فصلنامه علمی
فناوری آموزش - هوش مصنوعی
بررسی تأثیر ارائه‌ آموزش شخصی‌‌سازی ‌شده مبتنی ‌بر سبک یادگیری بر بار شناختی یادگیرندگان در آموزش الکترونیکی

مجید عابدین؛ احسان پازوکی؛ رضا ابراهیم پور

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 19 دی 1403

https://doi.org/10.22061/tej.2024.10376.3003

چکیده
  پیشینه و اهداف: از بدو حیات بشر روی زمین، همواره یادگیری به‌عنوان یکی از جنبه‌های توسعه و ترقی انسان، تمام جوانب زندگی او را دربرگرفته و جایگاه ویژه‌ای در برنامه‌های زندگی‌اش پیدا کرده است. از طرف دیگر، پیشرفت سریع فناوری در دهه‌های اخیر، تغییرات اساسی و چشمگیری در عالم آموزش و یادگیری به‌وجود آورده است. یکی از اصلی‌ترین تأثیرات ...  بیشتر

فناوری آموزش - هوش مصنوعی
شناسایی چالش‌ها و قابلیت‌های هوش مصنوعی در آموزش و یادگیری با ارائه راهکارها

مریم رجبیان ده زیره

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 30 دی 1403

https://doi.org/10.22061/tej.2024.10777.3058

چکیده
  پیشینه و اهداف: در دهه‌های اخیر، هوش مصنوعی به‌طور فزاینده‌ای در زندگی ما حضور پیدا کرده است و تأثیر قابل‌توجهی در زمینه‌های مختلف ازجمله آموزش داشته است. در قرن بیست و یکم، آموزش دستخوش تحولی عظیم است و قلب این انقلاب در هوش مصنوعی قرار دارد. هوش مصنوعی نحوه آموزش و یادگیری ما را اصلاح می‌کند و فرصت‌های فراوانی را برای بهبود تجربه‌آموزشی ...  بیشتر

فناوری آموزش - هوش مصنوعی
توسعه مکانیزم هوشمند مقایسه آموزش شخصی‌سازی ‌شده در بستر سامانه آموزشی تعاملی

محمدرضا رضائی؛ احسان پازوکی؛ رضا ابراهیم پور

دوره 18، شماره 3 ، تیر 1403، ، صفحه 697-714

https://doi.org/10.22061/tej.2024.10465.3012

چکیده
  پیشینه و اهداف: در عصر حاضر، با توجه به گسترش روزافزون فناوری در سراسر جهان، سیستم‌های آموزش الکترونیکی به‌سرعت در حال گسترش هستند. با پیشرفت آموزش الکترونیکی حرکت از سمت آموزش سنتی (رویکرد ارائه‌ یک آموزش برای همه) به سمت آموزش شخصی‌سازی شده آغاز شد. آموزش شخصی‌سازی شده یک رویکرد آموزشی است که هدف آن، سفارشی کردن یادگیری براساس ...  بیشتر

فناوری آموزش - هوش مصنوعی
ارزیابی شایستگی دانشجومعلمان آموزش زیست‌شناسی دانشگاه فرهنگیان با به کارگیری شبکه عصبی پیشخور هوش مصنوعی

ویدا گوهری؛ مرضیه کرامتی نوجه ده سادات؛ فریبا رمضانی ویشکی

دوره 17، شماره 3 ، تیر 1402، ، صفحه 695-708

https://doi.org/10.22061/tej.2023.9539.2861

چکیده
  پیشینه و اهداف: آموزش و پرورش یکی از ارکان اصلی تولید دانش و علم در نیل به پیشرفت علمی و فرهنگی هر کشور توسط معلمان است و هرگونه ناکارآمدی در آن می‌تواند به چالش‌ها و مشکلات گسترده‌ای از منظر اجتماعی، فرهنگی، علمی، سیاسی، مذهبی و ... در جامعه بینجامد. ازاین‌رو تعیین ارزیابی شایستگی دانشجومعلمان به ویژه قبل از ورود به عرصه حرفه­ معلمی ...  بیشتر