فناوری آموزش
مریم حسین زاده نباتی؛ فیروز محمودی؛ یوسف ادیب
چکیده
پیشینه و اهداف: توسعه نگرش مثبت نسبت به موضوع مورد مطالعه، یکی از اهداف آموزشی شایع امروز است. معلمان و همچنین والدین معتقدند که نگرش دانش آموز نسبت به موضوع درسی بر موفقیت دانش آموز در مدرسه تأثیر می گذارد. ادراکات دانشآموزان متوسطه در مورد یادگیری فناوری ممکن است تصمیم آنها را برای تحصیل در رشته دانشگاهی و کار در زمینه علم، ...
بیشتر
پیشینه و اهداف: توسعه نگرش مثبت نسبت به موضوع مورد مطالعه، یکی از اهداف آموزشی شایع امروز است. معلمان و همچنین والدین معتقدند که نگرش دانش آموز نسبت به موضوع درسی بر موفقیت دانش آموز در مدرسه تأثیر می گذارد. ادراکات دانشآموزان متوسطه در مورد یادگیری فناوری ممکن است تصمیم آنها را برای تحصیل در رشته دانشگاهی و کار در زمینه علم، فناوری، مهندسی و ریاضی، که بهعنوان پایه توسعه اقتصادی کشورهای پیشرفته در نظر گرفتهشده، تحت تأثیر قراردهد. طی دهه های گذشته، بین مهارتهای علمی و فنی ارائه شده از سوی مدارس و تقاضای اقتصادی در این زمینه، شکاف رو بهرشدی دیده شدهاست، تعداد فراگیران و افراد آموزش دیده در زمینه فناوری و علم، در بعضی موارد کاهش یافته است. از آنجاکه اهداف اصلی حوزة تربیت و یادگیری برنامه درسی کار و فناوری در سند تحول بنیادین آموزش پرورش برای دورة اول متوسطه، کســب شایستگیها و نگرش مثبت به فناوری و کارآفرینی است، هدف این مطالعه بررسی رابطه نگرش به درس کار و فناوری با نگرش فناورانه و کارآفرینی دانشآموزان متوسطه منطقه یک تبریز در سال تحصیلی 1398-1397 است.روشها: این مطالعه از نوع همبستگی با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری است. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از روش حداقل مربعات انجام میشود. این روش الگو را در دو مرحله آزمایش میکند که شامل آزمون اندازهگیری و الگوی ساختاری است. مدل اندازهگیری، اعتبار و روایی ابزارهای اندازهگیری و ساختارهای تحقیق را بررسی کرده و الگوی ساختاری فرضیهها و روابط متغیرهای نهفته را آزمایش میکند. جامعه آماری این پژوهش را 15386 دختر و پسر دبیرستانی منطقه یک تبریز تشکیل میدادند که در سال تحصیلی 1398-1397 مشغول به تحصیل بودند. نمونه به روش نمونه گیری تصادفی متناسب (کلاس هفتم ، هشتم ، نهم) انتخاب شد و از آنجا که پرسشنامه اصلی دارای 40 مؤلفه بود، 10 نفر برای هر مؤلفه و 402 نفر در کل انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامه نگرش به فناوری لی آ و کوآ (Liou & Kuo) 2014، پرسشنامه نگرش کارآفرینانه آتاید (Athayde) 2009 و پرسشنامه محقق ساخته نگرش به کار و فناوری جمع آوری شد. برای آزمون فرضیهها از تحلیل معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار Smart PLS 3 استفاده گردید.یافتهها: یافتهها نشان داد بین برنامه درسی کار و فناوری، نگرش به فناوری و نگرش به کارآفرینی، رابطه تنگاتنگی وجود دارد. فرضیهها در سطح معنیداری 001/0 و بالاتر بودن آماره t از 96/1، معنیدار هستند. نگرش به درس کار و فناوری، 44/0 خودکارآمدی یادگیری فناوری، 56/0 ارزش یادگیری فناوری، 56/0 راهبردهای یادگیری فناوری، 63 /0 جهتگیری هدف یادگیری فناوری، 64/0 محرک محیط یادگیری فناوری، 54/0 ایجاد خود تنظیمی یادگیری فناوری، 68/0 پیاده سازی خودتنظیمی یادگیری فناوری، 40/0 رهبری دیگران ، 56/0 دستاورد، 30/0 کنترل شخصی، 42/0 خلاقیت، 38/0 ابتکار دانشآموزان را تبیین میکند.نتیجهگیری: نگرش به درس کار و فناوری مؤلفه های نگرش فناورانه و مؤلفه های نگرش به کارآفرینی را تبیین میکند. اهمیت بالای نگرش مثبت به درس کار و فناوری در داشتن رابطه مثبت با مؤلفه های ارزشمند، خودکارآمدی، ارزش یادگیری، راهبردهای یادگیری، جهت گیری هدف، محرک محیط، ایجاد خودتنظیمی، پیادهسازی خودتنظیمی، رهبری دیگران، دستاورد، کنترل شخصی، خلاقیت و ابتکار است؛ لذا در اولویت قرارگرفتن این درس پیشنهاد میشود. دانستن عوامل نگرشی و ارتباط آنها با موضوعات درسی میتواند به معلمان در اصلاح برنامهدرسی و اثربخشی شیوه های تدریس کمککند تا دانش آموزان در یادگیری دروس، عملکرد تحصیلی و شغلی موفقتر باشند.