فصلنامه علمی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت آموزشی، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز ، شیراز، ایران

2 گروه روان شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی تهران، ایران

چکیده

پیشینه و اهداف: هوش هیجانی مجموعه‌ای از توانایی‌های اجتماعی و هیجانی انسان است که به شخص در حل مشکلات روزمره و تعامل با دیگران کمک می‌کند. اگرچه بهره هوشی عمومی نسبتا ثابت است، اما هوش هیجانی می‌تواند ایجاد و آموزش داده شود و سازمان‌ها و شرکت می‌توانند هوش هیجان را بیازمایند و یاد بدهند. هوش هیجانی به توانایی کنترل احساسات و عواطف خود و دیگران، تفکیک این احساسات و سمت و سو بخشیدن به رفتار و تفکر شخصی براساس این اطلاعات اطلاق می‌شود. پژوهش­های انجام شده در مورد هوش هیجانی نشان داده اند که هوش هیجانی عامل موثر و تعیین کننده ای در برآیندهای زندگی واقعی مانند موفقیت در مدرسه و تحصیل، موفقیت در شغل و روابط بین فردی و به طور کلی در کارکرد سلامت می‌باشد. هوش هیجانی با سلامت روانی همبستگی مثبت و با اختلالات روانی همبستگی منفی دارد. به علاوه پژوهش­های مختلف نقص در تنظیم هیجانات و هوش هیجانی را در برخی اختلالات از جمله اختلال شخصیت مرزی، اختلال شخصیت اسکیزوتایپیال، اسکیزوفرنی، افسردگی و اختلالات اضطرابی نشان داده اند. در واقع، ارتباط بین هوش هیجانی که با مقیاس رگه های فراخلقی اندازه گیری میشود با متغیرهایی مانند افسردگی، اضطراب و سلامت روانی و جسمانی کلی در بزرگسالان مورد تأیید قرار گرفته است.هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی رابطه هوش هیجانی و مولفه­های آن با علائم اضطرابی دانش­آموزان المپیادی کشور در سال تحصیلی 94-93 بوده است.
روش‌ها: برای رسیدن به این هدف از روش تحقیق توصیفی- پیمایشی استفاده گردیده است.جامعه آماری این پژوهش دانش­آموزان پسر المپیادی مقطع متوسطه سراسر ایران در سال تحصیلی 94-93 به تعداد 380 نفر بودند. حجم نمونه بر اساس جدول مورگان به تعداد 181 نفر تعیین گردید. ابزارهای مورد مطالعه عبارتند از: مقیاس رگه های فراخلقی (TMMS) که این مقیاس یک ابزار خودگزارشی عینی بر مبنای الگوی رگه­ی هوش هیجانی است که توسط سالووی و همکاران برای سنجش سه مولفه­ی هوش هیجانی ساخته شده است؛ و پرسشنامه ی اضطراب بک (BAI): این پرسشنامه برای سنجش میزان اضطراب طراحی شده و شامل 21 عبارت است. روش تحلیل داده‌ها در این پژوهش ضریب همبستگی، تحلیل واریانس یک طرفه و رگرسیون بود.
یافته‌ها: یافته های حاصل از این پژوهش نشان داد که: بین هوش هیجانی و مولفه­های آن با علایم اضطرابی دانش‌آموزان المپیادی رابطه معناداری وجود دارد. بین مولفه توجه به احساسات با علایم اضطرابی دانش‌آموزان رابطه معناداری وجود ندارد. بین مولفه وضوح احساسات با علایم اضطرابی دانش‌آموزان رابطه معناداری وجود دارد. بین مولفه اصلاح خلق (ترمیم احساسات) با علایم اضطرابی دانش‌آموزان رابطه معناداری وجود ندارد.
نتیجه‌گیری: مطابق با تجزیه و تحلیل‌های انجام گرفته بین هوش هیجانی و اضطراب رابطه معنادار وجود دارد و این متغیر، اضطراب را به صورت منفی پیش‌بینی می‌کند. بدین معنا که دانش‌آموزانی که هوش هیجانی بالایی دارند به مراتب کمتر دچار اضطراب می‌شوند. علاوه بر این، تبیینی که در این رابطه وجود دارد این است که هوش هیجانی با دو گستره مهم خلق و خو یعنی عاطفه مثبت (احساس لذت، اشتیاق و علاقه مند و ...) و عاطفه منفی (اضطراب، احساس خصومت و نارضایتی و...) نیز رابطه دارد. افراد با خلق منفی به علت ثبات تجربه هیجانی گرایش دارند که چنین حالاتی ممکن است درک واقعی آنچه را که احساس می‌شود با مشکل مواجه سازد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The relationship of emotional intelligence and its components and anxiety symptoms among country olympiad students

نویسندگان [English]

  • A. Taheri 1
  • N. Tahmasbipour 2

1 Department of Educational Management, College of Economics and Management, Shiraz Branch, Islamic Azad University, Shiraz . Shiraz. Iran

2 Department of Psychology, Faculty of Humanities, Shahid Rajaee Teacher Training University Tehran. Iran

چکیده [English]

Background and Objectives: Emotional intelligence is a set of social and emotional abilities that help a person solve everyday problems and interact with others. Although general IQ is relatively constant, emotional intelligence can be created and taught, and organizations and companies can test and teach emotional intelligence. Emotional intelligence refers to the ability to control the feelings and emotions of oneself and others, to distinguish these feelings and to direct personal behavior and thinking based on this information. Research on emotional intelligence has shown that emotional intelligence is an effective and determining factor in real life outcomes such as success in school and education, success in work and interpersonal relationships, and overall health function. Emotional intelligence is positively correlated with mental health and negatively correlated with mental disorders. In addition, various studies have shown impairment in emotion regulation and emotional intelligence in some disorders such as borderline personality disorder, schizotypal personality disorder, schizophrenia, depression and anxiety disorders. In fact, the relationship between emotional intelligence, which is measured by the Transcendental Traits Scale, with variables such as depression, anxiety, and general mental and physical health in adults has been confirmed. The present study determines the relationship between emotional intelligence and its components and anxiety symptoms among country Olympiad students in educational year 2004-2005.
Method and Materials: The study used a descriptive- survey research design. The population included 380 Olympiad male students from middle schools in Iran in educational year 1393-94. 181 students were selected based on Morgan table. The instruments included: Scale (TMMS) which is an objective self-report questionnaire based on emotional intelligence model and made by Salovey et al to assess three components of emotional intelligence; and Beck Anxiety scale (BAI) with 21 items and made to assess anxiety level. The method of data analysis in this study was correlation coefficient, one - way variance analysis and regression.
Findings: The findings showed that there is a significant relationship between emotional intelligence and its components and anxiety symptoms among Olympiad Students. In addition there was no relationship between the component caring for the feelings and anxiety symptoms. The component feelings clarity also correlated significantly with anxiety symptoms. Finally, there was no significant correlation between the component feelings renewal and anxiety symptoms.
Conclusion: According to the results, there is a significant relationship between emotional intelligence and anxiety and this variable predicts anxiety negatively. This means that students with high emotional intelligence are far less likely to be anxious. In addition, the explanation in this regard is that emotional intelligence with two important domains of mood, namely positive emotion (feeling happy, eager and interested, etc.) and negative emotion (anxiety, feelings of hostility and dissatisfaction, and ...) is also relevant. People with negative moods tend to experience emotional stability due to the stability of such situations, which may make it difficult to truly understand what is being felt. While positive-tempered people are more likely to be optimistic about their abilities; therefore, they evaluate themselves positively in terms of emotional ability, and people who are able to recognize, control, and use these emotional abilities will enjoy greater social support and a sense of mental health satisfaction. The above findings, which are the result of the anxiety component related to emotional intelligence, have been observed in fewer studies, and in this regard, the present study can be the source of serious challenges in such research.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Emotional intelligence
  • Components
  • anxiety symptoms
  • Olympiad students
  • country
[1] Hoseini Fatemi A, Pishghadam R, Navari S. The impact and role of emotional intelligence in English classes and related structures. Journal of Language and Translating Studies. 2010;1: 1-16. Persian.
[3] Kiani, G. H., Mosavi, Ghafar Samar, R. (2011). Personality characteristics and gender in the lack of desire to communicate in a foreign language. Journal of Language and Comparative Literatures. 2011; 4: 123-144. Persian.
[12] Boussiakou LG, Boussiakou A, Kalkani E. Student development using emotional intelligence. Word Trans Technol Edu. 2008; 79(1): 18- 23.
[13] Beyrami M, Hashemi T, Ghahramanzade A, Alaee P. The relationship between psychological health and emotional intelligence and job burn-out among Tabriz public hospitals nurses. Behavioral Sciences Research. 2010; 9(2): 141-147. Persian.
[14] Norian KH, Gasparian K, Sharif F, Zoladl M, Moghimi, M, Hoseini N. The effect of emotional intelligence components in the anxiety of doctors and nurses that working in ICU. Journal of Knowledge. 2011;5: 472-479. Persian.

نامه به سردبیر

سر دبیر نشریه فناوری آموزش، با تواضع انتشار نامه های واصله از نویسندگان و خوانندگان و بحث در سامانه نشریه را ظرف 3 ماه از تاریخ انتشار آنلاین مقاله در سامانه و یا قبل از انتشار چاپی نشریه، به منظور اصلاح و نظردهی امکان پذیر نموده است.، البته این شامل نقد در مورد تحقیقات اصلی مقاله نمی باشد.

توچه به موارد ذیل پیش از ارسال نامه به سردبیر لازم است در نظر گرفته شود:


[1]نامه هایی که شامل گزارش از آمار، واقعیت ها، تحقیقات یا نظریه ها هستند، لازم است همراه با منابع معتبر و مناسب باشند، اگرچه ارسال بیش از زمان 3 نامه توصیه نمی گردد

[2] نامه هایی که بجای انتقاد سازنده به ایده های تحقیق، مشتمل بر حملات شخصی به نویسنده باشند، توجه و چاپ نمی شود

[3] نامه ها نباید بیش از 300 کلمه باشد

[4] نویسندگان نامه لازم است در ابتدای نامه تمایل یا عدم تمایل خود را نسبت به چاپ نظریه ارسالی نسبت به یک مقاله خاص اعلام نمایند

[5] به نامه های ناشناس ترتیب اثر داده نمی شود

[6] شهر، کشور و محل سکونت نویسندگان نامه باید در نامه مشخص باشد.

[7] به منظور شفافیت بیشتر و محدودیت حجم نامه، ویرایش بر روی آن انجام می پذیرد.

CAPTCHA Image