فصلنامه علمی
آموزش الکترونیکی- مجازی
تأثیرآموزش الکترونیکی مبتنی بر پروژه (PBL) بر خودکارآمدی و درگیری تحصیلی دانش‌آموزان پایه‌ ششم ابتدایی

حمید رضا مقامی؛ فاطمه اسدی؛ اسماعیل زارعی زوارکی

دوره 17، شماره 4 ، مهر 1402، ، صفحه 825-836

https://doi.org/10.22061/tej.2023.9570.2867

چکیده
  پیشینه و اهداف: روش‌های سنتی تدریس، دانش‌آموزان را برای زیستن در قرن بیست و یکم آماده نمی‌کند. دانش‌آموزان در قرن بیست و یک باید فراتر از دانش اساسی در زمینه موضوعی حرکت کنند و دنبال موضوعات مهم‌تری مانند کسب مهارت باشند. درحال حاضر داشتن مهارت خودکارآمدی و ایجاد درگیری تحصیلی توسط دانش‌آموزان یکی از چالش‌های نظام آموزشی ا‏ست. ...  بیشتر

فناوری های آموزشی نوظهور
تأثیر داربست سازی پویای رایانه ای بر اثربخشی آموزش ضمن خدمت مجازی معلمان

زینب رشیدی؛ محمدرضا نیلی احمدآبادی؛ اسماعیل زارعی زوارکی؛ علی دلاور

دوره 17، شماره 3 ، تیر 1402، ، صفحه 589-606

https://doi.org/10.22061/tej.2023.9506.2855

چکیده
  پیشینه و اهداف: معلمان یکی از مهم­ترین و حیاتی‌ترین عناصر آموزش مجازی ضمن خدمت محسوب می‌شوند و پشتیبانی از آن‌ها یکی از وظایف مدیریتی و یکی از عناصر اساسی در نظام آموزش مجازی است. پشتیبانی از معلمان در محیط یادگیری مجازی یکی از عوامل کلیدی موفقیت و توسعه نظام آموزش مجازی است که چنان‌چه به‌طور مستمر فراهم نباشد؛ موجب هدر رفت سرمایه ...  بیشتر

رویکردهای نوین آموزشی
بررسی بهبود عملکرد و استقلال سبک‌های حل مسأله‌ یادگیری دستور زبان انگلیسی دانشجویان تحت الگوی یادگیری معکوس

شیلا سلیمانی؛ خدیجه علی‌آبادی؛ اسماعیل زارعی زوارکی؛ علی دلاور

دوره 16، شماره 3 ، تیر 1401، ، صفحه 539-551

https://doi.org/10.22061/tej.2022.8820.2734

چکیده
  پیشینه و اهداف: نیاز به عملکرد و استقلال سبک‌های حل مسأله‌ یادگیری دستور زبان انگلیسی دانشجویان در دنیای  دانش مدار کنونی، امری ضروری است. لذا پژوهش حاضر با هدف بهبود آن تحت الگوی یادگیری معکوس به این موضوع پرداخته است.روش‌ها: تحقیق حاضر از نوع کاربردی و نیمه‌آزمایشی است. جامعه‌ آماری پژوهش از میان کلیه‌ فراگیران ثبت‌نام شده ...  بیشتر

آموزش الکترونیکی
چالش‌های توسعه حرفه‌ای اعضای هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبائی در تدریس برخط

داود رحیمی کینچا؛ عباس عباس پور؛ مرتضی طاهری؛ اسماعیل زارعی زوارکی؛ علی خورسندی طاسکوه

دوره 15، شماره 3 ، تیر 1400، ، صفحه 479-490

https://doi.org/10.22061/jte.2019.5128.2181

چکیده
  پیشینه و اهداف: توسعه حرفه‌ای اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کلید ارتقای کیفیت آموزش عالی است. اگر اعضای هیأت علمی از سطح رشد و توسعه حرفه‌ای مطلوبی برخوردار باشند؛ آن‌گاه می‌توان انتظار داشت که از سایر منابع دانشگاه به‌خوبی استفاده شود و ارتقای مستمر کیفیت در فعالیت‌ها و مأموریت‌های مختلف دانشگاه رخ دهد. در طول ...  بیشتر

یادگیری سیار
تاثیر کاربست الگوی آموزش مبتنی بر محیط های یادگیری سیار بر حضور اجتماعی و حضور تدریس یادگیرندگان مدارس هوشمند در درس ریاضی

سونیا موسی رمضانی؛ اسماعیل زارعی زوارکی؛ محمدرضا نیلی احمد آبادی؛ علی دلاور؛ مهران فرج اللهی

دوره 13، شماره 4 ، مهر 1398، ، صفحه 994-1004

https://doi.org/10.22061/jte.2018.3670.1916

چکیده
  پیشینه و اهداف: یادگیری سیار یکی از زیرمجموعه‌های یادگیری الکترونیک محسوب می‌شود و محورِ آن استفاده از ابزارهای قابل حمل در یادگیری است. این شیوه از یادگیری امکان یادگیری فارغ از زمان و مکان را فراهم می‌آورد. در یادگیری‌سیار دانش‌آموزان قادر به یادگیری از منابع گوناگون در سرتاسر دنیا هستند. این غنی‌سازی سبب یادگیری موثر و معنادار ...  بیشتر

یادگیری الکترونیکی
طراحی و اعتباریابی الگوی شبکه اجتماعی مجازی مدارس ایران

محسن زارعی؛ اسماعیل زارعی زوارکی؛ خدیجه علی آبادی؛ علی دلاور

دوره 13، شماره 2 ، فروردین 1398، ، صفحه 471-483

https://doi.org/10.22061/jte.2018.3599.1904

چکیده
  پیشینه و اهداف فرصت مشارکت و تعامل بیشتر در فرآیند یادگیری در شبکه‌های اجتماعی، انگیزه مناسبی برای استفاده از ابزارهای جایگزین آنلاین اجتماعی، علاوه بر LMS های معمول و رایج است. در مقابل، هنگام استفاده از ابزارهای وب 2.0 مثل شبکه‌های اجتماعی، دانش‌آموز در یک اجتماع یادگیری قرار می‌گیرد که می‌تواند به سطح بالایی از معنا سازی و ساخت ...  بیشتر