فصلنامه علمی
فناوری آموزش- یادگیری تلفیقی
تأثیر یادگیری تلفیقی بر حضور شناختی و تدریس دانش‌آموزان دوره ابتدایی در درس علوم

محمدرضا حیدری؛ اسماعیل زارعی زوارکی؛ مهدی واحدی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 19 دی 1403

https://doi.org/10.22061/tej.2024.10540.3021

چکیده
  پیشینه و اهداف: پس از همه­گیری کرونا، نظام­های آموزشی به اجبار به سمت آموزش و یادگیری برخط حرکت کردند. آموزش برخط با وجود مزایایی که داشت نتوانست بر برخی چالش­های خود از جمله حس حضور یادگیرندگان غلبه کند؛ از این‌رو اهمیت بهره­گیری از رویکرد یادگیری تلفیقی برای نظام­های آموزشی جهان به‌خصوص نظام تعلیم‌وتربیت کشور ما به وضوح ...  بیشتر

فناوری آموزش- یادگیری تلفیقی
بررسی ادراک معلمان در طول همه‌گیری کووید 19: یادگیری الکترونیکی، یادگیری ترکیبی یا آموزش حضوری؟

الهام اکبری؛ طاهره یزدی نژاد؛ رضوان نظری؛ مبین تاتاری

دوره 18، شماره 3 ، تیر 1403، ، صفحه 671-682

https://doi.org/10.22061/tej.2023.10228.2970

چکیده
  پیشینه و اهداف: یادگیری ترکیبی، به‌عنوان یک مفهوم کلیدی در حوزه آموزش، اهمیت ویژه‌ای دارد. با ظهور ویروس کرونا و پدیده همه‌گیری، اهمیت این نوع آموزش بیش از پیش آشکار شد. به‌عبارت دیگر، یادگیری ترکیبی می‌تواند نقشی حیاتی در حل مسائل و سهولت فرآیند آموزش داشته باشد. مطالعه حاضر، کوشیده است تا ادراک معلمان را نسبت به انواع مدل‌ها ...  بیشتر

فناوری آموزش- یادگیری تلفیقی
طراحی الگوی نظام یاددهی-یادگیری ترکیبی در دانشگاه: تبیین ابعاد و مؤلفه‌ها

عاطفه غفرانی؛ فاطمه نارنجی ثانی؛ محمد علی شاه حسینی؛ خدایار ابیلی؛ جواد پورکریمی

دوره 17، شماره 4 ، مهر 1402، ، صفحه 881-902

https://doi.org/10.22061/tej.2023.9854.2908

چکیده
  پیشینه و اهداف: رویکرد یادگیری ترکیبی به معنای به‌کارگیری محیط یادگیری چهره به چهره همراه با ظرفیت‌های محیط الکترونیکی، شناخته می‌شود. این رویکرد، به دلیل مزایای چشمگیری که با جبران معایب دو محیط یادگیری حضوری و الکترونیکی به همراه دارد، بیش از 15 سال است توجه پژوهشگران را به خود جلب کرده است. اما امروزه، پس از شیوع اپیدمی کووید 19 ...  بیشتر

فناوری آموزش- یادگیری تلفیقی
چارچوب کل نگر برای ارزشیابی تلفیق فاوا در برنامه‌درسی دوره ابتدایی: یافته‌های پژوهش ترکیبی

عباس حسینی؛ محمدرضا یوسف زاده چوسری؛ فرهاد سراجی

دوره 17، شماره 3 ، تیر 1402، ، صفحه 655-670

https://doi.org/10.22061/tej.2023.9533.2859

چکیده
  پیشینه و اهداف: مأموریت نظام آموزش وپرورش تبدیل دانش­ آموزان به‌عنوان شهروندان جامعه اطلاعاتی، متناسب با تحولات فناورانه است که بتوانند در آموزش، از امکانات و بسترهای به‌وجود آمده برای راهبری و هدایت فعالیت‌های روزمره و حل مسائل گوناگون به نحو مقتضی بهره گیرند. نظام آموزشی ایران با تدوین«سند تحول بنیادین آموزش و پرورش» ...  بیشتر