فناوری آموزش
محمد علی زاده جمال
چکیده
پیشینه و اهداف: دانشگاه فرهنگیان با تحول در نگرش دانشجومعلمان نسبت به مسأله آموزش و همچنین بالا بردن سطح دانش تخصصی و مهارتهای حرفهای دانشجومعلمان از جمله بهکارگیری فناوری در همه حوزه ها می تواند اصلاحات اساسی در رویکردهای آموزشی، برنامه های درسی و روشهای آموزش بهتر به دانش آموزان ایجاد نماید. در این میان با توجه ...
بیشتر
پیشینه و اهداف: دانشگاه فرهنگیان با تحول در نگرش دانشجومعلمان نسبت به مسأله آموزش و همچنین بالا بردن سطح دانش تخصصی و مهارتهای حرفهای دانشجومعلمان از جمله بهکارگیری فناوری در همه حوزه ها می تواند اصلاحات اساسی در رویکردهای آموزشی، برنامه های درسی و روشهای آموزش بهتر به دانش آموزان ایجاد نماید. در این میان با توجه به این که درس ریاضی در تمام مقاطع تحصیلی از درسهای اصلی دانش آموزان است؛ لذا باید به معلمانی که مسئولیت آموزش این درس را چه در دوره ابتدایی و چه در دوره دبیرستان بر عهده دارند، توجه ویژهای نمود. از طرفی یکی از مهارتهای اساسی برای موفقیت یک معلم ریاضی در همه حوزههای آموزشی، تربیتی، اداری و رشد حرفه ای، مهارت آشنایی و بهکارگیری فناوری است. تلفیق فناوری اطلاعات و ارتباطات در برنامه درسی به ویژه درس ریاضی و ارزیابی اثربخش بودن آن همواره یکی از دغدغه های رایج دلسوزان نظام آموزشی بوده است؛ لذا هدف پژوهش حاضر ارزیابی عملکرد دانش آموختگان رشته آموزش ریاضی دانشگاه فرهنگیان از نظر بهکارگیری فناوری از دیدگاه مدیران براساس مدل جان وایلز و جوزف باندی است.روشها: روش پژوهش بر اساس هدف کاربردی و براساس روش گردآوری دادهها، توصیفی از نوع پیمایشی و جامعه آماری شامل 57 نفر از دانش آموختگان رشته آموزش ریاضی دانشگاه فرهنگیان است که در سال تحصیلی ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹ در مدارس استان خراسان شمالی شروع به تدریس نمودهاند، که با توجه به محدود بودن جامعه آماری همه این 57 نفر در این پژوهش مورد ارزیابی قرار گرفتهاند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته بوده که بر اساس محورهای ارزیابی مدل جان وایلز و جوزف باندی تدوین و توسط مدیران مدارس تکمیل و گردآوری شد که بعد از تأیید روایی، پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ 95/0 بهدست آمد. در بخش آمار استنباطی برای تجزیه و تحلیل دادهها و تعمیم نتایج از آزمون t تکنمونهای به کمک نرمافزارSPSS - V23 استفاده شد.یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که دانش آموختگان رشته آموزش ریاضی دانشگاه فرهنگیان از نظر به کارگیری فناوری از دیدگاه مدیران مدارس در پنج مؤلفه از شش مؤلفه مدل جان وایلز و جوزف باندی (بهسازی و آموزش، رشد حرفهای، روابط انسانی، امور اداری، برنامه ریزی درسی) دارای عملکرد مطلوبی بودهاند و امتیاز عملکرد آنها در این پنج مؤلفه از حد میانگین بالاتر است؛ ولی در یک مؤلفه دیگر(ارزشیابی) دارای عملکرد مطلوبی نیستند و امتیاز عملکرد آنها در این مؤلفه از حد میانگین پایینتر است.نتیجه گیری: بنابراین میتوان نتیجه گرفت کیفیت عملکرد دانش آموختگان رشته آموزش ریاضی دانشگاه فرهنگیان خراسان شمالی از نظر بهکارگیری فناوری از دیدگاه مدیران مدارس براساس الگوی جان وایلز و جوزف باندی در مجموع شش مؤلفه بهسازی و آموزش، رشد حرفه ای، روابط انسانی، ارزشیابی، امور اداری و برنامهریزی درسی بهطور میانگین مطلوب بوده است. از طرفی با توجه به امتیاز پایین بهدست آمده در مؤلفه ارزشیابی به نظر میرسد توجه بیشتر به ارائه درس «سنجش و ارزشیابی یادگیری ریاضی» براساس مهارت های به کارگیری فناوری های نوین و همچنین برگزاری کارگاههای آموزشی کاربست فناوری در حوزه ارزشیابی به آشنایی بیشتر و عملکرد بهتر دانش آموختگان رشته آموزش ریاضی در این بخش کمک خواهد کرد.