فصلنامه علمی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشگاه پیام نور استان همدان ، ایران

چکیده

پیشینه و اهداف: گسترش اینترنت، رسانه‌های تصویری، صوتی و تلفن همراه به‌صورت لحظه‌به‌لحظه بسیاری از خانواده‌ها را عملاً در رابطه با فرزندان با مشکلات بسیار رو‌به‌رو کرده است. هنجارهای موردقبول خانواده‌ها به‌صورت گسترده از طرف فرزندان موردتردید و انکار قرار می‌گیرند و موجب بروز مسائلی می‌شوند که خصلت کژکارکردی داشته و باعث نوعی بی‌نظمی و عدم تعادل در سیستم اجتماعی می‌شود، به‎‌طوری‌که ارزش‎های محوری و امنیت عمومی نظام اجتماعی را مورد چالش قرارداده و موجب جریحه‌دار کردن وجدان جمعی و نگرانی عمومی نخبگان می‌شود. رسانه‌های ارتباطی نوین به کودکان امکان می‌دهد تا خارج از حد‌و‌مرز اجتماعی و جغرافیایی ارتباط برقرار کنند. امروزه رایانه‌ها، شبکه‌ها، نرم‌افزارها و هر چیز مرتبط با آن‌ها فشارها و مسائل جدیدی ایجاد می‌کنند که افراد باید با آن‌ها و عرصۀ جدیدی که در آن واکنش‌های بهنجار یا نابهنجار خود را نشان می‌دهند، سازگار شوند. کسب آگاهی لازم پیرامون رسانه‌های ارتباطی نوین و آموختن مهارت استفاده از آن‌ها می‌تواند آثار ‎تربیتی آن را جهت دهد. ماهواره، تلفن همراه و اینترنت پدیده‌های نوظهور مؤثر بر تربیت هستند که بخشی از زندگی افراد جامعه‌ها شده، افکار و احساسات، روابط و به‌صورت کلی تربیت را متأثر ساخته‌اند؛ زیرا شخصیت‌های به تصویر کشیده‌ شده در رسانه‌ها ممکن است تبدیل به مُدلی برای افراد شوند و نگرش‌، باورها و رفتار آن‌ها را تحت تأثیر خود قرار دهند. بالا رفتن اطلاعات و در جریان اخبار مختلف بودن یکی از مزایای رسانه‌های ارتباطی نوین است که با سرعت و حجم بالایی اطلاعات را از منابع اخذ و به مخاطبان ارائه می‌نماید. هدف اصلی این پژوهش تعیین آثار استفاده از رسانه‌های ارتباطی نوین از دید دانش‌آموزان شهر بهار بوده است.
روش‌ها: روش پژوهش توصیفی و از نوع پیمایشی بوده و جامعه آماری آن شامل تمامی دانش‌آموزان دختر دوره متوسطه دوم شهر بهار می‌شده است که بر این اساس تعداد 288 نفر به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند‌مرحله‌ای انتخاب شده‌اند. ابزار اصلی جهت جمع‌آوری داده‌ها پرسشنامه‌ای محقق- ساخته بوده است. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از آزمون‌های آماری مختلفی چون آزمون کلموگراف- اسمیرونف، آزمون t تک‌گروهی و t گروه‌های وابسته استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد ازنظر دانش‌آموزان استفاده از رسانه‌های ارتباطی نوین (اینترنت، ماهواره و تلفن همراه) دارای آثار سودمند و زیان‌بار تربیتی است و آثار زیان‌بار آن به‌طورکلی بیش از آثار سودمند آن است. آثار سودمند تربیتی رسانه‌های نوین ارتباطی عبارت‌اند از: افزایش روابط اجتماعی مفید، ارتقاء آگاهی فردی و تسهیل یادگیری زبان دوم؛ و آثار زیان‌بار تربیتی آن عبارت‌اند از: ایجاد آشفتگی اخلاقی در دانش‌آموزان، انزوای دانش‌آموزان، افت تحصیلی، کاهش استفاده از لهجۀ محلی و کم‌شدن زمان فعالیت ورزشی در دانش‌آموزان است.
نتیجه‌گیری: با توجه تأثیر مثبت استفاده از رسانه‌های ارتباطی نوین بر روابط اجتماعی، آگاهی فردی و تسهیل یادگیری زبان دوم، پیشنهاد می‌گردد معلمان و مسئولین مدرسه طرحی را برای استفاده از این رسانه‌ها در کلاس درس طراحی و مورد استفاده قرار دهند. همچنین معلوم شد که آثار زیان‌بار تربیتی رسانه‌های ارتباطی نوین عبارت‌اند از: ایجاد آشفتگی اخلاقی در دانش‌آموزان، انزوای دانش‌آموزان، افت تحصیلی، کاهش استفاده از لهجۀ محلی و کم‌شدن زمان فعالیت ورزشی در آنان است. بنابراین با توجه به این یافته پیشنهاد می‌شود که به کودکان شیوه‌های استفادۀ صحیح از این رسانه‌ها و نیز شیوۀ ارزشیابی و شیوه‌های انتخاب محتوای رسانه‌ها، در مدرسه آموزش داده شود.
علاوه بر موارد بالا پیشنهاد می‌گردد در مورد آثار تربیتی هر یک از رسانه‌های ارتباطی نوین نظیر: تلفن همراه و شبکه‌های مجازی مربوطه، و همچنین ماهواره و اینترنت، به‌طور جداگانه پژوهش صورت گیرد. نیز پیشنهاد می‌گردد در مورد الگوی صحیح کاربرد تلفن همراه و فرصت‌ها و تهدیدهای تربیتی آن در بین دانش‌آموزان پژوهش به‌عمل آید.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Useful and harmful effects of using modern communication media (internet, satellite and mobile phone) from female students’ point of view in Bahar city

نویسنده [English]

  • F. Yazdani

Payam-e Noor University, Hamedan. Iran

چکیده [English]

Background and Objectives:The proliferation of the Internet, video, audio, and mobile media has made many families t to have face-to-face problems with their children. The accepted norms of families are widely questioned and denied by children and cause problems that are dysfunctional and cause a kind of disorder and imbalance in the social system, in a way that challenges the core values ​​and public security of the social system. This hurts the collective conscience and public concern of the elite. New communication media allow children to communicate outside of social and geographical boundaries. Today, computers, networks, software, and everything related to them create new pressures and issues that people must adapt to and the new arena in which they express their normal or abnormal reactions. Gaining the necessary knowledge about new communication media and learning the skills to use them can direct its educational effects. Satellite, mobile phones and the Internet are emerging phenomena affecting education that have become part of the lives of people in societies, affecting thoughts and feelings, relationships and education in general; as the characters portrayed in the media may become role models for people and influence their attitudes, beliefs and behavior. Increasing information and being different in the news is one of the advantages of modern communication media that obtains information from sources with high speed and volume and presents it to the audience. The main purpose of this research was to determine the effects of using modern media communication from Bahar city students' point of view.
Methods: The method of this research was descriptive, a kind of survey. Statistical population of the study included all female high-school students in Bahar city. Therefore, in terms of multi-cluster sampling method 288 individual were selected. The main instrument for gathering data in this research was a research-made questionnaire. For data analysis, the inferential statistics such as Kolmogorov-Smirnov test, one sample t-test and dependent t-test were used.
Findings: The results showed that students believed that using modern media communication like Internet. Mobile, and so on, have harmful and useful effects. Nevertheless, the harmful effects of them are more than their useful effects. The useful effects were: increasing the social relationship of students, promoting the individual consciousness, and facilitating second language learning. On the other hand, the harmful effects were: students’ morality disorders, isolation of students, educational drop-out, decreasing the use of local slangs, and decreasing sport activity time among students.
Conclusion: Considering the positive effect of using new communication media on social relations, personal awareness and facilitating second language learning, it is suggested that teachers and school officials design and use a plan for using these media in the classroom. It was also found that the harmful educational effects of modern communication media are: creating moral turmoil in students, isolating students, academic failure, reducing the use of local dialect and reducing the time of sports activities in them. Therefore, according to this finding, it is recommended that children be taught in school how to use these media correctly, as well as how to evaluate and select media content.
In addition, it is suggested that the educational effects of each of the new communication media, such as mobile phones and related virtual networks, as well as satellite and the Internet, be investigated separately. It is also suggested that research be done on the correct pattern of mobile phone use and its educational opportunities and threats among students.

کلیدواژه‌ها [English]

  • modern media
  • harmful effects
  • useful effects
  • High school Students
  • Bahar City
1] Mashyekh M. [Translation of How protecting our children against the internet and mobile phone risks]. Roch S. (Author). Tehran: Panjereh Publication; 2013. Persian.
[2] Zolfaghari H. A research about problem of women's bad-Hijabi. Tehran: Avaye Danesh Gostar Publication, 2012. Persian.
[3] Malekan L. Moral and social problems in information technology. Teheran: Etehad-e Atinegar Publication; 2011. Persian.
[4] Vahdatnia F. [Translation of Human-computer interaction Cybernetic psychology]. Norman KL (Author). Tehran: Asim Publication; 2012. Persian.
[5] Amanlou H. Poisonous dishes. Tehran: Farhang-e Andishe Publication; 2014. Persian.
[6] Ahmadzadeh-e Kermani R. Rethinking about culture and radio. Tehran: Chapar Publication; 2011.  Persian.
[7] Hamidian F. Internet and Mobil phone addiction. Tehran: Ghatreh Publication; 2003. Persian.
[8] Mousapour N, Dortaj F. Evaluating of religious animations in television of Islamic Republic of Iran, Quart J. of Cultural Researches. 2008; 1(3): 157-182.  Persian.
[9] Navabakhsh M, Hashemnejad F, Zadshampour V. Investigating about effects of internet and mobile phone on changing of young people's entity, between the ages of 15-29 in Mazandaran province of Iran. Mag. of Sociology of Young People Studies. 2010; 1(1): 145-170. Persian.
[10] Mohammadpour A, Naghdi A, Naderinejad B. Effect of satellite upon cultural entity in Kordistan province of Iran: a case study about Kord student at Sanandaj University. Two Quart Rev J. of Research about Young People, Culture and Society. 2010; 4: 131-156. Persian.
[11] Rahimian M. Investigation about effects of mobile phone upon girl students' behavior, between the age of 16-30 in Semnan province. Quart J. of Army Knowledge. 2012; 2(6): 31-50. Persian.
[12] Khoshkhouee M, Yousefzadeh M, Azarioun P. Investigating about relationship between size of utilizing from communication media (internet, satellite & Mobil phone) and attitude of girls students of Boualisina University to HIjab. Two Quart Scientific-Research J. of Religion and Communication. 2012; 20(1): 43-65.  Persian.
[13] Abasi-e valadi M. Dishes as a tablecloth on our home roof. Ghom: JameAtolZahra Publication; 2014. Persian.
[14] Shafizadeh H, Zavareh SA, Mohammadbagher M, Tajik M. Investigating the role of modern technologies on psychological health of students. Proc. of 1st Nat. conference on Management Ocean. Shiraz: Shiraz University; 2015. Persian.
[15] Koh H, Hegde N, Karamchandani A. Analysis of virtual social networks based on Swot. India: Monitor Group and Deloitte Touche Tohmatsu India; 2014.
[16] Toye F, Barker K. Educational works in Internet use. Disabil Rehabil. 2012; 34(11): 894–903.
[18] Carter SM, Little M. Impact of the Internet on social relation. Qual Health Res. 2007; 17(10): 1316-28.
[20] Azari G. Recognizing radio audience. Tehran: General office of education in the college of Seda and Sima; 2011. Persian.

نامه به سردبیر

سر دبیر نشریه فناوری آموزش، با تواضع انتشار نامه های واصله از نویسندگان و خوانندگان و بحث در سامانه نشریه را ظرف 3 ماه از تاریخ انتشار آنلاین مقاله در سامانه و یا قبل از انتشار چاپی نشریه، به منظور اصلاح و نظردهی امکان پذیر نموده است.، البته این شامل نقد در مورد تحقیقات اصلی مقاله نمی باشد.

توچه به موارد ذیل پیش از ارسال نامه به سردبیر لازم است در نظر گرفته شود:


[1]نامه هایی که شامل گزارش از آمار، واقعیت ها، تحقیقات یا نظریه ها هستند، لازم است همراه با منابع معتبر و مناسب باشند، اگرچه ارسال بیش از زمان 3 نامه توصیه نمی گردد

[2] نامه هایی که بجای انتقاد سازنده به ایده های تحقیق، مشتمل بر حملات شخصی به نویسنده باشند، توجه و چاپ نمی شود

[3] نامه ها نباید بیش از 300 کلمه باشد

[4] نویسندگان نامه لازم است در ابتدای نامه تمایل یا عدم تمایل خود را نسبت به چاپ نظریه ارسالی نسبت به یک مقاله خاص اعلام نمایند

[5] به نامه های ناشناس ترتیب اثر داده نمی شود

[6] شهر، کشور و محل سکونت نویسندگان نامه باید در نامه مشخص باشد.

[7] به منظور شفافیت بیشتر و محدودیت حجم نامه، ویرایش بر روی آن انجام می پذیرد.

CAPTCHA Image