روانشناسی فناوری آموزش
ابراهیم ریحانی؛ فریده حمیدی؛ فرزانه راشدی
چکیده
درک اعداد منفی و انجام عملیات روی آنها یکی از موضوعات اساسی در ریاضیات است که دانشآموزان در مدارس برای رویارویی با آنها با مشکلات بسیاری مواجه میشوند. یکی از عواملی که منجر به مشکلات جدی در یادگیری مفاهیم ریاضیات میشود، بدفهمیهایی است که بر اثر یاددهی نامناسب، تفکر غیر رسمی یا یادآوری ضعیف گذشته ایجاد میشوند. شناخت بدفهمیها ...
بیشتر
درک اعداد منفی و انجام عملیات روی آنها یکی از موضوعات اساسی در ریاضیات است که دانشآموزان در مدارس برای رویارویی با آنها با مشکلات بسیاری مواجه میشوند. یکی از عواملی که منجر به مشکلات جدی در یادگیری مفاهیم ریاضیات میشود، بدفهمیهایی است که بر اثر یاددهی نامناسب، تفکر غیر رسمی یا یادآوری ضعیف گذشته ایجاد میشوند. شناخت بدفهمیها و ریشههای ایجاد آنها در حوزههای مفهومی و در سطوح مختلف تحصیلی، میتواند موجب ارتقای یادگیری شود. منظور از بدفهمی در این پژوهش برداشت ناقص یا نادرست از یک مفهوم است که اشتباهات نظاممندی را در عملکرد فرد موجب میشود. در این پژوهش درک و تصور دانشآموزان از مفهوم عدد منفی و بدفهمیهای آنان بررسی شده است. روش تحقیق بهکار گرفته شده در این پژوهش، روش توصیفی از نوع زمینهیابی است. جامعة آماری شامل کلیة دانشآموزان پایة دوم راهنمایی شهر تهران در سال تحصیلی 92-1391 و کلیة دانشآموزان پایة هفتم شهرستان درمیان در سال تحصیلی 93-1392 است. حجم نمونه 443 نفر از دانشآموزان پایة دوم راهنمایی و 55 نفر از دانشآموزان پایة هفتم بود که به روش تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شد. ابزار اندازهگیری در پژوهش حاضر، پرسشنامهای محققساخته مبتنی بر پرسشنامة "بوفردینگ" و "کیلهامن" بود. نتایج تحقیق نشان داد که اغلب دانشآموزان، درک و فهم مناسبی از اعداد منفی در ریاضیات مدرسهای ندارند و در پیادهسازی دانستههای خود در حل مسائل ریاضی با مشکل مواجه میشوند. برخی از دانشآموزان علامت "-" را به عنوان یک عملگر کاهشی و برخی نیز علامت "+" را به عنوان یک عملگر افزایشی در نظر میگیرند.
فناوری آموزش- دوره متوسطه
ابراهیم ریحانی؛ مریم صدیقی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، بررسی عملکرد دانشآموزان سال اول متوسطه در حل مسائل تعمیم جبری است. جامعه مورد مطالعهاین پژوهش، دانشآموزان سال اول متوسطه شهرستان مبارکه است. نمونه مورد مطالعه، 80 نفر ا ز دان شآموزا ن سال اول متوسطهدبیرستانهای دخترانه است که به طور تصادفی انتخاب شدهاند. دادههای این پژوهش از پاسخ دانش آموزان به سوالاتی در ارتباط باتعمیم ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، بررسی عملکرد دانشآموزان سال اول متوسطه در حل مسائل تعمیم جبری است. جامعه مورد مطالعهاین پژوهش، دانشآموزان سال اول متوسطه شهرستان مبارکه است. نمونه مورد مطالعه، 80 نفر ا ز دان شآموزا ن سال اول متوسطهدبیرستانهای دخترانه است که به طور تصادفی انتخاب شدهاند. دادههای این پژوهش از پاسخ دانش آموزان به سوالاتی در ارتباط باتعمیم جبری، گرد آوری شده است. تحقیق حاضر از نوع کیفی و روش تحقیق مورد استفاده، توصیفی-تحلیلی با استفاده از تحلیل محتوامی باشد. یافته ها نشان داد که دانشآموزان در محاسبه عددی موارد خاص و شبه تعمیمها، موفقتر از تعمیمهای کلی بودند. همچنی ندانشآموزان راهبردهای مختلفی شامل"حدس و آزمایش، رسم شکل، شمارش، تناسب، جایگزینی، بازگشتی، موضوع کلی، تنظیم روش،زمینه ای و خطی" را به صورت درست یا نامربوط برای رسیدن به تعمیم به کار بردند. با این حال بخش قابل ملاحظه ای از راه حل ه ایدرست ارائه شده برای برخی از مسائل مبتنی بر تفکر تجسمی است. از عمدهترین مشکل دانشآموزان در تعمیم جبری، میتوان به عدمآشنایی آنان با مفهوم متغیر اشاره کرد.
شایستگی حرفه ای معلمان
ابراهیم ریحانی؛ سید محمدرضا امام جمعه؛ بهرام صالح صدق پور؛ اصغر مرادی ویس
چکیده
پژوهش حاضر با هدف ارزیابی دانش معلمان و دانشجویان ریاضی برای تدریس هندسه دبیرستان با استفاده از نظریه ون هیلی و با شرکت 12 نفر از معلمان شاغل به تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد آموزش ریاضی و 38 نفر از دانشجویان سال آخرکارشناسی دبیری ریاضی انجام گرفت. روش تحقیقی پژوهش، علّی- مقایسهای میباشد. محققین جهت ارزیابی دانش شرکت کنندگان در ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف ارزیابی دانش معلمان و دانشجویان ریاضی برای تدریس هندسه دبیرستان با استفاده از نظریه ون هیلی و با شرکت 12 نفر از معلمان شاغل به تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد آموزش ریاضی و 38 نفر از دانشجویان سال آخرکارشناسی دبیری ریاضی انجام گرفت. روش تحقیقی پژوهش، علّی- مقایسهای میباشد. محققین جهت ارزیابی دانش شرکت کنندگان در درس هندسه، آزمون هندسی ونهیلی را بهکار گرفتند و به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات، از آزمون t استیودنت تک نمونه ای با 01/ α = استفاده کردند. نتایج تحقیق نشان داد که شرکت کنندگان پژوهش از سطح سوم ون هیلی (استنتاج غیر رسمی) عبور کردهاند، ولی به سطح چهارم (استنتاج رسمی) نرسیدهاند. به روشنی واضح است که این نتایج، سطح چهارم ون هیلی، یعنی سطح مورد انتظار معلمان و دانشجویان دبیری ریاضی را نشان نمیدهد. بنابراین درسهای جاری هندسه در برنامه دوره کارشناسی دبیری ریاضی، صلاحیت دانشی کافی را برای تدریس هندسه دبیرستان به دانشجویان دبیری ریاضی ارائه نمیدهند.
آموزش علوم
ابراهیم ریحانی
چکیده
هندسه اقلیدسی طی سالیان متمادی به دانش آموزان در مدارس آموزش داده شده است. ساختار های توپولوژیکی از جمله موضوعهایی هستند که چندان در هندسه مدرسه ای مورد توجه نبوده اند. گره یکی از موضوعهای مناسب برای آموزش در مدرسه است که دارای ساختاری توپولوژیک است. گره ها افزون بر آنکه ریشه در فرهنگ و تجربیات انسانی دارند، به عنوان زمینه ای ...
بیشتر
هندسه اقلیدسی طی سالیان متمادی به دانش آموزان در مدارس آموزش داده شده است. ساختار های توپولوژیکی از جمله موضوعهایی هستند که چندان در هندسه مدرسه ای مورد توجه نبوده اند. گره یکی از موضوعهای مناسب برای آموزش در مدرسه است که دارای ساختاری توپولوژیک است. گره ها افزون بر آنکه ریشه در فرهنگ و تجربیات انسانی دارند، به عنوان زمینه ای نظری و کاربردی در ریاضیات، فیزیک، زیست شناسی و شیمی مطرح هستند. در این مقاله ابتدا پس از آشنایی مختصر با گره ها توضیحی برای عنوان "هندسه گره ها" بیان میشود. در قسمت اصلی مقاله در بخش اول دلایل و تحلیل ها برای انتخاب گره ها و اهمیت آموزش آن در مدرسه تشریح شده و در بخش دوم به طور فشرده طرحی پیشنهادی در مورد آموزش هندسه گره ها به دانش آموزان ارایه شده است. اجرای آزمایشی این طرح که یک از گروه دانش آموزان دوره های ابتدایی و گروهی دیگر شامل دانش آموزانی از سال سوم راهنمایی و سال اول متوسظه در آن شرکت داشته اند، نتیجه های اولیه رضایت بخشی به همراه داشته است.