واقعیت مجازی
عباس صداقتی؛ بابک مطیعی
چکیده
پیشینه و اهداف: انگیزش بهعنوان یک عامل محرکاساسی در یادگیری، نقشی بنیادی در موفقیتتحصیلی دانشجویان ایفا میکند. بهنظر میرسد دانشجویان دانشکدههای معماری، انگیزش لازم جهت آموختن دروسنظری و بهویژه دروسفنی و ساختمانی را ندارند. با توجه به تفاوتماهوی رشتهمعماری و بهتبع آن، آموزش آن با سایر رشتهها، ...
بیشتر
پیشینه و اهداف: انگیزش بهعنوان یک عامل محرکاساسی در یادگیری، نقشی بنیادی در موفقیتتحصیلی دانشجویان ایفا میکند. بهنظر میرسد دانشجویان دانشکدههای معماری، انگیزش لازم جهت آموختن دروسنظری و بهویژه دروسفنی و ساختمانی را ندارند. با توجه به تفاوتماهوی رشتهمعماری و بهتبع آن، آموزش آن با سایر رشتهها، هدف پژوهشحاضر، بررسی بهکارگیری شبیهساز رایانهای بهعنوان ابزاری متحولکننده در چشمانداز پویای حوزهآموزش و تأثیر آن در انگیزش دانشجویان معماری است.روشها: نوع تحقیق از نظر هدف، کاربردی بوده و از لحاظ گردآوری دادهها در زمره تحقیقات شبهآزمایشی با گروهگواه محسوب میشود. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه هارتر بود که پس از بررسی پایایی و انجام تحلیلهای مقدماتی و پیشنیاز با آزمونکوواریانس تحلیل شد. جامعهآماری تحقیق دانشجویان درس ساختمان 2 دانشگاه آزاد ارومیه بوده، که در دوگروه آزمون 30 نفر و کنترل 30 نفر، بهگونهای انتخاب شدند که میانگین نمرات هر دو گروه در آزمون مقدماتی یکسان باشد.یافتهها: براساس یافتهها میتوان گفت یکى از اصلیترین عوامل بروز عملکرد و رفتار انسان، انگیزش است. انگیزش، فرد را بهجنبش وا میدارد و در محیطهاى آموزشی همبستگى مستقیم با یادگیری و یادداری و پیشرفتتحصیلی دانشجویان دارد و به انگیزش درونی و بیرونی تقسیم میشود؛ یافتههای حاصل از تحلیلآماری، فرض پژوهش مبنیبر تأثیر استفاده از شبیهساز بر انگیزش دانشجویان درس ساختمان 2 را تصدیق میکند. در بنیان انگیزشدرونی، تفاوت قابلتوجه و معناداری میان گروهآزمون و گروهکنترل وجود دارد. افزایش چشمگیر نمرات، انگیزهدرونی پسآزمون نسبتبه نمرات درونی پیشآزمون در گروهآزمایش و همچنین اختلاف حداقلی در نمرات پیشآزمون و نمرات پسآزمون گروهگواه بیانگر تأثیر استفاده از این فناوری در افزایش انگیزشدرونی دانشجویان است. در مؤلفه انگیزشبیرونی نیز دوگروه آزمایش و کنترل دارای تفاوتمعناداری در پسآزمون هستند. انگیزشبیرونی دانشجویانی که بهروش شبیهساز رایانهای آموزش دیدهاند، نسبتبه گروهی که بهروش معمول آموزش دیدهاند، متفاوت است و نیز بالاتربودن میانگین نمرات گروهآزمون در پسآزمون، افزایش این انگیزش در گروهآزمون را نشان میدهد.نتیجهگیری: بهرهگیری از شبیهساز رایانهای در آموزش دروسفنی، منجر به افزایش قابل توجه انگیزش دانشجویان معماری میشود. افزایش قابلملاحظه نمرات پایانترم دانشجویانی که از این فناوری استفاده کردند نسبتبه گروه کنترل، مؤید تأثیرمثبت استفاده از آن است. کاربرد آن، هنگامی اثربخش است که اصول و مفاهیم ذهنی و پایه بهوسیله روشهای دیگر آموزش داده، و سپس برای آموزشتکمیلی از شبیهسازی استفاده شود و بهطور کلی، هنگامی مؤثرتر است که همراه با روشهای سنتی بهکار برده شود؛ یعنی شبیهسازی بهعنوان مکملی برای روشهای سنتی بهحساب میآید.
برنامه ریزی درسی
عباس صداقتی؛ عیسی حجت
چکیده
پیشینه و اهداف جهت تحقق بخشیدن به اهداف و رسالتهای آموزش عالی، متخصصین انجام پژوهشهای متعدد را برای چگونگی بررسی و شناسایی نقاط ضعف و قوت برنامه درسی ضروری میدانند. ارزشیابی محتوای دوره آموزشی به روشهای مختلفی انجام میشود. مقایسه محتوای برنامههای درسی با یکدیگر از روشهای مورد استفاده است. محتوای دوره آموزشی، ...
بیشتر
پیشینه و اهداف جهت تحقق بخشیدن به اهداف و رسالتهای آموزش عالی، متخصصین انجام پژوهشهای متعدد را برای چگونگی بررسی و شناسایی نقاط ضعف و قوت برنامه درسی ضروری میدانند. ارزشیابی محتوای دوره آموزشی به روشهای مختلفی انجام میشود. مقایسه محتوای برنامههای درسی با یکدیگر از روشهای مورد استفاده است. محتوای دوره آموزشی، مجموعهای است که فرصتهای برنامهریزی شدهای را برای فراگیران فراهم میکند تا آنها بتوانند از طریق یک رویداد تعاملی، یادگیری را تجربه کنند. عمدهترین هدف برنامه آموزشی، تربیت و آمادهسازی فراگیران برای زندگی و انجام فعالیتهای حرفهای در جامعه است. رشته معماری تلفیقی از مباحث علوم انسانی، هنر و علومفنی است. لذا تحقق معماری، نیازمند برخورداری از مجموعهای از معرفتها و دانشهای گوناگون است. از سال 1939، آموزش آکادمیک معماری در دو مقطع کاردانی و کارشناسیارشد پیوسته، جهت تربیت نقشهکش و معمار تعریف و جایگزین شیوه سنتی گردید و در سال 1998دوره کارشناسی پایهریزی شد.روش ها: مسئله پژوهشی حاضر، بررسی و مقایسه میزان انطباق برنامه درسی رشته معماری به شیوه کارشناسیارشد پیوسته با شیوه ناپیوسته، بر مبنای بنیانهای آموزش معماری است. این پژوهش کاربردی، از نظر ماهیت در شمار تحقیقات توصیفی تحلیلی و در طیف مطالعات ارزشیابی قرار میگیرد. به لحاظ نحوه جمعآوری داده، روش آمیخته تشریحی استفاده شده است. ابتدا محتوای آموزش و آنچه دانشجوی معماری باید بیاموزد، بحث و ارائه گردید. سپس در مورد بنیانهای آموزش، تفسیرها و نظرات صاحبنظران با پرسشنامه در مقیاس5 گزینهای لیکرت، اخذ گردید.یافتهها: بر اساس یافتهها، محتوای آموزش معماری در سه بنیان دانش، توانش و بینش نمود مییابد. در دوره کارشناسیارشد پیوسته در حوزه دانش 67واحد درسی ( 1663ساعت) و 88واحد ( 3426ساعت) در حوزه توانش قرار میگیرد. در مجموع دوره ناپیوسته، در حوزه دانش، 65واحد ( 1204ساعت) و 85واحد ( 2690ساعت) در حوزه توانش وجود دارد. از دیدگاه اساتید، کارفرمایان و دانشآموختگان، در هر سه حیطه دانش و بهخصوص توانش و بینش، دوره کارشناسیارشد پیوسته دوره موفقتری است و در اکثر زمینهها بر دوره کارشناسیارشد ناپیوسته ارجحیت دارد.نتیجهگیری: در مجموع، در هرسه حیطه دانش و به خصوص توانش و بینش، دوره کارشناسیارشد پیوسته دوره موفقتری است. تبدیل رشته معماری از کارشناسیارشد پیوسته به ناپیوسته (برخلاف رشتههای فنی و ...) تجربه موفقی در ایران نمیباشد و دوره کارشناسیارشد پیوسته، در اکثر زمینهها بر دوره کارشناسیارشد ناپیوسته ارجحیت دارد.