فصلنامه علمی
رویکردهای نوین آموزشی
بررسی توانایی‌فضایی دانش‌آموزان دختر و پسر در پایه‌های دهم و یازدهم با توجه به عامل‌های تجسم فضایی، دوران‌ذهنی و جهت‌یابی فضایی

ابراهیم ریحانی؛ فرج اله قاسمی؛ زهرا رحیمی

دوره 15، شماره 2 ، فروردین 1400، ، صفحه 379-394

https://doi.org/10.22061/tej.2020.6461.2404

چکیده
  پیشینه و اهداف:از آغاز  قرن حاضر تغییرات شگرفی در آموزش و پرورش و جامعه صورت گرفته است. از این تغییرات می‌توان به تغییر جامعه صنعتی به جامعه دانش بنیان، تغییر در فناوری اطلاعات و اطلاعات جدید در حوزه‌های مختلف علمی و تغییر در مشاغل اشاره کرد. در نتیجه آموزش و پرورش با توجه به سطح انتظارات جامعه و برون‌دادهای آن با کاستی‌های زیادی ...  بیشتر

رویکردهای نوین آموزشی
مطالعه عملکرد دانش آموزان دوره دوم متوسطه در حل یک تکلیف توانایی فضایی با استفاده از نظریه SOLO

سعید حق جو؛ ابراهیم ریحانی

دوره 13، شماره 3 ، تیر 1398، ، صفحه 484-498

https://doi.org/10.22061/jte.2018.3687.1918

چکیده
  پیشینه و اهداف: پژوهش­های اخیر ریورا وسینکلیر و دیگران، تأثیر توانایی­های فضایی در دستیابی به اهداف مختلف در زمینه­های متفاوت درسی و زندگی واقعی را نشان می­دهند و نیاز به گسترش یادگیری آن را در تمامی سطوح تحصیلی پیشنهاد می­کنند. رویکردهای سنتی گذشته به آموزش هندسه بر پایه طبقه­بندی اشکال و اشیاء و خواص آن­ها به طور شهودی ...  بیشتر