگیری هدفمند (گلوله برفی) هفده نفرانتخاب شدند. در بخش کیفی همه اظهارات حاصل از پنل خبرگی (10 جلسه وبیناری، مجموعاً 20 ساعت) پس از چندین بار بررسی، مطالب مهم استخراج و بهصورت سؤال با مقیاس لیکرت در قالب پرسشنامه ساختاریافته تهیه و پسازآن تبیین مسأله و شناسـایی مؤلفههـا آغـاز شد و از طریـق تحلیل نیروهای پیشـران و عدم قطعیتهای موجـود، بـه تدویـن و توصیـفطرحها و توصیـه گزینههـای راهبـردی ختـم شد. دادههای کیفی از طریق برگزاری پنل خبرگی 5 عامل کلیدی مؤثر بر آینده فناوریهای متاورس در محورهای فرهنگی اجتماعی، مدیریتی، ساختار، کالبدی و اقتصادی شناسایی شدند. تحلیل کمّی پژوهش مبتنی بر استفاده از نرمافزارهای SPSS، و تحلیل کیفی دادهها از طریق نرمافزارهای ونسیم (Vensim) میکمک (MicMac) و سناریوی ویزارد (Scenario Wizard) و ارائه راهبرد با مدل تحلیلی سوات(swot) انجام پذیرفت. ابزارهای پژوهش در بخش کمّی به مصاحبه ساختاریافته با 42 گویه بود که این گویهها از طریق برگزاری نشست کارشناسی تهیه و روایی صوری پرسشنامه با نظر خبرگان تأیید و ضریب آلفای آن 82/. محاسبه شد.