فصلنامه علمی
دوره 18 (1403)
دوره 17 (1402)
دوره 16 (1401)
دوره 15 (1400)
دوره 14 (1399)
دوره 13 (1398)
دوره 11 (1396)
دوره 10 (1395)
دوره 9 (1394)
دوره 8 (1393)
دوره 7 (1392)
دوره 6 (1391)
دوره 5 (1390)
دوره 4 (1389)
دوره 3 (1388)
دوره 2 (1387)
دوره 1 (1386)
مقاله پژوهشی محیط های یادگیری مبتنی بر فناوری
بررسی راهکارهای ارتقای فضای باز مدارس ابتدایی دخترانه از نگاه دانش‌آموزان (نمونۀ موردی: شهر تبریز)

مهسا صمدپور شهرک؛ منصوره طاهباز

دوره 12، شماره 2 ، فروردین 1397، صفحه 95-108

https://doi.org/10.22061/jte.2018.2921.1740

چکیده
  پیشینه و اهداف: تحقیقات نشان می‌دهد حضور دانش‌آموزان در طبیعت و فضای باز موجب کاهش استرس، افزایش جنب‌و‌جوش و تحرک، بالا رفتن تمرکز و ... می‌شود. لذا نباید کودکان را از نعمت حضور در این محیط محروم کرد. امروزه با توجه به افزایش ساخت‌و‌ساز در ایران و توسعه فرهنگ آپارتمان‌نشینی حیاط خانه‌ها کوچکتر و در بیشتر موارد غیرقابل استفاده شده ...  بیشتر

مقاله پژوهشی آموزش الکترونیکی- مجازی
شناسایی و بررسی عوامل مؤثر بر قابلیت دسترسی سامانه درس‌افزار دانشگاه شهید بهشتی تهران

فاطمه ورداسبی؛ مرتضی رضایی زاده؛ اباصلت خراسانی؛ پرستو علیخانی

دوره 12، شماره 2 ، فروردین 1397، صفحه 109-120

https://doi.org/10.22061/jte.2018.3030.1769

چکیده
  پیشینه و اهداف: دانشگاه­ها نقش مهمی در جامعه ایفا می­کنند. آن­ها مراکز نوآوری هستند، استعدادها را جذب کرده و پرورش می­دهند، دانش جدید را ایجاد کرده و به اشتراک می­گذارند و ارزش زیادی در اقتصاد کشوری و منطقه­ای دارند. بنابراین، کاهش بودجه­های دولتی و افزایش رقابت جهانی برای جذب کارکنان و دانشجویان شایسته، دانشگاه­ها ...  بیشتر

مقاله پژوهشی آموزش الکترونیکی- مجازی
نقش بازی‌های رایانه‌ای در افت تحصیلی دانش‌آموزان متوسطه شهر تهران

علی جعفری؛ امیرهوشنگ عندلیبیان

دوره 12، شماره 2 ، فروردین 1397، صفحه 121-130

https://doi.org/10.22061/jte.2018.3041.1774

چکیده
  پیشینه و اهداف: تحصیل فرزندان امروزه یکی از دغدغه های مهم خانواده های کشورمان را تشکیل می­دهد. این دغدغه بیشتر به دلیل وابستگی آینده فرزندان به میزان توفیق آنان در تحصیل است، اگر چه این دل نگرانی ها برای اعتلا و ارتقای تحصیلی فرزندان و در کل نظام آموزش و پرورش نقطه ای امید بخش و خوشایند به حساب می‌آید. در شکل دیگر نوعی اضطراب و تشویش ...  بیشتر

مقاله پژوهشی علوم تربیتی
رابطه هوش هیجانی و مؤلفه‌های آن با علائم اضطرابی دانش‌آموزان المپیادی کشور

عبدالمحمد طاهری؛ نجف طهماسبی پور

دوره 12، شماره 2 ، فروردین 1397، صفحه 131-139

https://doi.org/10.22061/jte.2018.2848.1729

چکیده
  پیشینه و اهداف: هوش هیجانی مجموعه‌ای از توانایی‌های اجتماعی و هیجانی انسان است که به شخص در حل مشکلات روزمره و تعامل با دیگران کمک می‌کند. اگرچه بهره هوشی عمومی نسبتا ثابت است، اما هوش هیجانی می‌تواند ایجاد و آموزش داده شود و سازمان‌ها و شرکت می‌توانند هوش هیجان را بیازمایند و یاد بدهند. هوش هیجانی به توانایی کنترل احساسات و عواطف ...  بیشتر

مقاله پژوهشی آموزش زبان انگلیسی
تاثیر کلاس معکوس بر خودراهبری در یادگیری درس زبان انگلیسی

موسی پیری؛ حافظ صاحب یار؛ آرش سعداللهی

دوره 12، شماره 2 ، فروردین 1397، صفحه 141-148

https://doi.org/10.22061/jte.2018.2755.1703

چکیده
  پیشینه و اهداف: عصرحاضر را عصر اطلاعات می نامند، چرا که شتاب تحول و پیشرفت علم و تکنولوژی در عصر حاضر خیلی زیاد و چشمگیر است. هر روز تکنولوژی‌های جدیدی تولید شده و در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد. بخش عظیمی از دانش و علومی که در مدارس و دانشگاه‌ها آموخته می‌شود پس از مدتی به علت تغییرات اجتماعی و تکنولوژی نیاز به بازنگری پیدا می‌کنند. ...  بیشتر

مقاله پژوهشی شایستگی حرفه ای معلمان
سواد فناوری معلمان در سند برنامه درسی ملی آموزش‌وپرورش حوزه تربیت و یادگیری کار و فناوری

آذردخت کوهستانی نژادطاری؛ زهرا اباذری؛ زهره میر حسینی

دوره 12، شماره 2 ، فروردین 1397، صفحه 149-159

https://doi.org/10.22061/jte.2018.1995.1510

چکیده
  پیشینه و اهداف: فناوری با سرعتی چشم­گیر تغییر می‌کند و همراه با خلق فناوری‌های جدید، فناوری‌های موجود نیز بهبود و توسعه می‌یابند. فناوری‌های قرن بیست و یکم، امکاناتی را برای بشر به ارمغان آورده و پیشرفت‌های حاصل از آن زندگی انسان امروز را از هر سو احاطه کرده است. ازجمله این تغییرات، می‌توان از تأثیر پیشرفت فناوری در آموزش‌وپرورش ...  بیشتر

مقاله پژوهشی معماری
اصول طراحی فضاهای باز دانشگاهی بر اساس مدل سرزندگی و ارتقاء آموزش

سعید عظمتی؛ فرهنگ مظفر؛ بهرام صالح صدق پور؛ سیدباقر حسینی

دوره 12، شماره 2 ، فروردین 1397، صفحه 161-170

https://doi.org/10.22061/jte.2018.3160.1801

چکیده
  پیشینه و اهداف: امروزه مسئله الگوهای یاددهی و یادگیری و فعالیت‌های گروهی از مسائل مورد توجه حوزه‌های مرتبط با آموزش در دانشگاه‌ها می باشد. چگونگی دستیابی به الگوهای یاددهی ویادگیری جایگاه ویژه­ای در میان صاحب نظران علوم کسب نموده است. در سال‌های اخیر با توجه به رشد روز افزون و وسعت تغییرات روش‌های آموزشی، سازگار نمودن بستر یادگیری ...  بیشتر