آموزش الکترونیکی- مجازی
خلیل میرزایی؛ حشمت اله سعدی؛ سید حمید موحد محمدی؛ رضا موحدی
چکیده
پیشینه و اهداف: آموزش الکترونیکی جدیدترین شکل آموزش از راه دور است و به رویکردی در برنامهریزی درسی گفته میشود که در آن علاوه بر استفاده از روشهای فراگیرمحور، از ابزارهای رایانهای و اینترنت استفاده میشود. اولین نسل از آموزش الکترونیکی یا برنامههای آموزشی مبتنی بر وب، تأکید بر ارائة کلاسهای فیزیکی بر پایة محتوای ...
بیشتر
پیشینه و اهداف: آموزش الکترونیکی جدیدترین شکل آموزش از راه دور است و به رویکردی در برنامهریزی درسی گفته میشود که در آن علاوه بر استفاده از روشهای فراگیرمحور، از ابزارهای رایانهای و اینترنت استفاده میشود. اولین نسل از آموزش الکترونیکی یا برنامههای آموزشی مبتنی بر وب، تأکید بر ارائة کلاسهای فیزیکی بر پایة محتوای آموزشی و اینترنت داشت. امروزه، بسیاری از دانشگاهها و مؤسسات آموزشی در سراسر دنیا با طراحی و ارائة برنامهها و دورههای آموزش الکترونیکی پا به عرصة وجود نهادهاند تا پاسخگوی تقاضای روزافزون علاقهمندان برای آموزش باشند. یکی از ویژگیهای مطلوبی که میتواند نقش مهمی در افزایش کارایی و اثربخشی این نوع آموزش داشته باشد، شخصیسازی محیط یادگیری مطابق ویژگیهای یادگیرندگان است. این تطابق، به این منظور است که کاربر بتواند با توجه به اهداف، دانش و ترجیحاتش از محتوای یادگیری و خدمات دیگر نظام بهرهمند شود و نظام به جای یک برخورد یکسان با همه، با هرکس مطابق ویژگیهای خودش برخورد کند. هدف از پژوهش حاضر، بررسی عوامل مؤثر بر پذیرش آموزش الکترونیکی در مراکز آموزش عالی کشاورزی ایران و تعیین مؤثرترین سازهها بر پذیرش این فناوری از سوی اعضاء هیأت علمی و دانشجویان دوره تحصیلات تکمیلی است. این پژوهش بـا اسـتفاده از پیمـایش و با بهرهگیری از تکنیک آماری چند متغیره تحلیل مسیرانجـام شد. روشها: جامعة آماری در این پژوهش، متشکل از اعضاء هیأت علمی و دانشجویان دوره تحصیلات تکمیلی مراکز آموزش عالی کشاورزی ایران هستند. برای سنجش میزان پایایی پرسشنامه، از آلفای کرونباخ استفاده شد. میزان آلفای کرونباخ کلی برای 68 گویه پرسشنامه، عدد 5/88% به دست آمد که عدد قابل قبولی بوده و نشاندهنده پایایی بالای پرسشنامه است. در مجموع، تعداد 646 پرسشنامه از جامعه آماری پژوهش در چهار دانشگاه جمعآوری شد. پس از انجام تکنیک آماری چند متغیره تحلیل مسیر و از طریق محاسبه ارقام ضرایب بتا برای مسیرهای مختلف، اهمیت هر مسیر تعیین شد. یافتهها: نتایج تحقیق نشان داد، در صورتی که اعضاء هیأت علمی و دانشجویان دوره تحصیلات تکمیلی آموزش عالی کشاورزی ایران به این ذهنیت برسند که استفاده از آموزش الکترونیکی برای انجام فعالیتهای آموزشی آنان در مراکز آموزش عالی کشاورزی سودمند و قابل اعتماد است، حتی اگر با هنجار ذهنی آنان سازگار نبوده و دارای ریسک باشد، باز هم از آموزش الکترونیکی استفاده خواهند نمود؛ همچنین از منظر پاسخگویان، آموزش الکترونیکی، آموزشی امن و مناسب تشخیص داده شد، به گونهای که، ریسکهای احتمالی موجود در این گونه آموزشها در محیطهای مجازی، تأثیری در نگرش آنها نسبت به این نوع آموزش ندارد. نتیجهگیری: بنابراین، میتوان گفت در صورتی که اعضاء هیأت علمی و دانشجویان دوره تحصیلات تکمیلی آموزش عالی کشاورزی ایران به این ذهنیت برسند که استفاده از آموزش الکترونیکی برای انجام فعالیتهای آموزشی آنان در مراکز آموزش عالی کشاورزی «سودمند» و همچنین «قابل اعتماد» است، حتی اگر با «هنجار ذهنی» آنان سازگار نبوده و «ریسک درکشدهای» نیز داشته باشد، باز هم از آموزش الکترونیکی استفاده خواهند نمود.