مریم فلاحی؛ محمدرضا نیلی احمدآبادی؛ حمید رضا مقامی؛ اسماعیل زارعی زوارکی؛ علی دلاور
چکیده
پیشینه و اهداف: وزارت نفت در طول سالیان متمادی فعالیت خود در یکی از مهمترین صنایع کشوری تاکنون شیوههای مختلف آموزشی را اعم از الکترونیکی و غیرالکترونیکی امتحان کرده است و اساسا مقوله آموزش کارکنان در زمینههای تخصصی و عمومی در دستور کارش قرار داشته و دارد. از این حیث چنین سازمان بزرگی برای توسعه فردی و شغلی تمامی چند هزار کارکنانش ...
بیشتر
پیشینه و اهداف: وزارت نفت در طول سالیان متمادی فعالیت خود در یکی از مهمترین صنایع کشوری تاکنون شیوههای مختلف آموزشی را اعم از الکترونیکی و غیرالکترونیکی امتحان کرده است و اساسا مقوله آموزش کارکنان در زمینههای تخصصی و عمومی در دستور کارش قرار داشته و دارد. از این حیث چنین سازمان بزرگی برای توسعه فردی و شغلی تمامی چند هزار کارکنانش برنامههای متفاوتی را بسته به اقتضای دوره و نوع آن برای افراد در سطوح متفاوت از کانال اداره آموزش و زیرمجموعه هایش به صورت حرفهای برگزار میکند و همواره به دنبال شیوههای نوین و کارآمد آموزشی و رفع اشکالات موجود در برنامههای کنونی خود از طریق بازخورد گرفتن و ارزیابی میباشد. بنابراین محقق بر آن است که چگونگی طراحی الگوی منتورینگ الکترونیکی به منظور بهبود عملکرد کارکنان را در شرکت پالایش نفت تهران مورد کندوکاو قرار دهد. بنابراین و با توجه به موارد گفته شده در پژوهش حاضر به دنبال دست یافتن به الگویی جهت طراحی دورهای بر پایه منتورینگ الکترونیکی به منظور بهبود عملکرد کارکنان شرکت پالایش نفت تهران بوده و در پی پاسخگویی به این پرسش میباشد که الگوی منتورینگ الکترونیکی مناسب به منظور بهبود عملکرد کارکنان از چه مولفههایی تشکیل شده است؟روشها: در این پژوهش از چارچوب رویکرد کیفی با روش تحلیل محتوا و تحلیل مضمون استفاده شده است. جامعه مورد پژوهش شامل کلیه مقالات، منابع مکتوب، پایاننامهها و اسناد موجود در پایگاههای اطلاعاتی مختلف و کلیه اساتید و متخصصان آشنا به حوزه منتورینگ، متخصصان آموزش در حوزه صنعت میباشد و جهت نمونهگیری از روش نمونهگیری هدفمند از نوع ملاکی استفاده شد. جهت جمعآوری اطلاعات ابتدا الگوی منتورینگ و سپس پرسشنامه محققساخته برای اندازهگیری متغیر بهبود عملکرد کارکنان طراحی شد. از روش تحلیل محتوای کیفی، از نوع استقرایی و تحلیل مضمون برای جمعآوری دادهها استفاده شد. بدین صورت که ابتدا مبانی نظری منتورینگ به صورت عمیق مورد مطالعه قرار گرفت و همچنین مصاحبه نیمهساختارمند از۱۵ نفر از متخصصان حوزه آموزش و منتورینگ به عمل آمد و درنهایت منجر به طراحی الگو شد.یافتهها: پس از مصاحبه اولیه با صاحبنظران و تحلیل مضمون مصاحبه، کدگذاری سهمرحلهای انجام گرفت. سپس دادههای جمعآوریشده با استفاده از نرمافزار MAXQDA مورد تحلیل قرار گرفت. در طراحی پرسشنامه محققساخته نیز، ابتدا مبانی نظری و ادبیات پژوهشی بهبود عملکرد کارکنان به صورت دقیق مطالعه شد و براساس آن سؤالات مصاحبۀ نیمهساختارمند و در نهایت پرسشنامه محققساخته برای اندازهگیری بهبود عملکرد کارکنان با کمک متخصصین و کارشناسان طراحی شد.نتیجهگیری: در پایان مولفههایی از این قرار استخراج و در طراحی الگوی منتورینگ الکترونیکی مورد استفاده قرار گرفت: ویژگیهای منتور (مربی)، شایستگیهای مربی (شایستگیهای مدیریتی، شایستگیهای یادگیری مربی، شایستگیهای ارتباطی مربی، شایستگیهای تخصصی مربی، شایستگیهای بینفرهنگی مربی، مهارتهای نرم مربی، تعاملات الکترونیکی در منتورینگ، بازخورد الکترونیکی در منتورینگ، ارزیابی الکترونیکی در منتورینگ، زیرساختهای فناوری در منتورینگ الکترونیکی، شایستگیهای منتی در منتورنیگ الکترونیکی. در نهایت پیشنهاد میشود به طراحی الگوی منتورینگ الکترونیکی در ارگانها و صنایع دیگر و همچنین در سیار متغیرهای کارکنان پرداخته شود. همچنین طراحی الگوی منتورینگ تلفیقی در ارگانها و صنایع انجام شود. کارگاههای آموزشی به منظور پرورش و تربیت مربی برگزار شود. پست سازمانی مربی بخاطر حساسیت بالای کاری آنها تعیین و انتصاب شود. منتی پس از گذران دورههای منتورینگ ارتقا یابد.
آموزش الکترونیکی
مریم فلاحی؛ اسماعیل زارعی زوارکی؛ داریوش نوروزی
چکیده
پیشینه و اهداف: از رایانه به عنوان ابزاری قدرتمند و در عین حال مقرون به صرفه در زندگی مردم برای هر کار و فعالیتی استفاده میشود. استفاده از رایانه در آموزش و پرورش، در سالهای اخیر به طور چشمگیری افزایش یافته است و در حال حاضر از رایانهها و فنآوریهای مرتبط در بسیاری از مدارس در سراسر جهان استفاده میگردد. ﺗﺎ ﭼﻨﺪی ﭘﯿﺶ ...
بیشتر
پیشینه و اهداف: از رایانه به عنوان ابزاری قدرتمند و در عین حال مقرون به صرفه در زندگی مردم برای هر کار و فعالیتی استفاده میشود. استفاده از رایانه در آموزش و پرورش، در سالهای اخیر به طور چشمگیری افزایش یافته است و در حال حاضر از رایانهها و فنآوریهای مرتبط در بسیاری از مدارس در سراسر جهان استفاده میگردد. ﺗﺎ ﭼﻨﺪی ﭘﯿﺶ اﻓﺮاد ﺑﺮای آﻣﻮزش و ﯾﺎدﮔﯿﺮی ﻧﯿﺎز ﺑﻪ زﻣﺎن و ﻣﮑـﺎن ﻣﺸﺨﺼـﯽ داﺷـﺘﻨﺪ ﮐـﻪ دورﻫﻢ ﺟﻤﻊ ﺷﻮﻧﺪ وﻟﯽ اﻣﺮوزه ﺑﺎ ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ ﻓﻨﺎوریﻫﺎی راﯾﺎﻧﻪ و ﺷﺒﮑﻪ ﺗﺎ ﺣﺪودی اﯾﻦ ﻧﯿـﺎز از ﺑﯿﻦ رﻓﺘﻪ اﺳﺖ و ﻫﺮﮐﺴﯽ ﺑﻪزودی ﻗﺎدر ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮد ﻫﺮ ﭼﯿـﺰی را در ﻫﺮ زﻣـﺎﻧﯽ و ﻣﮑـﺎﻧﯽ ﯾﺎد ﺑﮕﯿﺮد. اﯾﻦ اﻣـﺮ در ﺳـﺎﯾﻪ ﻧﻈـﺎم ﺟﺪﯾـﺪی از آﻣـﻮزش ﺻـﻮرت ﻣﯽﮔﯿـﺮد ﮐـﻪ آﻣـﻮزش الکترونیکی نامیده میشود. مهارتهای اجتماعی شامل مؤلفههایی میباشند. تحملپذیری، نحوه واکنش در مواجهه با تعارض، تفکر انتقادی، تصمیم به قبول یا قطع یک عقیده و موفقیت براساس دلایل و شواهد منطقی، مسئولیتپذیری، بر عهده گرفتن کار یا وظیفهای و پاسخگو بودن نسبت به آن، فعالیتهای گروهی، شرکت در فعالیتهای دسته جمعی، انجام وظیفه، خویشتنداری، همدلی، به دست آوردن، غنی کردن و توسعه ارتباطات جدید با سایر افراد جامعه، احترام به دیگران، توجه به روابطی که موجب حفظ منزلت اجتماعی خود و دیگران میشود و در نهایت همکاری و هماهنگی با اعمال دیگران در جهت هدف مشترک از مؤلفههای مهارتهای اجتماعی هستند. از میان تمام سازمانهایی که نقش کلیدی در اجتماعی کردن افراد دارند، نظامهای آموزشی، اولین جایگاه رسمی جهت کسب تجربههای اجتماعی و از اساسیترین عنصر رشد اجتماعی افراد محسوب میشوند چرا که نظام تعلیم و تربیت هر جامعه زیربنای توسعه اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی آن جامعه به شمار میرود. هدف پژوهش حاضر مقایسه مهارتهای اجتماعی دانشجویان نظام آموزش حضوری و الکترونیکی بوده است. روشها: روش تحقیق، روش شبه آزمایشی با دو گروه آزمایشی میباشد. اولین اندازهگیری با اجرای یک پیش آزمون و دومین اندازهگیری با اجرای پس آزمون صورت گرفته است. به روش تصادفی ساده جمعاً 48 نفر، به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند. دو گروهی که به این طریق تشکیل شد مشابه هم بودند و اندازهگیری متغیرهای وابسته برای هر دو گروه در یک زمان و تحت یک شرایط صورت گرفت. برای اندازهگیری از پرسشنامهی مهارت اجتماعی گرشام و الیوت استفاده شده است. جهت تجزیه و تحلیل داده های حاصل پژوهش، از روش تحلیل کوواریانس استفاده گردید. یافتهها: در نهایت نتایج نشان داد، بین میانگین دو گروه آزمودنی تفاوت معنیداری وجود دارد و محیط یادگیری الکترونیکی در میزان مهارتهای اجتماعی و مولفههای مهارتهای اجتماعی کاربران این محیط، عملکرد بهتری نسبت به آموزش حضوری (رو در رو) نشان داده است. نتیجهگیری: نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادههای تحقیق حاکی از آن است، که محیط یادگیری الکترونیکی بر میزان مهارتهای اجتماعی و مولفههای آن بر دانشجویان تاثیر مثبت دارد. دانشجویانی که در محیط یادگیری الکترونیکی قرار داشتند، نمرات بالاتری از گروه دیگر که تحت آموزش در محیط سنتی بودند کسب نمودند. این امر بیانگر موثر بودن محیط طراحی شده برای یادگیری الکترونیکی در میزان مهارتهای اجتماعی است.