فصلنامه علمی
دوره 18 (1403)
دوره 17 (1402)
دوره 16 (1401)
دوره 15 (1400)
دوره 14 (1399)
دوره 13 (1398)
دوره 11 (1396)
دوره 10 (1395)
دوره 9 (1394)
دوره 8 (1393)
دوره 7 (1392)
دوره 6 (1391)
دوره 5 (1390)
دوره 4 (1389)
دوره 3 (1388)
دوره 2 (1387)
دوره 1 (1386)
مقاله پژوهشی تکنولوژی آموزشی
تحلیل کارآمدی آموزش مبتنی بر نقشه‌ مفهومی در قالب چندرسانه‌ای بر بهبود مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی

آزاد میرزایی؛ زهره خوش نشین؛ ساسان سلیمی؛ سید عبدالله قاسمی تبار

دوره 12، شماره 4 ، مهر 1397، صفحه 257-268

https://doi.org/10.22061/jte.2018.3198.1813

چکیده
  پیشینه و اهداف: به کار گیری نقشه مفهومی از جمله رویکردهای نوین آموزشی است که ریشه در رویکرد ساختن گرایی دارد. در ساختن گرایی براهمیت ساختن دانش از راه ارتباط دادن پیش آموخته ها با آموخته های جدید تأکید می شود. در این دیدگاه ارتباطی و بر اساس رویکرد نقشه مفهومی افراد بین یادگیری پیشین و جدید به جست و جو می پردازند، خودِ افراد طرح واره ...  بیشتر

مقاله پژوهشی آموزش فنی حرفه ای
سیر تحول فلسفه تربیت حرفه‌ای در نظام آموزشی ایران

ابوالفضل غفاری؛ محمد رضا آهنچیان؛ علی اصغر خلاقی؛ مهدی نادری

دوره 12، شماره 4 ، مهر 1397، صفحه 269-288

https://doi.org/10.22061/jte.2018.2609.1711

چکیده
  پیشینه و اهداف: با وجود آن که در تاریخ آموزش و پرورش کشور به موضوع تربیت حرفه‌ای توجه شده است، درباره فلسفه تربیت حرفه‌ای به سند علمی معتبری برخورد نمی‌کنیم. به عبارت دیگر بررسی شواهد اولیه نشان داد که فلسفه تربیت حرفه‌ای در ایران به اندازه ارزش و حساسیتی که دارد مورد توجه قرار نگرفته است. برای مثال در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ...  بیشتر

مقاله مروری آموزش ریاضی
ارزیابی و بررسی تطبیقی نقش ریاضیات در آموزش معماری دردانشگاه‌های داخل و خارج از کشور

الهام محمدزاده چیانه؛ حسین سلطان زاده

دوره 12، شماره 4 ، مهر 1397، صفحه 289-301

https://doi.org/10.22061/jte.2018.2994.1762

چکیده
  پیشینه و اهداف: آموزش معماری به منظور توانمند نمودن دانشجویان جهت خلق فضاهایی سه بعدی برای فعالیت­های بشری و یا فراهم آوری محیطی بهتر برای جوامع بشری است. امروزه طیف وسیعی از فعالیت­های گوناگون در عرصه­های مهارت، صناعت، خلاقیت، دانش، معرفت و حکمت، تحت عنوان کلی «آموزش معماری» در مدرسه­های معماری جریان دارد. به طور معمول ...  بیشتر

مقاله پژوهشی آموزش زبان انگلیسی
ارزشیابی نمودهای رویکرد ارتباطی در کتاب انگلیسی (1) دورۀ اول متوسطه ایران

رضا نجاتی؛ زهرا چراغی؛ اعظم ناصری

دوره 12، شماره 4 ، مهر 1397، صفحه 303-315

https://doi.org/10.22061/jte.2018.3236.1826

چکیده
  پیشینه و اهداف: امروزه در سراسر جهان و در کشور ما نیاز به گفتگو به زبان انگلیسی افزایش‌یافته و سبب درخواست فراوان برای یادگیری این زبان شده است. این نیاز از راه‌های گوناگون مانند آموزش رسمی در مدارس و آموزشگاه‌ها، سفر به کشورهای انگلیسی‌زبان و... برآورده می‌شود. ولی آموزش کلاسی رایج‌ترین فرصت برای زبان‌آموزی به نظر می‌رسد؛ بنابراین، ...  بیشتر

مقاله پژوهشی آموزش الکترونیکی
مقایسه مهارت‌های اجتماعی دانشجویان نظام آموزش حضوری و الکترونیکی

مریم فلاحی؛ اسماعیل زارعی زوارکی؛ داریوش نوروزی

دوره 12، شماره 4 ، مهر 1397، صفحه 317-327

https://doi.org/10.22061/jte.2018.2459.1629

چکیده
  پیشینه و اهداف: از رایانه به عنوان ابزاری قدرتمند و در عین حال مقرون به صرفه در زندگی مردم برای هر کار و فعالیتی استفاده می­شود. استفاده از رایانه در آموزش و پرورش، در سال­های اخیر به طور چشمگیری افزایش یافته است و در حال حاضر از رایانه­ها و فن­آوری­های مرتبط در بسیاری از مدارس در سراسر جهان استفاده می­گردد. ﺗﺎ ﭼﻨﺪی ﭘﯿﺶ ...  بیشتر

مقاله پژوهشی روانشناسی تربیتی
ساخت و اعتبار یابی پرسشنامه‌ی سنجش کیفیت ویژگی‌های کالبدی مؤثر بر فعالیت جسمانی کودکان در حیاط مدرسه

حمید رضا عظمتی؛ بهرام صالح صدق پور؛ زینت امینی فر

دوره 12، شماره 4 ، مهر 1397، صفحه 329-336

https://doi.org/10.22061/jte.2018.3182.1808

چکیده
  کمبود فعالیت بدنی یکی از نگرانی‌های عمده در مورد بهداشت عمومی کودکان است. محیط کالبدی و خصوصاً فضای باز یکی از متغیرهایی است که به نظر می‌رسد، می‌تواند سطح فعالیت بدنی کودکان را تحت تأثیر قرار دهد؛ بنابراین هدف از انجام این پژوهش، ساخت ابزاری برای ارزیابی ویژگی‌های کالبدی ارتقادهنده‌ی فعالیت جسمانی کودکان در حیاط مدرسه است. جامعه ...  بیشتر

مقاله پژوهشی روانشناسی فناوری آموزش
آثار سودمند و زیان‌بار استفاده از رسانه‌های ارتباطی نوین (اینترنت، ماهواره و تلفن همراه) از دیدگاه دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه شهر بهار

فریدون یزدانی

دوره 12، شماره 4 ، مهر 1397، صفحه 337-346

https://doi.org/10.22061/jte.2018.2785.1713

چکیده
  پیشینه و اهداف: گسترش اینترنت، رسانه‌های تصویری، صوتی و تلفن همراه به‌صورت لحظه‌به‌لحظه بسیاری از خانواده‌ها را عملاً در رابطه با فرزندان با مشکلات بسیار رو‌به‌رو کرده است. هنجارهای موردقبول خانواده‌ها به‌صورت گسترده از طرف فرزندان موردتردید و انکار قرار می‌گیرند و موجب بروز مسائلی می‌شوند که خصلت کژکارکردی داشته و باعث ...  بیشتر

مقاله پژوهشی تربیت معلم
مقایسه صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان، فارغالتحصیلان دانشگاه فرهنگیان، تربیت معلم سابق و سایر دانشگاهها

حسین واحدی کوجنق؛ ناصر کریمی؛ رسول رضایی؛ ایوب اسماعیل پور

دوره 12، شماره 4 ، مهر 1397، صفحه 347-356

https://doi.org/10.22061/jte.2018.3134.1793

چکیده
  پیشینه و اهداف: در آرمان­های مطرح شده از طرف صاحب­نظران برای نظام­های تعلیم و تربیت در قرن بیست و­یکم، از معلم به عنوان تکیه­گاه هر تغییر و تحولی یاد می­شود. صلاحیت مجموعه­ای از دانش، مهارت و توانایی­های یک شغل خاص است که باعث می­شود، فرد در انجام وظایف به موفقیت دست پیدا کند. درتحقیقات آموزشی اخیر، اصطلاح صلاحیت حرفه­ای ...  بیشتر

مقاله پژوهشی فناوری آموزش- آموزش عالی
مدیریت نام تجاری در آموزش عالی: تاثیر ارزش ویژه برند بر جذب استعدادهای علمی (معیار هویت نام تجاری دانشگاه

اصغر زمانی؛ مهتاب پورآتشی؛ سیما قجربیگی

دوره 12، شماره 4 ، مهر 1397، صفحه 357-364

https://doi.org/10.22061/jte.2018.2835.1727

چکیده
  پیشینه و اهداف: یکی از فعالیت­ها در زمینه برندسازی، مدیریت برند یا مدیریت نام تجاری است که در تلاش است تا با سیاستگزاری دقیق و اصولی و برنامه ریزی های به موقع برای نام تجاری (برند)، ایجاد ارزش نماید و سپس، در راستای رهبری تغییرات برای توسعه و بهبود آن بکوشد . نام تجاری دانشگاه زمانی موفق می­شود که مدیران آموزش عالی و سیاستگزاران حوزه ...  بیشتر

مقاله پژوهشی محیط آموزشی
نقش مبلمان فضای داخلی کلاس‌ها بر ارتقاء میزان یادگیری دانش‌آموزان

خسرو موحد؛ خاطره سجادی

دوره 12، شماره 4 ، مهر 1397، صفحه 365-372

https://doi.org/10.22061/jte.2018.2931.1745

چکیده
  پیشینه و اهداف: استفاده از محیط معماری به‌عنوان ابزار آموزشی مستلزم شناسایی معیارهای محیطی مؤثر بر ارتقای کیفیت یادگیری کاربران است. با شناخت معیارهای مؤثر بر آرایش و نظم فضا می‌توان اصولی را برای طراحی بهتر محیط یادگیری تبیین نمود و میزان عوامل مزاحم یادگیری را به حداقل رساند. از طرفی مدارس به‌عنوان مهم‌ترین فضاهای تربیت کننده‌ی ...  بیشتر