فصلنامه علمی
روانشناسی فناوری آموزش
بررسی درک و فهم دانش‌آموزان از اعداد منفی و بدفهمی‌های آنان

ابراهیم ریحانی؛ فریده حمیدی؛ فرزانه راشدی

دوره 10، شماره 1 ، دی 1394، ، صفحه 25-41

https://doi.org/10.22061/tej.2015.436

چکیده
  درک اعداد منفی و انجام عملیات روی آن‌ها یکی از موضوعات اساسی در ریاضیات است که دانش‌آموزان در مدارس برای رویارویی با آن‌ها با مشکلات بسیاری مواجه می­شوند. یکی از عواملی که منجر به مشکلات جدی در یادگیری مفاهیم ریاضیات می‌شود، بدفهمی‌هایی است که بر اثر یاددهی نامناسب، تفکر غیر رسمی یا یادآوری ضعیف گذشته ایجاد می‌شوند. شناخت بدفهمی‌ها ...  بیشتر

فناوری آموزش- دوره متوسطه
بررسی عملکرد دانش آموزان سال اول متوسطه در حل مسائل تعمیم جبری

ابراهیم ریحانی؛ مریم صدیقی

دوره 7، شماره 2 ، فروردین 1392، ، صفحه 103-118

https://doi.org/10.22061/tej.2013.330

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر، بررسی عملکرد دانشآموزان سال اول متوسطه در حل مسائل تعمیم جبری است. جامعه مورد مطالعهاین پژوهش، دانشآموزان سال اول متوسطه شهرستان مبارکه است. نمونه مورد مطالعه، 80 نفر ا ز دان شآموزا ن سال اول متوسطهدبیرستانهای دخترانه است که به طور تصادفی انتخاب شدهاند. دادههای این پژوهش از پاسخ دانش آموزان به سوالاتی در ارتباط باتعمیم ...  بیشتر

شایستگی حرفه ای معلمان
ارزیابی دانش معلمان و دانشجویان ریاضی در درس هندسه با استفاده از نظریه‌ ون هیلی

ابراهیم ریحانی؛ سید محمدرضا امام جمعه؛ بهرام صالح صدق پور؛ اصغر مرادی ویس

دوره 5، شماره 1 ، دی 1389، ، صفحه 67-79

https://doi.org/10.22061/tej.2010.314

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف ارزیابی دانش معلمان و دانشجویان ریاضی برای تدریس هندسه دبیرستان با استفاده از نظریه­ ون هیلی و با شرکت 12 نفر از معلمان شاغل به تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد آموزش ریاضی و 38 نفر از دانشجویان سال آخرکارشناسی دبیری ریاضی انجام گرفت. روش تحقیقی پژوهش، علّی- مقایسه­ای می­باشد. محققین جهت ارزیابی دانش شرکت کنندگان در ...  بیشتر

آموزش علوم
هندسه گره ها و آموزش آن در مدرسه

ابراهیم ریحانی

دوره 1، شماره 3 ، تیر 1386، ، صفحه 167-178

https://doi.org/10.22061/tej.2007.1270

چکیده
  هندسه اقلیدسی طی سالیان متمادی به دانش آموزان در مدارس آموزش داده شده است. ساختار های توپولوژیکی از جمله موضوع‌هایی هستند که چندان در هندسه مدرسه ای مورد توجه نبوده اند. گره یکی از موضوع‌های مناسب برای آموزش در مدرسه است که دارای ساختاری توپولوژیک است. گره ها افزون بر آنکه ریشه در فرهنگ و تجربیات انسانی دارند، به عنوان  زمینه ای ...  بیشتر