نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
2 تکنولوژی آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
چکیده
هدف از انجام پژوهش حاضر، مقایسة تأثیر روشهای تدریس متداول و ترکیبی بر میزان یادگیری و یادداری درس هندسة فضایی پایة دوم متوسطه است. این تحقیق از نوع مطالعات شبهتجربی میباشد و جامعة آماری آن را کلیة دانشآموزان کلاسهای پایة دوم متوسطة دولتی دخترانه ناحیة دو شهر زنجان تشکیل دادند که با استفاده از نمونهگیری خوشهای تصادفی دو کلاس30 نفره به تصادف انتخاب و سپس یک کلاس بهعنوان گروه آزمایش و یک کلاس بهعنوان گروه کنترل انتخاب شدند. برای دستیابی به هدف پژوهش روش شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون بین دو گروه آزمایش و کنترل اتخاذ شده و برای گردآوری دادههای مورد نیاز از آزمون محقق ساخته استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی و استنباطی؛ همچون آزمون شاپیرو ویک، آزمون t و تحلیل کواریانس استفاده گردید. نتایج نشان داد: دانشآموزانی که با روش ترکیبی آموزش دیدهاند از یادگیری و یادداری بالاتری در درس هندسة فضایی برخوردار بودند.
کلیدواژهها
- روشهای تدریس متداول و ترکیبی
- درس هندسة فضایی.روشهای تدریس متداول و ترکیبی
- یادگیری و یادداری
- درس هندسة فضایی
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Analysis of the effect of conventional and combination taught Methods on Learning and Retention level
نویسندگان [English]
- S.R. Emadi 1
- N. ZanjanI Maskan 2
1 Faculty of Literature and Human Sciences, Bu-Ali Sina University. Hamedan. Iran
2 Educational Technology, Department of Educational Sciences, Faculty of Literature and Humanities, Bu Ali Sina University, Hamadan, Iran
چکیده [English]
The main purpose of the present study was the comparison of the impact of instruction using instructional software and traditional method of learning and retention geometry lesson. This study was a quasi-experimental study. Statistical population consisted of all students in the Zanjan city's public schools. Using random sampling, there are two classes of 30 and then randomly selected one class as the experimental group and control group was selected as another class. To get the result semi test method was used to collect the data needed for a self-made test. To analyze the data, were used descriptive and inferential statistical methods as Vic Shapiro test, t-test and analysis of covariance. The results showed that: Students who have been trained by a combination method these students had a higher level of learning and retention in the spatial geometry lesson.
کلیدواژهها [English]
- Conventional Teaching Method
- Blended Teaching Method
- Learning
- retention
- Spatial Geometry
ارسال نظر در مورد این مقاله