مقاله پژوهشی
فناوری آموزش- دوره متوسطه
عبدالمحمد طاهری؛ نجف طهماسبی پور؛ معصومه صادقی کهمینی
چکیده
تحقیق حاضر با هدف تحلیل محتوای کتاب علوم تجربی سال سوم راهنمایی براساس طبقهبندی بلوم در حیطهشناختی و مقایسة آن با حیطهشناختی آزمون تیمز 2007 انجام شدهاست. جامعة آماری این تحقیق کل محتوای کتاب علوم تجربی سال سوم راهنمایی سال 89-90 با 156 صفحه، 4 بخش و 14 فصل میباشد که پژوهشگران به منظور به دست آوردن نتایج قابل اعتماد، جامعة آماری ...
بیشتر
تحقیق حاضر با هدف تحلیل محتوای کتاب علوم تجربی سال سوم راهنمایی براساس طبقهبندی بلوم در حیطهشناختی و مقایسة آن با حیطهشناختی آزمون تیمز 2007 انجام شدهاست. جامعة آماری این تحقیق کل محتوای کتاب علوم تجربی سال سوم راهنمایی سال 89-90 با 156 صفحه، 4 بخش و 14 فصل میباشد که پژوهشگران به منظور به دست آوردن نتایج قابل اعتماد، جامعة آماری را بهعنوان نمونه در نظر گرفتهاند. روش این پژوهش، توصیفی و از نوع تحلیل محتوا است. برای جمعآوری اطلاعات در رابطه با هدفهای رفتاری، به کمک متن کتاب و همچنین کتاب راهنمای معلم، اهداف رفتاری کتاب استخراج شد. ابزار مورد استفاده در تحلیل محتوا و طبقهبندی اهداف رفتاری در سطوح حیطهشناختی جدول "هدف محتوا"میباشد که برای سنجش روایی آن از روایی محتوایی استفاده گردید. همچنین برای سنجش پایایی با استفاده از ضریب توافق، مقدار 76/0 به دست آمد. نتایج حاصل از پژوهش نشان میدهد که 35/25 درصد اهداف کتاب در سطح دانش، 14/40 درصد در سطح درک و فهم، 56/10 درصد در سطح کاربرد، 15/9 درصد در سطح تجزیه و تحلیل، 93/4 درصد در سطح ترکیب و 87/9 درصد در سطح ارزشیابی است. سپس با توجه به حیطهشناختی مورد سنجش در آزمون تیمز که شامل 3 سطح: دانش، کاربرد و استدلال است، محققان با استفاده از سطوح حیطة بلوم (دانش و درک و فهم را معادل سطح دانش در آزمون تیمز، کاربرد را معادل سطح کاربرد و تجزیه و تحلیل و ترکیب و ارزشیابی را معادل سطح استدلال) فرض دانستند و سپس با استفاده از مولفة ترکیب نتایج زیر حاصل گردید؛ درصد اهداف اختصاص یافته به سطوح دانش، کاربرد و استدلال در حیطه شناختی، آزمون تیمز 2011 با درصد اهداف رفتاری کتاب علوم تجربی در این سه سطح تفاوت معنادار دارد. همچنین مقایسه بین حیطة محتوایی کتاب و حیطة محتوایی مورد سنجش در آزمون تیمز 2007 نشان دهندة این بود که بین دو حیطه نیز تفاوت وجود دارد. در نتیجه میتوان یکی از علل عدم موفقیت دانشآموزان ایران در آزمون تیمز 2011 را محتوای کتاب دانست که مستلزم تجدید نظرجدی مؤلفان در محتوای کتاب مذکور است.
مقاله پژوهشی
محیط های یادگیری مبتنی بر فناوری
رضا موحدی؛ ناصر جمشیدی؛ حشمتاله سعدی؛ احمد یعقوبی فرانی
چکیده
هدف مطالعه یا مقاله حاضر امکانسنجی طرح هوشمندسازی هنرستانهای کشاورزی دو استان لرستان و کرمانشاه میباشد که جهت تحقق این هدف، امکانات و شرایط حاکم بر هنرستانهای کشاورزی از نظر زیرساخت، میزان آگاهی افراد ذینفع و محیط یاددهی و یادگیری برای اجرایی شدن این طرح مورد بررسی قرار گرفت. روش تحقیق مورد استفاده روش کمی است که با شیوة ...
بیشتر
هدف مطالعه یا مقاله حاضر امکانسنجی طرح هوشمندسازی هنرستانهای کشاورزی دو استان لرستان و کرمانشاه میباشد که جهت تحقق این هدف، امکانات و شرایط حاکم بر هنرستانهای کشاورزی از نظر زیرساخت، میزان آگاهی افراد ذینفع و محیط یاددهی و یادگیری برای اجرایی شدن این طرح مورد بررسی قرار گرفت. روش تحقیق مورد استفاده روش کمی است که با شیوة پیمایشی انجام گرفته است. جامعة آماری این تحقیق را سه گروه 1-مدیران 2- هنرجویان 3- مربیان هنرستانهای کشاورزی تشکیل میدهند که تعداد کل آنها به ترتیب 7، 563 و 85 نفر بوده است. تعداد نمونهها در هفت هنرستان کشاورزی مورد مطالعه به ترتیب 7 نفر مدیر، 228 نفر هنرجو و 71 نفر مربی بوده است. اطلاعات مورد نیاز در این تحقیق از طریق پرسشنامههای محققساخته و چک لیستهای ارزیابی طرحهای هوشمندسازی گردآوری شده است. پرسشنامه از نظر روایی و پایایی مورد تأیید قرار گرفت. نتایج نشان داد که زیرساختها (سختافزارها، نرمافزارها و شرایط مالی)، همچنین میزان آگاهی مربیان و هنرجویان نسبت به الزامات طرح هوشمندسازی از نظر شاخصهای مورد بررسی در حد پایینی قرار داشته و محیط یاددهی-یادگیری برای اجرای این طرح در هنرستانهای کشاورزی دو استان مناسب نبود در صورتی که میزان گرایش مربیان و هنرجویان نسبت به اجرای این طرح بالاتر از میانگین ارزیابی شده است.
مقاله پژوهشی
فناوری آموزش- دوره متوسطه
سید رسول عمادی؛ نیره زنجانی مسکن
چکیده
هدف از انجام پژوهش حاضر، مقایسة تأثیر روشهای تدریس متداول و ترکیبی بر میزان یادگیری و یادداری درس هندسة فضایی پایة دوم متوسطه است. این تحقیق از نوع مطالعات شبهتجربی میباشد و جامعة آماری آن را کلیة دانشآموزان کلاسهای پایة دوم متوسطة دولتی دخترانه ناحیة دو شهر زنجان تشکیل دادند که با استفاده از نمونهگیری خوشهای تصادفی ...
بیشتر
هدف از انجام پژوهش حاضر، مقایسة تأثیر روشهای تدریس متداول و ترکیبی بر میزان یادگیری و یادداری درس هندسة فضایی پایة دوم متوسطه است. این تحقیق از نوع مطالعات شبهتجربی میباشد و جامعة آماری آن را کلیة دانشآموزان کلاسهای پایة دوم متوسطة دولتی دخترانه ناحیة دو شهر زنجان تشکیل دادند که با استفاده از نمونهگیری خوشهای تصادفی دو کلاس30 نفره به تصادف انتخاب و سپس یک کلاس بهعنوان گروه آزمایش و یک کلاس بهعنوان گروه کنترل انتخاب شدند. برای دستیابی به هدف پژوهش روش شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون بین دو گروه آزمایش و کنترل اتخاذ شده و برای گردآوری دادههای مورد نیاز از آزمون محقق ساخته استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی و استنباطی؛ همچون آزمون شاپیرو ویک، آزمون t و تحلیل کواریانس استفاده گردید. نتایج نشان داد: دانشآموزانی که با روش ترکیبی آموزش دیدهاند از یادگیری و یادداری بالاتری در درس هندسة فضایی برخوردار بودند.
مقاله پژوهشی
فناوری آموزش- آموزش عمومی
ابراهیم ریحانی؛ فاروق فتحالهی؛ فهیمه کلاهدوز
چکیده
استدلال و اثبات در آموزش ریاضیات در همة مقاطع تحصیلی از مدرسه تا دانشگاه از اهمیت خاصی برخوردار است و درک و فهم ریاضی بدون تأکید بر استدلال و اثبات تقریباً غیر ممکن است. در این مطالعه که به روش توصیفی از نوع زمینهیابی انجام گرفته است، هدف مقاله، بررسی درک و فهم دانشجویان از فرایند اثبات ریاضی میباشد. نمونة مورد مطالعه، 170 نفر از دانشجویان ...
بیشتر
استدلال و اثبات در آموزش ریاضیات در همة مقاطع تحصیلی از مدرسه تا دانشگاه از اهمیت خاصی برخوردار است و درک و فهم ریاضی بدون تأکید بر استدلال و اثبات تقریباً غیر ممکن است. در این مطالعه که به روش توصیفی از نوع زمینهیابی انجام گرفته است، هدف مقاله، بررسی درک و فهم دانشجویان از فرایند اثبات ریاضی میباشد. نمونة مورد مطالعه، 170 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی ریاضی از چهار دانشگاه شهید رجایی، شهید بهشتی، امیر کبیر و علم و صنعت است که نمونة در دسترس محسوب میشود. ابزار اندازهگیری در پژوهش حاضر، پرسشنامهای است که طراحی آن بر اساس تعمیمی از پرسشنامه روی[i] و همکاران[ii] انجام گرفته است. در این پرسشنامه قضیهای همراه با اثباتش ارائه گردید و سپس از دانشجویان خواسته شد تا به سؤالاتی در مورد فرایند ساخت اثبات ریاضی، پاسخ دهند. مدلی که به منظور ارزیابی پاسخ دانشجویان به سؤالات پرسشنامه استفاده شده است بر اساس مدل مژیا راموس[iii] و همکاران[iv] میباشد که از دو جنبة موضعی و کلی اثبات تشکیل شده است. این مدل، هفت سطح مختلف از درک و فهم دانشجویان از فرایند اثبات ریاضی را بررسی مینماید. نتایج به دست آمده از این تحقیق نشان داد که اکثر دانشجویان مورد مطالعه به جنبههای موضعی اثبات دست یافتهاند. در واقع آنها توانستهاند رابطهی بین مفاهیم و گزارههای موجود در یک اثبات را درک کنند و ارتباط بین چند گزارة خاص را نشان دهند، ولی درصد کمی از آنها ساختار کلی اثبات را درک نمودهاند که به نظر میرسد عوامل متعددی از جمله عدم توجه دانشجویان به فرض قضیه، ناتوانی آنها در ارائه استدلال منطقی و سازماندهی منطقی گزارههای اثبات و از همه مهمتر، دانش ناکافی دانشجویان در برخی موارد میتواند از دلایل این ضعف باشد. [i] Roy [ii] Alcock& Inglis [iii] Mejia-Ramos [iv] Weber & Fuller & Rhoads & Samkoff
مقاله پژوهشی
فناوری آموزش- دوره متوسطه
طاهره شاه جعفری؛ حسین ابراهیم آبادی؛ عیسی ابراهیم زاده؛ محمد هاشم رضایی
چکیده
این پژوهش، طراحی الگوی برنامههای پس از مدرسه در فضای مجازی را برای دانشآموزان سال سوم راهنمایی تحصیلی شهر تهران در سال92-1391مورد بررسی قرار داده است. در این چهارچوب مؤلفههای اصلی الگو به منظور تعیین نیازها وعوامل اصلی تعیینکنندة برنامههای پس از مدرسه در فضای مجازی، شناسایی و روابط بین آنها مورد مطالعه و بررسی قرار ...
بیشتر
این پژوهش، طراحی الگوی برنامههای پس از مدرسه در فضای مجازی را برای دانشآموزان سال سوم راهنمایی تحصیلی شهر تهران در سال92-1391مورد بررسی قرار داده است. در این چهارچوب مؤلفههای اصلی الگو به منظور تعیین نیازها وعوامل اصلی تعیینکنندة برنامههای پس از مدرسه در فضای مجازی، شناسایی و روابط بین آنها مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت. بدین منظور از پرسشنامة محققساخته برای دانش آموزان و مصاحبة نیمهساختاریافته با مدیران و معلمان و دست اندرکاران تعلیم و تربیت استفاده گردید. دادههای استخراج شده از پرسشنامهها و نیز مصاحبه با متخصصان و صاحبنظران در حوزههای برنامهریزی درسی، تکنولوژی آموزشی و فناوری اطلاعات و ارتباطات با استفاده از دو نرم افزار SPSS و اموس AMOS مورد پردازش و تجزیه و تحلیل قرار گرفته و به این ترتیب الگوی مفهومی "برنامههای پس از مدرسه در فضای مجازی" تأیید شد. با توجه به نیازسنجی انجام شده، مؤلفههای الگوی برنامههای پس از مدرسه در فضای مجازی، به دو دستة متغیر برونزاد «دانش و مهارت» و هفت متغیر درونزاد «فردی-اجتماعی»، «کسب اطلاعات»، «استفادة فوق برنامه»، «دسترسی به اطلاعات و منابع»، «فراغتی»، «محل برنامههای پس از مدرسه» و «ویژگیهای شبکه» تقسیم شدند. در نهایت نتایجنشان داد کهدو مؤلفة "ویژگیهای فردی – اجتماعی" و "محل برنامههای پس از مدرسه" بیشترین اثرات را به صورت مستقیم و غیر مستقیم بر الگوی برنامههای پس از مدرسه در فضای مجازی دارند. همچنین علاوه برشناسایی مؤلفههای اصلی برنامههای پس از مدرسه و بررسی میزان تأثیرات هر کدام، علل و ضرورت این برنامهها بر اساس نتایج کمی و کیفی به دست آمده مورد بررسی قرار گرفته است.
مقاله پژوهشی
محیط های یادگیری مبتنی بر فناوری
محمد علی رستمی نژاد؛ عبدالله اخباری؛ محمد اکبری بورنگ
چکیده
امروزه مدارس هوشمند و هوشمندسازی مدارس در کانون توجه نظام آموزشی کشور قرار دارد؛ بر اساس دیدگاه اجتماعی– شناختی، نگرش دانشآموز به مدرسه در موفقیت تحصیلی و انگیزة یادگیرنده اثر میگذارد. با توجه به اهمیت شناسایی نگرش یادگیرندگان نسبت به فناوری و مدرسه، پژوهش پیشرو در صدد تهیة پرسشنامهای برای بررسی نگرش دانشآموزان نسبت ...
بیشتر
امروزه مدارس هوشمند و هوشمندسازی مدارس در کانون توجه نظام آموزشی کشور قرار دارد؛ بر اساس دیدگاه اجتماعی– شناختی، نگرش دانشآموز به مدرسه در موفقیت تحصیلی و انگیزة یادگیرنده اثر میگذارد. با توجه به اهمیت شناسایی نگرش یادگیرندگان نسبت به فناوری و مدرسه، پژوهش پیشرو در صدد تهیة پرسشنامهای برای بررسی نگرش دانشآموزان نسبت به مدارس هوشمند است. برای این منظور، نمونة 305 نفری از دانشآموزان پایة هفتم و هشتم متوسطة دورة اول استان خراسان جنوبی انتخاب شدند. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی ابزار ساخته شده 9 عامل را شناسایی کرد که شامل نگرش نسبت به تابلوی تعاملی، معلم، بیمیلی به کلاس، نگرش کلی به مدرسة هوشمند، آزمون و بازخورد، تنهایی در مدرسه، رضایت دانشآموز از تدریس، تصور از مدرسه و نگرش خانواده هستند. این عوامل در مجموع 62 درصد از واریانس سازة نگرش دانشآموز به مدرسه هوشمند را تبیین میکنند. پایایی ابزار 89/0 =ɑ به دست آمد. مدل رگرسیون 9 عاملی 5/22 درصد از تغییرات معدل دانشآموزان را تبیین میکند. این ابزار برای انجام پژوهشهای آتی و تصمیمگیریهای مدیریتی توصیه میشود.
مقاله پژوهشی
روانشناسی تربیتی
زهرا کاشانیها
چکیده
امروزه بشر به معنویت بیش از هرچیز نیازمند است؛ این مسأله یکی از مسائلی است که مورد توجه کارشناسان و صاحبنظران امور انسانی قرار گرفته است. از طرفی ادیان راستین بهویژه دین مبین اسلام؛ داعیة پاسخگویی به نیازهای روحی و معنوی انسان را در همة ادوار و همة نسلها دارد، لذا آموزههای ناب دینی را باید به آگاهی بشر کنونی رساند ...
بیشتر
امروزه بشر به معنویت بیش از هرچیز نیازمند است؛ این مسأله یکی از مسائلی است که مورد توجه کارشناسان و صاحبنظران امور انسانی قرار گرفته است. از طرفی ادیان راستین بهویژه دین مبین اسلام؛ داعیة پاسخگویی به نیازهای روحی و معنوی انسان را در همة ادوار و همة نسلها دارد، لذا آموزههای ناب دینی را باید به آگاهی بشر کنونی رساند و با آموزش صحیح و برهانی این رسالت را انجام داد. تبلیغ در اسلام به معنی رسانیدن حقایق به مردم و تشویق و دعوت آنها به دستورات الهی و پیروی از سیرة انبیا است که نقش بسیار تأثیرگذار و متقاعدگرانه داشته و از نظر روانشناسی و جامعهشناسی نیز تأمل برانگیز بوده و با روشهای متعددی اعمال پذیر است. هدف از آموزش معنویتگرایی رسیدن و رساندن به تعالی و تکامل و قرب الهی است. شناخت روشها و معرفت لازم در این امر و آموزش آن نقش بهسزایی در موفقیت و رسیدن به هدف؛ ایفا میکند. این پژوهش با هدف آموزش روشهای معنویتگرایی به صورت بنیادی- نظری و با روش اسنادی گردآوری شـده است و با امعـان نظـر به ماهیـت و هدف این پژوهش، با مراجعه به کتب، مقالات و سایتهای مرتبط به جمعآوری اطلاعات پرداخته شده است. لذا جنبه کمّی و آماری ندارد.