مقاله پژوهشی
معماری
حمیدرضا عظمتی؛ سعید نوروزیان ملکی؛ نرجس خانوالی
چکیده
یکی از مهمترین اقدامات در برنامهریزی طراحی فضاهای آموزشی توجه به ایمنی فیزیکی این فضاها، بخصوص در مدارس ابتدایی است. به همین لحاظ اولویت اول در طراحی، امنیت کودک است و بعد از آن توجه به انعطافپذیر بودن محیط و ابزار، تا به کودک مجال تخیلپردازی بدهد. این پژوهش با هدف بررسی اهمیت امنیت فیزیکی و شناسایی متغیرهای محیطی ایجاد ...
بیشتر
یکی از مهمترین اقدامات در برنامهریزی طراحی فضاهای آموزشی توجه به ایمنی فیزیکی این فضاها، بخصوص در مدارس ابتدایی است. به همین لحاظ اولویت اول در طراحی، امنیت کودک است و بعد از آن توجه به انعطافپذیر بودن محیط و ابزار، تا به کودک مجال تخیلپردازی بدهد. این پژوهش با هدف بررسی اهمیت امنیت فیزیکی و شناسایی متغیرهای محیطی ایجاد امنیت در فضاهای آموزشی به منظور دستیابی به مطلوبیت بیشتر فضا انجام گرفته است. روش تحقیق پژوهش حاضر بدینگونه است که در مرحله نخست مبانی نظری تحقیق از طریق مطالعات کتابخانهای تدوین و تهیه گردید، که بر اساس نتایج حاصل از تحقیق شکل گرفته بودند. در مرحلة بعد برای آزمون فرضیات تحقیق، مطالعات میدانی و مصاحبهای روی 8 مدرسه ابتدایی شهر رشت انجام شد و طی دو مرحله توزیع پرسشنامه، نتایج مورد نیاز استخراج و تجزیه و تحلیل گردیدند. یافتهها نشان داد که پاسخدهندگان عوامل بسیاری از قبیل مکانیابی صحیح مدارس، نحوة دسترسی، حریمهای عملکردی مدارس و غیره را در ایجاد امنیت فضاهای آموزشی دارای اهمیت ویژهای برشمردند، این در حالیست که سطح امنیت کالبدی در مدارس مذکور متوسط بوده است، حال آنکه ایجاد امنیت فیزیکی سبب ارتقای مطلوبیت فضاهای آموزشی گردیده و افزایش میزان یادگیری کودکان را در پی خواهد داشت.
مقاله پژوهشی
فناوری آموزش- یادگیری مادام العمر
منوچهر جعفریگهر؛ مهدی کرمی
چکیده
ارزشیابی خواندن و درک مطلب انگلیسی به شیوة سنتی به دلیل عدم ارائه بازخورد آموزشی کافی به فراگیر و نادیده گرفتن اصل ارتقای یادگیری و تربیت فراگیر مورد انتقاد قرار گرفته است. هدف این پژوهش، بررسی نقش میانجیگری در ارزشیابی پویا در بهبود راهبردهای خواندن و درک مطلب است. بدین منظور، چهار کلاس آموزش زبان انگلیسی (1) متشکل از 116 دانشآموز ...
بیشتر
ارزشیابی خواندن و درک مطلب انگلیسی به شیوة سنتی به دلیل عدم ارائه بازخورد آموزشی کافی به فراگیر و نادیده گرفتن اصل ارتقای یادگیری و تربیت فراگیر مورد انتقاد قرار گرفته است. هدف این پژوهش، بررسی نقش میانجیگری در ارزشیابی پویا در بهبود راهبردهای خواندن و درک مطلب است. بدین منظور، چهار کلاس آموزش زبان انگلیسی (1) متشکل از 116 دانشآموز پسر در دو دبیرستان شهرستان همدان به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند، و کلاسها به طور تصادفی به گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. به منظور مقایسة اثربخشی دو شیوة مداخلة مختلف، از تحلیل کوواریانس استفاده شد. در طول دورة مداخله، به گروه کنترل آزمونهای خواندن غیرپویا داده شد، در حالی که گروه آزمایش در خلال آزمونهای ارزشیابی پویا، با هدف به کارگیری راهبردهای درک مطلب، میانجیگری دریافت کردند. همچنین به تمامی شرکتکنندگان پرسشنامه راهبردهای خواندن و درک مطلب داده شد. نتایج نشان داد که آموزش راهبردهای خواندن و درک مطلب از طریق حاشیهنویسی در برگههای آزمون و میانجیگریهای شفاهی در ارزشیابی پویا اثرات آنی و تأخیری مثبتی بر افزایش آگاهی و بهکارگیری چنین راهبردهایی به ویژه برای دانشآموزانی داشت که پیشرفت تحصیلی پایینتری داشتند.
مقاله پژوهشی
روانشناسی فناوری آموزش
ابراهیم ریحانی؛ فریده حمیدی؛ فرزانه راشدی
چکیده
درک اعداد منفی و انجام عملیات روی آنها یکی از موضوعات اساسی در ریاضیات است که دانشآموزان در مدارس برای رویارویی با آنها با مشکلات بسیاری مواجه میشوند. یکی از عواملی که منجر به مشکلات جدی در یادگیری مفاهیم ریاضیات میشود، بدفهمیهایی است که بر اثر یاددهی نامناسب، تفکر غیر رسمی یا یادآوری ضعیف گذشته ایجاد میشوند. شناخت بدفهمیها ...
بیشتر
درک اعداد منفی و انجام عملیات روی آنها یکی از موضوعات اساسی در ریاضیات است که دانشآموزان در مدارس برای رویارویی با آنها با مشکلات بسیاری مواجه میشوند. یکی از عواملی که منجر به مشکلات جدی در یادگیری مفاهیم ریاضیات میشود، بدفهمیهایی است که بر اثر یاددهی نامناسب، تفکر غیر رسمی یا یادآوری ضعیف گذشته ایجاد میشوند. شناخت بدفهمیها و ریشههای ایجاد آنها در حوزههای مفهومی و در سطوح مختلف تحصیلی، میتواند موجب ارتقای یادگیری شود. منظور از بدفهمی در این پژوهش برداشت ناقص یا نادرست از یک مفهوم است که اشتباهات نظاممندی را در عملکرد فرد موجب میشود. در این پژوهش درک و تصور دانشآموزان از مفهوم عدد منفی و بدفهمیهای آنان بررسی شده است. روش تحقیق بهکار گرفته شده در این پژوهش، روش توصیفی از نوع زمینهیابی است. جامعة آماری شامل کلیة دانشآموزان پایة دوم راهنمایی شهر تهران در سال تحصیلی 92-1391 و کلیة دانشآموزان پایة هفتم شهرستان درمیان در سال تحصیلی 93-1392 است. حجم نمونه 443 نفر از دانشآموزان پایة دوم راهنمایی و 55 نفر از دانشآموزان پایة هفتم بود که به روش تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شد. ابزار اندازهگیری در پژوهش حاضر، پرسشنامهای محققساخته مبتنی بر پرسشنامة "بوفردینگ" و "کیلهامن" بود. نتایج تحقیق نشان داد که اغلب دانشآموزان، درک و فهم مناسبی از اعداد منفی در ریاضیات مدرسهای ندارند و در پیادهسازی دانستههای خود در حل مسائل ریاضی با مشکل مواجه میشوند. برخی از دانشآموزان علامت "-" را به عنوان یک عملگر کاهشی و برخی نیز علامت "+" را به عنوان یک عملگر افزایشی در نظر میگیرند.
مقاله پژوهشی
بازی های رایانه ای آموزشی
الهام شریفی اصل؛ سیروس اسدیان
چکیده
هدف پژوهش حاضر، مقایسه مهارت حل مسأله و کارگروهی دانشآموزان بهرهمند از لگویآموزشی و روش موجود در مدارس در درس علوم پایه سوّم ابتدایی بوده است. بدین منظور، در یک مطالعة شبه- آزمایشی با استفاده از طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل 40 نفر بهصورت تصادفی انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش و کنترل (آموزش با لگو و آموزش با روش موجود ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، مقایسه مهارت حل مسأله و کارگروهی دانشآموزان بهرهمند از لگویآموزشی و روش موجود در مدارس در درس علوم پایه سوّم ابتدایی بوده است. بدین منظور، در یک مطالعة شبه- آزمایشی با استفاده از طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل 40 نفر بهصورت تصادفی انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش و کنترل (آموزش با لگو و آموزش با روش موجود در مدارس) قرار گرفتند. قبل از اجرای متغیر مستقل از همسانی دو گروه بهواسطه بررسی هوشبهر و نمرات کلاسی آنان اطمینان حاصل شد. در ابتدا، قبل از هرگونه مداخلهای، از گروههای آزمایشی، پیشآزمون حل مسأله و کارگروهی به عمل آمد. سپس گروه آزمایش در معرض متغیر مستقل قرار گرفت و در گروه کنترل از شیوههای متداول تدریس که در کشور هماکنون اجرا میشود، استفاده شد. درنهایت هر دو گروه، در معرض پسآزمون حل مسأله و کارگروهی قرار گرفتند. نتایج حاصله حاکی از آن است که مهارت حل مسأله و کارگروهی دانشآموزان بهرهمند از لگویآموزشی نسبت به دانشآموزانی که از روشهای متداول بهره میبردند، دارای وضعیت بهتری است.
مقاله پژوهشی
آموزش الکترونیکی- مجازی
مینا اصلانی؛ سید محمد شبیری
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش محیطزیست بر سطح دانش دانشجویان دختر و پسر با استفاده از رسانههای ارتباطجمعی دیداری انجام پذیرفت. به منظور گردآوری دادهها در ابتدا پرسشنامهای محققساخته تدوین گردید که روایی آن توسط متخصصان و استادان اعتبار سنجی و پایایی آن 77/0 محاسبه شد. جهت دستیابی به هدف پژوهش، از روش شبهتجربی ...
بیشتر
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش محیطزیست بر سطح دانش دانشجویان دختر و پسر با استفاده از رسانههای ارتباطجمعی دیداری انجام پذیرفت. به منظور گردآوری دادهها در ابتدا پرسشنامهای محققساخته تدوین گردید که روایی آن توسط متخصصان و استادان اعتبار سنجی و پایایی آن 77/0 محاسبه شد. جهت دستیابی به هدف پژوهش، از روش شبهتجربی با طرح پیشآزمون و پسآزمون بین گروه آزمایش و گروه کنترل استفاده شد. از میان جامعة آماری 1450 نفری دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی که در سرفصل مصوب وزارت علوم هیچگونه واحد مرتبط با محیطزیست نداشتند، 60 نفر با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب و به دو گروه 30 نفری آزمایش و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش، آموزش با استفاده از رسانههای جمعی دیداری(کلیپ، فیلم) دریافت کردند، درحالیکه گروههای کنترل چنین مداخلهای را دریافت نکردند. در نهایت دادههای به دست آمده با استفاده از آزمون t مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان میدهد رسانههای ارتباطجمعی دیداری در ارتقاء دانش زیستمحیطی دانشجویان تأثیر دارد. بنابراین توصیه میشود از تولیدات رسانههای دیداری (فیلم ،کلیپ، و ...) بهعنوان یک بستر مناسب برای انتقال و ارائه دانش، اطلاع رسانی و آموزش مباحث زیستمحیطی استفاده شود.
مقاله پژوهشی
محیط های یادگیری مبتنی بر فناوری
زهرا حسینی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثر استفاده از الگوی سازندهگرایی بر دانش تلفیق تکنولوژی دانشجومعلمان انجام شد. دانش تکنولوژیکی پداگوژیکی محتوا (TPACK) به عنوان یک چارچوب مطالعه و اندازهگیری دانش تلفیق تکنولوژی انتخاب شد. نمونه پژوهشی شامل 22 معلم دانشجومعلم دورة کارشناسی تکنولوژی آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی بودند که از میان 174 دانشجویی ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثر استفاده از الگوی سازندهگرایی بر دانش تلفیق تکنولوژی دانشجومعلمان انجام شد. دانش تکنولوژیکی پداگوژیکی محتوا (TPACK) به عنوان یک چارچوب مطالعه و اندازهگیری دانش تلفیق تکنولوژی انتخاب شد. نمونه پژوهشی شامل 22 معلم دانشجومعلم دورة کارشناسی تکنولوژی آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی بودند که از میان 174 دانشجویی که در سال تحصیلی 1393-1394 در این رشته مشغول به تحصیل بودند به روش نمونهگیری غیرتصادفی انتخاب شدند. به منظور پاسخگویی به سؤالات پژوهشی، از روش پژوهش کیفی- کمی استفاده شد و دادههای مورد نیاز برای پاسخگویی به سؤالات پژوهش از طریق پرسشنامه، مصاحبه، مشاهده و نسخههای پیشرفت پروژة درسی جمع آوری گردید. اطلاعات جمع آوری شده به دو شیوة کیفی و کمی تجزیه و تحلیل شد. تحلیل کمی نتایج حاصل از آزمون تی استیودنت حاکی از افزایش معنادار میزان TPACKدر گروه نمونه، پس از آموزش با لگوی سازندهگرایی بود. همچنین اطلاعات بهدستآمده از تحلیل کیفی دادهها، تأثیر مثبت فعالیتهای انجام شده در یک محیط سازندهگرا را به تفکیک بر روی هر یک از مؤلفههای TPACK آشکار نمود. تعاملهای درونگروهی و بینگروهی میان دانشجومعلمان و مدرس، همراه با دریافت بازخورد از مهمترین عوامل مؤثر برای افزایش دانش تلفیق تکنولوژی شناخته شد. همچنین یادگیری از راه انجام دادن به عنوان فعالیت مؤثر برای آماده کردن معلمان برای تلفیق تکنولوژی در تدریس پیشنهاد گردید.
مقاله پژوهشی
فناوری آموزش- آموزش عالی
نادر بختیاری؛ محمد موسی خانی
چکیده
ضرورت توجه به عملکرد کارکنان و استفاده از سرمایههای فکری جهت رسیدن به اهداف و استفادة بهینه از امکانات موجود در سازمانها، به ویژه دانشگاهها که خود مرکز تولید سرمایههای فکری هستند، مدیران را ملزم به استفاده از سرمایههای فکری جهت رسیدن به عملکرد مطلوب مینماید. در این تحقیق از روش توصیفی همبستگی استفاده شده است و کلیه ...
بیشتر
ضرورت توجه به عملکرد کارکنان و استفاده از سرمایههای فکری جهت رسیدن به اهداف و استفادة بهینه از امکانات موجود در سازمانها، به ویژه دانشگاهها که خود مرکز تولید سرمایههای فکری هستند، مدیران را ملزم به استفاده از سرمایههای فکری جهت رسیدن به عملکرد مطلوب مینماید. در این تحقیق از روش توصیفی همبستگی استفاده شده است و کلیه اعضای هیأت علمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران، جامعه آماری آن را تشکیل میدهند. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون گام به گام و با بهرهگیری از امکانات نرم افزار SPSS صورت گرفته است. نتایج این تحقیق نشان دهندة آن است که بین سرمایة فکری و عملکرد پژوهشی اعضای هیأت علمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. از تحلیل رگرسیون نتیجهگیری میشود که از بین مؤلفههای سرمایه انسانی، سرمایة ساختاری و سرمایه رابطهای؛ سرمایه ساختاری بیشترین میزان همبستگی و پیشبینی را نسبت به عملکرد پژوهشی اعضای هیأت علمی دارد و پس از آن سرمایة رابطهای دارای همبستگی و پیشبینی بیشتری نسبت به عملکرد پژوهشی اعضای هیأت علمی است.