فصلنامه علمی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 اداره کتابخانه و مرکز اسناد سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی، تهران، ایران

2 گروه علم اطلاعات دانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایران

چکیده

پیشینه و اهداف: فناوری با سرعتی چشم­گیر تغییر می‌کند و همراه با خلق فناوری‌های جدید، فناوری‌های موجود نیز بهبود و توسعه می‌یابند. فناوری‌های قرن بیست و یکم، امکاناتی را برای بشر به ارمغان آورده و پیشرفت‌های حاصل از آن زندگی انسان امروز را از هر سو احاطه کرده است. ازجمله این تغییرات، می‌توان از تأثیر پیشرفت فناوری در آموزش‌وپرورش و دگرگونی‌های حاصل از آن در فرآیند یاددهی-یادگیری نام برد. در دنیای امروز نظام‌های آموزشی به دنبال رویکردهای نوینی هستند که در مواجهه با تحولات گسترده جهان، آنها را در بازسازی خویش یاری نماید. آنها برای این بازسازی، به برنامه درسی غنی، آموزش انعطاف‌پذیر، رهبری آموزشی اثربخش، محیط یادگیری و محتوای آموزشی مناسب و معلمانی توانمند و حرفه‌ای نیازمندند. آمادگی برای کاربرد فناوری و آگاهی از چگونگی پشتیبانی فناوری در یادگیری دانش‌آموزان باید جزء مهارت‌های اساسی معلمان قرار گیرد. توانمندی معلمان در زمینه سواد فناوری، آنها را قادرمی سازد تا در فرآیند یاددهی- یادگیری از فناوری‌های نوین خصوصاً فناوری اطلاعات و ارتباطات استفاده نموده و از این طریق کیفیت آموزشی خود و سطح سواد اطلاعاتی دانش‌آموزان را ارتقا داده و دسترسی به منابع یادگیری وسیع اطلاعاتی را برای خود و دانش‌آموزان فراهم آورند. هدف از پژوهش حاضر بررسی سواد فناوری معلمان در سند برنامه درسی ملی آموزش‌وپرورش، حوزه تربیت و یادگیری کار و فناوری می‌باشد. پژوهش حاضر از نوع تحقیقات توصیفی و با استفاده از روش تحلیل محتوا انجام شده است.
روش‌ها: جامعه آماری، اسناد بالادستی آموزش‌وپرورش، شامل نقشه جامع علمی کشور، سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش و سند برنامه درسی ملی می‌باشد. برای جمع‌آوری داده‌ها از سیاهه وارسی و برای تجزیه و تحلیل یافته‌های کمی تحقیق، از روش‌های آمار توصیفی برای تعیین فراوانی‌ها و استنباطی جهت تعیین نتایج آزمون t تک متغیره و نتایج آزمون کروسکال- والیس استفاده شده است. پایایی سیاهه‌های وارسی، با استفاده از ضریب بازنمایی گاتمن، نشان دهنده مقدار ضریب توافق مابین 0.48 تا 0.95 می‌باشد و پایایی تحقیق را تائید می‌نماید همچنین روایی سیاهه‌های وارسی با استفاده از روش روایی محتوا  مورد تائید قرار گرفت.
یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که میزان توجه به سواد فناوری در برنامه درسی ملی در حوزه تربیت و یادگیری کار و فناوری، بالاتر از حد متوسط بوده و تا حد بسیار زیادی به آن توجه شده است و مابین استانداردهای سواد فناوری ازلحاظ میزان انطباق با صلاحیت‌های در نظر گرفته شده برای معلمان، تفاوت معناداری وجود ندارد.
نتیجه‌گیری: نتایج حاصله حاکی از آن است که مابین استانداردهای سواد فناوری معلمان و انطباق آن با صلاحیت‌های در نظر گرفته‌شده، تفاوت معناداری وجود نداشته است. اجرای مطلوب برنامه درسی ملی، در حوزه مربوطه، نیازمند مساعدت و توجه ویژه معلمان و بهره‌مندی از صلاحیت‌ها و شایستگی‌های حرفه‌ای و تخصصی مناسب درنظر گرفته‌شده در این برنامه می‌باشد، لذا مفاد آن باید در مهندسی نیروی انسانی و در برنامه‌های آموزشی، جذب و توانمندسازی و بازآموزی معلمان قبل از خدمت و در ضمن خدمت موردتوجه جدی قرار گیرد. با توجه به جامع بودن برنامه درسی ملی، در حوزه تربیت و یادگیری کار و فناوری، در زمینه سواد فناوری، باید در تهیه و تدوین کلیه محتواهای آموزشی، اعم از کتاب‌های درسی و کمک‌آموزشی، راهنمای برنامه‌های درسی و تولید بسته‌های آموزشی و...، به مفاد و اهداف آن توجه کامل نمود

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Teachers’ technology literacy in Iran’s national curriculum on education and training in work and technology

نویسندگان [English]

  • A. Kohestani Nejad Tari 1
  • Z. Abazari 2
  • Z. Mirhoseini 2

1 Central Library and Documentation Center, Organization for Educational Research and Planning, Tehran, Iran

2 Department of Information and Knowledge, Islamic Azad University, North Tehran Branch, Tehran, Iran

چکیده [English]

Background and Objectives:Technology is changing rapidly, and as new technologies are created, existing technologies are being improved and developed. The technologies of the 21st century have brought possibilities to mankind, and the advances that have taken place surround human life today from all sides. Among these changes are the impact of technological advances in education and the resulting changes in the teaching-learning process. In today's world, educational systems are looking for new approaches to help them rebuild in the face of global changes. For this reconstruction, they need a rich curriculum, flexible education, effective educational leadership, a suitable learning environment and educational content, and capable and professional teachers. Readiness to use technology and knowledge of how technology supports students' learning should be one of the basic skills of teachers. Teachers' ability in the field of technology literacy enables them to use new technologies in the teaching-learning process, especially information and communication technology, thereby improving the quality of their education and the level of information literacy of students and access to a wide range of information learning resources The purpose of this study was to investigate teachers’ technology literacy in the national curriculum on Education and Training in Work and Technology.
Method and Materials: This research is conducted as a descriptive study using content analysis technique. The population was three main education documents including National Comprehensive Scientific Map; The Fundamental Transformation of Education Document; and The National Curriculum Document. Data collection instruments were checklists. Descriptive and inferential statistics were used to determine the frequencies and test the results of univariate t-test and Kruskal-Wallis test. Gutmann factor was used to test the reliability.
Findings: The results show agreement between .48 to .95 coefficients for the validity checklists using content validity. The findings of the study show that the level of attention to teacher technology literacy in National Curriculum in the Domain of Teaching and Education Work and Technology was higher than average; and to a largely extent it is appropriately cared for. There is no significant difference between technology literacy standards in terms of compliance with the competencies intended for teachers.
Conclusion: The results show that there is no significant difference between teachers' technology literacy standards and their compliance with the required competencies. Optimal implementation of the national curriculum in the relevant field requires the special assistance and attention of teachers and the use of appropriate professional competencies provided in this program; so its provisions should be taken seriously into account in human resource engineering and in training programs, recruitment and empowerment and retraining teachers before and during service Due to the comprehensive national curriculum in the field of training and learning work and technology, in the field of technology literacy, the content should be included in the preparation and compilation of all educational content, including textbooks, curriculum guide and production of educational packages, etc.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Education
  • National curriculum
  • Technology literacy
  • Teachers
[1] Imamjomeh T. ICT literacy, national necessity. Growth of Educational Technology. 2006; 7(174): 38-41.  Persian.
[2] National Curriculum of Islamic Republic of Iran. Tehran: Organization for Research and Planning Education; 2012. Persian.
[4] Kalfsbeek JL. Technology literacy as a 21st century basic skill: A study of evolving technology literacy competencies for a workforce education [doctoral dissertation]. Community college, Capella University, Minnesota; 2007.
[6] Easter TN. Preparing pre- service teachers and technology literacy [doctoral dissertation]. Washington State University, Washington; 2012.
[8] Razavi A. New topics in educational technology. Ahwaz: Shahid Chamran University Press; 2007. Persian.
[9] Reis D, Liqaa F. The challenges ahead in the field of educational technology. Growth of Educational Technolog.y. 2002; 18(144): 21-23. Persian.
[14] Mazidi M.  An introduction to qualitative research method and qualitative data analysis. Shiraz: Faculty of Education and Psychology; 2006. Persian.

نامه به سردبیر

سر دبیر نشریه فناوری آموزش، با تواضع انتشار نامه های واصله از نویسندگان و خوانندگان و بحث در سامانه نشریه را ظرف 3 ماه از تاریخ انتشار آنلاین مقاله در سامانه و یا قبل از انتشار چاپی نشریه، به منظور اصلاح و نظردهی امکان پذیر نموده است.، البته این شامل نقد در مورد تحقیقات اصلی مقاله نمی باشد.

توچه به موارد ذیل پیش از ارسال نامه به سردبیر لازم است در نظر گرفته شود:


[1]نامه هایی که شامل گزارش از آمار، واقعیت ها، تحقیقات یا نظریه ها هستند، لازم است همراه با منابع معتبر و مناسب باشند، اگرچه ارسال بیش از زمان 3 نامه توصیه نمی گردد

[2] نامه هایی که بجای انتقاد سازنده به ایده های تحقیق، مشتمل بر حملات شخصی به نویسنده باشند، توجه و چاپ نمی شود

[3] نامه ها نباید بیش از 300 کلمه باشد

[4] نویسندگان نامه لازم است در ابتدای نامه تمایل یا عدم تمایل خود را نسبت به چاپ نظریه ارسالی نسبت به یک مقاله خاص اعلام نمایند

[5] به نامه های ناشناس ترتیب اثر داده نمی شود

[6] شهر، کشور و محل سکونت نویسندگان نامه باید در نامه مشخص باشد.

[7] به منظور شفافیت بیشتر و محدودیت حجم نامه، ویرایش بر روی آن انجام می پذیرد.

CAPTCHA Image