فصلنامه علمی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

2 گروه مدیریت سیستم‌ها، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران

چکیده

 ضرورت توجه به عملکرد کارکنان و استفاده از سرمایه‌های فکری جهت رسیدن به اهداف و استفادة بهینه از امکانات موجود در سازمان­ها، به ویژه دانشگاه­ها که خود مرکز تولید سرمایه­های فکری هستند، مدیران را ملزم به استفاده از سرمایه­های فکری جهت رسیدن به عملکرد مطلوب می‌نماید. در این تحقیق از روش توصیفی همبستگی استفاده شده است و کلیه اعضای هیأت علمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران، جامعه آماری آن را تشکیل می‌دهند. تجزیه و تحلیل داده­ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون،  تحلیل رگرسیون گام به گام و با بهره­گیری از امکانات نرم افزار SPSS صورت گرفته است. نتایج این تحقیق نشان دهندة آن است که بین سرمایة فکری و عملکرد پژوهشی اعضای هیأت علمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. از تحلیل رگرسیون نتیجه­گیری می­شود که از بین مؤلفه­های سرمایه انسانی، سرمایة ساختاری و سرمایه رابطه­ا­ی؛ سرمایه ساختاری بیشترین میزان همبستگی و پیش‌بینی را نسبت به عملکرد پژوهشی اعضای هیأت علمی دارد و پس از آن سرمایة رابطه­ای دارای همبستگی و پیش‌بینی بیشتری نسبت به عملکرد پژوهشی اعضای هیأت علمی است. 

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Investigating the Relationship between intellectual capital and Research Performance among Academic board members of Shahid Rajaee Teacher Training University

نویسندگان [English]

  • N. Bakhtiari 1
  • M. Mosa Khany 2

1 Educational Management, Department, Tehran University. Tehran. Iran

2 Department of Management Systems of Tehran University. Tehran. Iran

چکیده [English]

Attention to staff performance and use of intellectual capital to achieve organizations’ objectives  optimum use of available facilities, in institutes and universities, which are themselves the center of intellectual production, makes managers to use intellectual capital to achieve optimal performance this is a correlational study. The samples are all faculty members (180) of Shahid Ragaie Teacher Training university. The data were analyzed by the Pearson correlation coefficient step by step and the researcher used SPSS software. The results showed that there is a positive relationship between the respondents, intellectual capital and their research performance. Regression analysis results show that among human capital, structural capital and relation capital, structural capital have the strongest relationship with research performance and better predicts the  respondent’s performance. The relation capital follows next in predicting research performance. Moreover, there is a significant relationship between intellectual capital and research performance.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Intellectual capital - human capital - relational capital
  • structure Capital- Research Performance
McCallum, Shelly and O’Connell, David, (2009), Social capital and leadership development, Building stronger leadership through enhanced relational skills, Leadership and Organization. [1] Chen, J. Zhu, Z. and Yuan Xie, H., (2004), "Measuring intellectual capital: a new model and empirical study", Journal of intellectual capital, Vol. 5 , No. 1, pp. 195-212 [2] Cooper, D. J. and Sherer MJ., (1984), "The value of corporate accounting reports: arguments for a political economy of accounting", Accounting organization society, pp. 207-232 [3] Bontis, N. and Nikitopoulos, D., (2001), Thought leadership on intellectual capital”, Journal of Intellectual Capital, Vol. 2, No. 3, pp. 183-91. [4] Antonio Rojas, (2007), "Intellectual capital Management in Spanish Universities", Journal of Intellectual Capital, Vol. 8, No. 3, pp. 183-91. [5] Bontis, N." (1996), There is a price on your head: managing intellectual capitalstrategically", Business Quarterly Summer, pp. 41-47. [6] Bontis, N., Crossan, M. and Hulland, j., (2002), "Managing an organizational learning system by aligning stocks and flows", Journal of Management Studies, Vol. 39, No. 4, June, pp. 437-466. [7] نادر بختیاری و همکار 071 نشریه علمی پژوهشی فناوری آموزش، جلد 01 ،شماره 2 ،زمستان 0931 Brooking, A. (1996), "Intellectual Capital,"International Thompson Business Press, London. [8] Roos, G.; Roos, J. (1997). "Measuring your companys intellectual performance", Long Range Planning, Vol. 30. No. 3, pp. 413-426. [9] Stewart, T., "(1997), Intellectual Capital: The New Wealth of Nations, Doubleday Dell Publishing Group, New York, NY. [10] Golpayegani, M. (1386), capital, information, and alignment with organizational strategy, Tehran: Development Management Systems and Information Technology, Tehran: Iran Industrial Development and Renovation Organization. [11] Probst, Gilbert, Rob, StephenandMhardt, thegeneral (1385), Knowledge Management , "will translate Ali Hosseini, Tehran: Ystrvn publication". [12] Drucker. The challenges of the 21st century, translated by A.Rezaei-Nejad, printing, Tehran, metadatapublishing, pp. 110, 1380. [13] Departments, B., Rajabzade Ali, A study of organizational agility evaluation approach to information technology ingovernment agencies, the Second International Conference on Information and Communication Technology Management, March, Iran,(1384). [14] Sadeghian, A. et al., Use ofintellectual capitalin the development of innovative technology-based robotic equipment TRIZP, paper presented at the Conference onIntellectual Capital Management, Science and Technology Park Branch- [15] (1388). Brooking, A. (1997), Intellectual Capital, International Thompson Business Press, London. [16] Sveiby, K. E., (1977), The new organizational wealth: managing and measuring knowledge – based assets, brrett – kohler, New York NY. [17] Stewart, T. (1997). Intellectual capital: The New Wealth of Organization, Doubleday / Currency, New York, NY. [18] Petty, R. and Guthrie, J. (2000). Intellectual capital literature review: Riahi, belkaoui, ahmmad, (1993). Intellectual capital and scientific production of the company. Accounting and Business Review, pp. 56-68. [19] Bontis, N. (1998), Intellectual capital: an exploratory study that develops measures and models, Managing Decision, Vol. 36, No. 2, pp. 63-76 [20] Moslehy, A.(1384). "Performance measurement and knowledge capital" Tehran University. [21] Yazdani, H. ( 1385). “ The relationship between intellectual capital and organizational performance Branches” (Bank staff Mellat in Tehran). Staff [22] H. Haidar Ali (1376). "The scientific method in the behavioral sciences," Tehran: Parsa publication.

نامه به سردبیر

سر دبیر نشریه فناوری آموزش، با تواضع انتشار نامه های واصله از نویسندگان و خوانندگان و بحث در سامانه نشریه را ظرف 3 ماه از تاریخ انتشار آنلاین مقاله در سامانه و یا قبل از انتشار چاپی نشریه، به منظور اصلاح و نظردهی امکان پذیر نموده است.، البته این شامل نقد در مورد تحقیقات اصلی مقاله نمی باشد.

توچه به موارد ذیل پیش از ارسال نامه به سردبیر لازم است در نظر گرفته شود:


[1]نامه هایی که شامل گزارش از آمار، واقعیت ها، تحقیقات یا نظریه ها هستند، لازم است همراه با منابع معتبر و مناسب باشند، اگرچه ارسال بیش از زمان 3 نامه توصیه نمی گردد

[2] نامه هایی که بجای انتقاد سازنده به ایده های تحقیق، مشتمل بر حملات شخصی به نویسنده باشند، توجه و چاپ نمی شود

[3] نامه ها نباید بیش از 300 کلمه باشد

[4] نویسندگان نامه لازم است در ابتدای نامه تمایل یا عدم تمایل خود را نسبت به چاپ نظریه ارسالی نسبت به یک مقاله خاص اعلام نمایند

[5] به نامه های ناشناس ترتیب اثر داده نمی شود

[6] شهر، کشور و محل سکونت نویسندگان نامه باید در نامه مشخص باشد.

[7] به منظور شفافیت بیشتر و محدودیت حجم نامه، ویرایش بر روی آن انجام می پذیرد.

CAPTCHA Image