نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران، تهران، ایران
چکیده
امروزه بشر به معنویت بیش از هرچیز نیازمند است؛ این مسأله یکی از مسائلی است که مورد توجه کارشناسان و صاحبنظران امور انسانی قرار گرفته است. از طرفی ادیان راستین بهویژه دین مبین اسلام؛ داعیة پاسخگویی به نیازهای روحی و معنوی انسان را در همة ادوار و همة نسلها دارد، لذا آموزههای ناب دینی را باید به آگاهی بشر کنونی رساند و با آموزش صحیح و برهانی این رسالت را انجام داد. تبلیغ در اسلام به معنی رسانیدن حقایق به مردم و تشویق و دعوت آنها به دستورات الهی و پیروی از سیرة انبیا است که نقش بسیار تأثیرگذار و متقاعدگرانه داشته و از نظر روانشناسی و جامعهشناسی نیز تأمل برانگیز بوده و با روشهای متعددی اعمال پذیر است. هدف از آموزش معنویتگرایی رسیدن و رساندن به تعالی و تکامل و قرب الهی است. شناخت روشها و معرفت لازم در این امر و آموزش آن نقش بهسزایی در موفقیت و رسیدن به هدف؛ ایفا میکند. این پژوهش با هدف آموزش روشهای معنویتگرایی به صورت بنیادی- نظری و با روش اسنادی گردآوری شـده است و با امعـان نظـر به ماهیـت و هدف این پژوهش، با مراجعه به کتب، مقالات و سایتهای مرتبط به جمعآوری اطلاعات پرداخته شده است. لذا جنبه کمّی و آماری ندارد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Spirituality and its education with religos approach
نویسنده [English]
- Z. Kashaniha
Shahid Rajaee Teacher Training University Tehran. Tehran. Iran
چکیده [English]
Current spiritual needs of society have attracted the attention of humanities scholars and experts. Islam remains with this historical claim of addressing human spirit and psychological needs for every generation at any time. It is a mission for every Moslem to advocate Islamic religious thought. Religious advocacy in Islam means communicating facts to the public in form of invitation to follow Divine orders and encouragement to follow prophets' traditions.
Advertising has psychological and sociological roles in persuading people. It may take many forms, including sensorial, logical, and emotional. Identification of different advertising approaches and learning how to apply them in religious advocacy has profound effects in inviting others to strive for perfection and reach for God.
The objective of the present study was to examine the principles and theories of teaching advertising methods. Data collection for this study was through library research. The research data were gathered from related books, articles, and sites with the nature and objective of this study in mind. Therefore, the presented data have no quantitative or statistical value.
کلیدواژهها [English]
- Spirituality
- Religion
- Religious Advocacy
- Education
ارسال نظر در مورد این مقاله