فصلنامه علمی
فناوری آموزش- آموزش عالی
1. سنجش میزان تأثیرگذاری واقعیت مجازی بر یک بازی جدّی با هدف مهارت‌آموزی ارائه شفاهی

فرجاد داوری؛ مجتبی وحیدی اصل؛ پرستو علیخانی؛ مرتضی رضایی زاده

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 مرداد 1399

http://dx.doi.org/10.22061/tej.2020.5635.2253

چکیده
  پیشینه و اهداف: ارائه شفاهی یک شایستگی اصلی برای موفقیت در محیط­های کاریِ متنوع است که دانشگاهیان به آن نیاز دارند. اهمیت این مهارت تا به آنجاست که بعنوان بخشی از برنامه­درسی آموزش­عالی توصیه شده است. نقش فناوری نیز در بهبود مهارت ارائه شفاهی و بویژه تسهیل بازخورد، قابل توجه است. بطور خاص، ترکیب بازی جدّی و واقعیت مجازی، حوزه ...  بیشتر

فناوری آموزش- آموزش عالی
2. بررسی وضعیت موجود آموزش عالی کشاورزی استان خوزستان از منظر رویکرد فراشناختی

مسعود برادران؛ معصومه تقی بیگی؛ امیرحسین علی بیگی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 04 شهریور 1399

http://dx.doi.org/10.22061/tej.2020.6285.2373

چکیده
  پیشینه و اهداف: فراشناخت به عنوان دانش فرد درباره­ی چگونگی یادگیری خویش در مراکز آموزش عالی کشاورزی بایستی مورد توجه باشد زیرا آشنایی با مباحث فراشناخت و نقش آن در فرآیند یاددهی یادگیری در مراکز آموزش عالی کشاورزی تلاشی است جهت برداشتن گامی مؤثر توسط آموزشگران تا در سایه­ی آن بتوانند در اثربخشی نظام آموزش عالی کشاورزی کشور نقش ...  بیشتر

فناوری آموزش- آموزش عالی
3. اینترنت اشیاء؛ سامانه‌ای برای بهبود نظام آموزش عالی

علی محمد احمدوند؛ حسین نصیری؛ فاطمه نصرالهی‌نیا؛ احمد محجوبیان

دوره 14، شماره 1 ، زمستان 1398، ، صفحه 157-168

http://dx.doi.org/10.22061/jte.2018.4178.2018

چکیده
  پیشینه و اهداف: امروزه  فناوری‌های اطلاعاتی، فرایندهای تولید، توزیع و بهره‌گیری از دانش را تحت تأثیر قرار داده‌اند. در این میان، اینترنت اشیاء به عنوان شبکه‌ای از انواع اشیاء متصل به هم می‌تواند ظرفیت‌های جدیدی را در همه عرصه‌‌ها ایجاد نماید. مفهوم اتصال وسایل و اشیاء به همدیگر، پیشرفت تازه‌ای در اینترنت است؛ هر چیزی در هر ...  بیشتر

اموزش الکترونیکی- مجازی
4. امکان سنجی و رتبه‌بندی عوامل مؤثر بر توسعه یادگیری الکترونیکی در آموزش عالی با رویکرد تصمیم‌گیری چند معیاره فازی

فاطمه رحمانی؛ حامد احمدی؛ الهام قنبری؛ سیدمحمود خراسانی کیاسری

دوره 13، شماره 2 ، بهار 1398، ، صفحه 425-440

http://dx.doi.org/10.22061/jte.2018.3428.1871

چکیده
  هدف از این پژوهش امکان سنجش و رتبه بندی عوامل مؤثر بر توسعه یادگیری الکترونیکی در آموزش عالی است. در تحقیق حاضر براساس تحقیقات پیشین و نظر خبرگان عوامل مؤثر بر توسعه یادگیری الکترونیکی در آموزش عالی از نظر فاکتورهای سنجش توسعه یادگیری الکترونیکی شامل فاکتورهای انسانی، فنی، اجتماعی،سازمانی شناسایی شدند. برای آزمون و تایید فرضیه های ...  بیشتر

اموزش الکترونیکی- مجازی
5. اثربخشی آموزش‌های از راه دور در فعالیت‌های یاددهی-یادگیری آموزش عالی

افشین موسوی چلک؛ حسن کاویانی

دوره 13، شماره 1 ، زمستان 1397، ، صفحه 173-188

http://dx.doi.org/10.22061/jte.2018.3054.1776

چکیده
  باتوجه به تناقض در یافته­های اثربخشی روش­های آموزش از راه دور، پژوهش حاضر با هدف فراتحلیل اثربخشی آموزش‌های از راه دور در آموزش عالی انجام گرفت. روش پژوهش حاضر براساس روش­های تحلیل ثانویه و از نوع فراتحلیل و جامعه آماری آن شامل کلیه پژوهش­هایی است که در ارتباط با اثربخشی انواع آموزش­های از راه دور در آموزش عالی در داخل کشور ...  بیشتر

مدیریت
6. مدیریت نام تجاری در آموزش عالی : تاثیر ارزش ویژه برند بر جذب استعدادهای علمی (معیار هویت نام تجاری دانشگاه)

اصغر زمانی؛ مهتاب پورآتشی؛ سیما قجربیگی

دوره 12، شماره 4 ، پاییز 1397، ، صفحه 91-98

http://dx.doi.org/10.22061/jte.2018.2835.1727

چکیده
  هویت نام تجاری دانشگاه و تصویر ذهنی مثبت یکی از مهم‌ترین مواردی است که امروزه مورد توجه بسیاری از دانشگاها در سراسر دنیا می باشد. به همین دلیل، این مقاله به مطالعه مدیریت نام تجاری در آموزش عالی و بررسی ارزش ویژه برند بر جذب استعدادهای علمی در آموزش عالی پرداخته است. تحقیق حاضر بر اساس هدف کاربردی است و جامعه آماری در این پژوهش کلیه ...  بیشتر

یادگیری سیار
7. تعیین میزان شناخت دانشجویان از یادگیری سیار: مطالعه موردی

مرضیه دهقانی؛ سمیه رحیمی؛ امید امرالله

دوره 11، شماره 3 ، تابستان 1396، ، صفحه 209-221

http://dx.doi.org/10.22061/tej.2017.681

چکیده
  در یادگیری سیار، یادگیری در محیط‌های طبیعی اتفاق افتاده و پیام­­­های آموزشی به‌صورت الکترونیکی منتقل می­شوند. لذا پژوهش حاضر با هدف شناخت میزان آشنایی، کاربرد و سودمندی یادگیری سیار (ابزار و برنامه‌های کاربردی) در بین دانشجویان انجام‌شده است. تحقیق کمی از نوع توصیفی است. جامعة آماری شامل دانشجویان مقطع ارشد چهار دانشکدة ...  بیشتر

سواد اطلاعاتی
8. بررسی وضعیت سواد اطلاعاتی دانشجویان

عادل زاهد بابلان؛ سوران رجبی

دوره 5، شماره 3 ، تابستان 1390، ، صفحه 203-211

http://dx.doi.org/10.22061/tej.2011.280

چکیده
  هدف اصلی این مطالعه بررسی وضعیت سواد اطلاعاتی دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی بود. حجم نمونه مطالعه حاضر 400 نفر دانشجوی دختر و پسر در 4 گروه دانشجویان (سال اول، دوم، سوم و چهارم) به نسبت هر دانشکده بود که به روش نمونه‌گیری چند مرحله‌ای از بین کلیه دانشجویان دختر و پسر دوره کارشناسی در رشته‌های مختلف تحصیلی در سال تحصیلی 89-1388 انتخاب ...  بیشتر