فصلنامه علمی
دوره 18 (1403)
دوره 17 (1402)
دوره 16 (1401)
دوره 15 (1400)
دوره 14 (1399)
دوره 12 (1397)
دوره 11 (1396)
دوره 10 (1395)
دوره 9 (1394)
دوره 8 (1393)
دوره 7 (1392)
دوره 6 (1391)
دوره 5 (1390)
دوره 4 (1389)
دوره 3 (1388)
دوره 2 (1387)
دوره 1 (1386)
مقاله پژوهشی رویکردهای نوین آموزشی
مطالعه عملکرد دانش آموزان دوره دوم متوسطه در حل یک تکلیف توانایی فضایی با استفاده از نظریه SOLO

سعید حق جو؛ ابراهیم ریحانی

دوره 13، شماره 3 ، تیر 1398، صفحه 484-498

https://doi.org/10.22061/jte.2018.3687.1918

چکیده
  پیشینه و اهداف: پژوهش­های اخیر ریورا وسینکلیر و دیگران، تأثیر توانایی­های فضایی در دستیابی به اهداف مختلف در زمینه­های متفاوت درسی و زندگی واقعی را نشان می­دهند و نیاز به گسترش یادگیری آن را در تمامی سطوح تحصیلی پیشنهاد می­کنند. رویکردهای سنتی گذشته به آموزش هندسه بر پایه طبقه­بندی اشکال و اشیاء و خواص آن­ها به طور شهودی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی کاربرد بازی در آموزش
بررسی تاثیر بازیگونگی بر عملکرد تحصیلی افراد با توجه به ویژگیهای فردی مخاطبین

سید امیر حسین حسینی اناری؛ محمود نشاطی

دوره 13، شماره 3 ، تیر 1398، صفحه 499-510

https://doi.org/10.22061/jte.2018.3524.1895

چکیده
  پیشینه و اهداف:در سالهای اخیر شاهد رشد چشمگیر رسانه بازی‌های دیجیتال در سرگرمی و فرهنگ عامیانه مردم بوده‌ایم. بازی‌ها به‌صورت پایدار و مستحکم در فرهنگ انسانی تثبیت‌شده و به‌طور مداوم بر زندگی اجتماعی و اوقات فراغت آنها در مقیاس بی‌سابقه‌ای تأثیر گذاشته‌اند. ازجمله دستاوردهایی که رسانه بازی­های دیجیتال به دنبال دارد محرک ...  بیشتر

مقاله پژوهشی تکنولوژی آموزشی
بررسی نقش استفاده از نرم‌افزار اصلاح خودکار در یادگیری زبان انگلیسی

مهرک رحیمی؛ علی شهریاری

دوره 13، شماره 3 ، تیر 1398، صفحه 511-520

https://doi.org/10.22061/jte.2019.4331.2048

چکیده
  پیشینه و اهداف: با گسترش زیرساخت­های فناوری و افزایش ضریب نفوذ گوشی‌های هوشمند، استفاده از فناوری‌های نوین و برنامه‌های کاربردی در بین عموم مردم و خصوصاً نسل جوان به‌سرعت رو به افزایش است. استفاده از این برنامه‌های کاربردی نه‌تنها ارتباطات اجتماعی در بستر فضای مجازی را افزایش می‌دهد، بلکه می‌تواند روند انجام تکالیف و پروژه‌های ...  بیشتر

مقاله پژوهشی کاربرد بازی در آموزش
تأثیر استفاده از بازی های رایانه ای آموزشی بر تنظیم شناختی هیجان و ذهن آگاهی دانش آموزان

مریم رجبیان ده زیره؛ فریبا درتاج؛ سعید پورورستایی اردکانی؛ صلاح اسمعیلی گوجار

دوره 13، شماره 3 ، تیر 1398، صفحه 521-535

https://doi.org/10.22061/jte.2018.3561.1896

چکیده
  پیشینه و اهداف: نفوذ سریع فنّاوری‌های هوشمند بسیاری از جنبه­های زندگی اجتماعی را دستخوش تغییر کرده است و باعث ایجاد تغییر معناداری در چگونگی، زمان و مکان یادگیری شده است. بازی‎های رایانه­ای آموزشی که به‌نوبه خود یکی از مظاهر پیشرفت فناوری در عصر معاصر است، قسمت مهمی از آموزش در آینده را به خود اختصاص خواهند داد. برای این منظور ...  بیشتر

مقاله پژوهشی معماری
ساخت و رواسازی و پایاسازی و هنجاریابی مقیاس اجتماع پذیری در بازار سنتی ایران به منظور ارتقا آموزش معماری

جمال الدین مهدی نژاد؛ بهرام صالح صدق پور؛ رعنا نجاری

دوره 13، شماره 3 ، تیر 1398، صفحه 536-549

https://doi.org/10.22061/jte.2019.3761.1936

چکیده
  پیشینه و اهداف در ریشه­یابی بحران­های اخیر معماری معاصر، یکی از ریشه های این بحران، عدم توجه و یادگیری از معماری سنتی در سیستم آموزشی می باشد. آموزش معماری در ایران به صورت برنامه های یکنواخت مدون گردیده ، که بر معماری سایه افکنده است. برنامه­هایی ثابت و یکسان در آموزش عالی معماری، در حوزه فعالیتی معماری توجه کمی بر معماری سنتی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی رویکردهای نوین آموزشی
بکارگیری آموزش انتقادی در نظام آموزش معماری (مطالعه موردی کلاس طرح یک معماری کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد گرگان)

سهراب سردشتی؛ مینو شفائی؛ فرهنگ مظفر

دوره 13، شماره 3 ، تیر 1398، صفحه 550-564

https://doi.org/10.22061/jte.2018.886

چکیده
  پیشینه و اهداف: ساخت محیط یادگیری غنی از روابط اجتماعی که در آن تعاملات همسالان و یادگیری جمعی بتواند گسترش پیدا کند، هسته مرکزی تعلیم و تربیت آتلیه محور برای آموزش طراحی معماری را تشکیل می­دهد. ابعاد اجتماعی آتلیه و فرصت هایی که برای همکاری و اشتراک به دست می­دهد، به عنوان محرکی برای یادگیری عمل می کند و این فرهنگ آتلیه است که معنی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی برنامه ریزی درسی
کندوکاو و تبیین منطق برنامه درسی مبتنی بر پروژه

مریم یوسفی؛ علیرضا عصاره؛ علی حسینی‌خواه

دوره 13، شماره 3 ، تیر 1398، صفحه 565-580

https://doi.org/10.22061/jte.2018.3704.1924

چکیده
  پیشینه و اهداف: با تأمل در جوامع گوناگون و باوجود ادعای پیشرفت در زمینه‌های آموزشی، فنّاوری، اجتماعی و ...، بازهم مشکلات عدیده‌ای در ارتباطات انسانی، روابط مدنی و ناکارآمدی افراد به چشم می‌خورد. با این توضیح این سؤال مطرح می‌شود که آیا پیشرفت‌های مختلف در عمل نتوانسته مورداستفاده قرار گیرد؟ توسعه آموزش و فنّاوری با منافع عمومی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی آموزش الکترونیکی
تدوین الگویی برای برنامه درسی مبتنی بر موک در آموزش عالی با استفاده از نظریه داده بنیاد( مطالعه موردی؛ آموزش عالی ایران)

اسماعیل جعفری؛ کورش فتحی واجارگاه؛ محبوبه عارفی؛ مرتضی رضایی زاده

دوره 13، شماره 3 ، تیر 1398، صفحه 581-593

https://doi.org/10.22061/jte.2018.3613.1906

چکیده
  پیشینه و اهداف: موک نه‌تنها به‌عنوان یک ابزار آموزشی آنلاین توانسته است به جایگاه ارزشمندی در دنیای آموزش و یادگیری برسد بلکه به‌عنوان یک موج فکری نیز شناخته‌شده است که توجه بسیاری از نویسندگان و پژوهشگران را به خود جلب کرده است. هرچند این مسئله در ایران قابل‌تردید است چراکه نه‌تنها موک به‌عنوان یک ابزار آموزشی غالب مورداستفاده ...  بیشتر

مقاله پژوهشی آموزش الکترونیکی- مجازی
شناسایی و رتبه ‏بندی عوامل کلیدی موفقیت دوره‌های آموزش الکترونیکی زبان فارسی به خارجیان از منظر مدرسان دوره

زهرا عباسی

دوره 13، شماره 3 ، تیر 1398، صفحه 594-606

https://doi.org/10.22061/jte.2018.3584.1900

چکیده
  پیشینه و اهداف: به‌طورکلی، هدف از آموزش الکترونیکی، فراهم نمودن امکان دسترسی یکسان، رایگان و جستجو پذیر در دوره‌های درسی و ایجاد فضای آموزشی یکنواخت برای افراد مختلف در هر جا و بهینه‏سازی شیوه‌های ارائه مطالب درسی به‌منظور یادگیری عمیق‏تر است. در چنین فضای آموزشی برخلاف روش‌های آموزشی سنتی (استاد محور)، افراد به‌اندازه ظرفیت ...  بیشتر

مقاله پژوهشی آموزش الکترونیکی
شناسایی عوامل موثر و موانع کاربرد یادگیری الکترونیک در جهت افزایش سلامت روان دانش آموزان مدارس ابتدایی شهرستان کرج (یک مطالعه کیفی)

اقبال زارعی؛ محمد جواهری دانشمند؛ علی اکبر شیخی

دوره 13، شماره 3 ، تیر 1398، صفحه 607-616

https://doi.org/10.22061/jte.2018.3595.1905

چکیده
  پیشینه و اهداف: در نگاه اول به علم فناوری آموزشی، آنچه معمولاً در ذهن افراد تداعی می­شود، عبارت است از کاربرد تکنولوژی­های جدید در آموزش فراگیران، چنین اعتقادی مبین رویکردی مکانیکی نسبت به گستره‌ی فناوری و تعلیم و تربیت است. ولی صاحب‌نظران، فناوری آموزشی را فراتر از کاربرد ابزار آموزشی می‌دانند. آنان معتقدند که فناوری آموزشی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی آموزش الکترونیکی
تبیین ابقاء دانشجو بر اساس ویژگی های روانشناختی، تجارب قبلی، پیشینه تحصیلی، مهارت های مدیریتی و کامپیوتری در محیط یادگیری الکترونیکی

ناهید اوجاقی؛ زهره اسمعیلی؛ محمد رضا سرمدی؛ بهمن سعیدی پور

دوره 13، شماره 3 ، تیر 1398، صفحه 618-625

https://doi.org/10.22061/jte.2018.3294.1840

چکیده
  پیشینه و اهداف: یادگیری الکترونیکی، شیوه ای جدید در آموزش است که به ارائه و اداره فرصت های یادگیری برای انتقال دانش و مهارت از طریق اینترنت و شبکه های کامپیوتری می پردازد. در حال حاضر، روش های سنتی آموزش دیگر قادر به پاسخگویی به نیازهای رشد و گسترش مداوم مهارت های آموزشی نیستند. فناوری های جدید فرصت های بیشتر،جدیدتر و جذاب تری برای ...  بیشتر

مقاله پژوهشی تربیت معلم
مقایسه فرسودگی شغلی در بین دبیران زبان انگلیسی مدارس دولتی و مدرسان زبان آموزشگاههای خصوصی

مهسا بهرامی؛ شهاب مرادخانی

دوره 13، شماره 3 ، تیر 1398، صفحه 626-637

https://doi.org/10.22061/jte.2018.3542.1890

چکیده
  پیشینه و اهداف: فشار شغلی یکی از مهمترین دلایلی است که موجب کاهش بازدهی و کیفیت آموزش می شود. استرس یا فشار شغلی خود نیز می­تواند نتیجه عوامل مختلفی مانند کمبود منابع مورد نیاز، متزلزل بودن موقعیت شغلی و... باشد که متعاقباً و به تدریج موجب بروز پیامدهای منفی کوتاه یا بلند مدت همراه با شاخصه­های فیزیولوژیک خواهد شد. فرسودگی شغلی نیز ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تحلیل شناختی عوامل موثربرکاربرد فناوری اطلاعات بر اساس مدیریت تغییر در وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران

سمانه یارمحمدی؛ فریده اشرف گنجویی؛ علی زارعی

دوره 13، شماره 3 ، تیر 1398، صفحه 638-648

https://doi.org/10.22061/jte.2018.3546.1891

چکیده
  پیشینه و اهداف: امروزه بکارگیری فناوری اطلاعات بخشی لاینفک مشاغل علی الخصوص مدیریتی است . مدیران ورزشی باید بتوانند کارشناسان فنی را به شکلی وا دارند تا از نوآوری های فناوری اطلاعات در تغییر ماهیت مشاغل و امور سازمان در جهت بهره وری و اثر بخشی بیشتر استفاده کنند. در صورت وجود مانع در بکارگیری فناوری اطلاعات سازمان دیگر اثربخش و رقابتی ...  بیشتر

مقاله مروری رویکردهای نوین آموزشی
مدل آموزش طراحی معماری مبتنی بر تفکر مشارکتی و تعاملی در ایران

عترت لعل بخش؛ وحید قبادیان؛ شادی عزیزی

دوره 13، شماره 3 ، تیر 1398، صفحه 649-659

https://doi.org/10.22061/jte.2018.3519.1886

چکیده
  پیشینه و اهداف: فاصله زیاد میان آموزه­های آکادمیک در دانشکده­های معماری و کار حرفه­ای در جامعه موجب شده تافارغ­التحصیلان دانشکده­های معماری اغلب با روند اشتغال و حل معضلات معماری جامعه بیگانه باشند و این­می تواند یکی از دلایل ناکارامدی آموزش طراحی معماری در ایران باشد. یکی از شاخصه­های مهم که از دیرباز هم در فرهنگ تعلیم ...  بیشتر

مقاله پژوهشی آموزش ریاضی
بررسی درک رویه ای و ساختاری دانش آموزان دوره متوسطه اول در عبارت های جبری

فاطمه زهرا حیدری؛ نسیم اصغری

دوره 13، شماره 3 ، تیر 1398، صفحه 660-671

https://doi.org/10.22061/jte.2018.3384.1879

چکیده
  پیشینه و اهداف: تحقیقات بین المللی بسیاری به منظور رد یابی مسیر فکری دانش‌آموزان در دست ورزی با مفهوم متغیر و عبارت‌های جبری و همچنین بررسی و تصریح مشکلات عملکردی آنان انجام شده است. اما علیرغم اهمیت این دو مفهوم، پژوهش جامعی در پایه‌های هفتم، هشتم و نهم در ایران صورت نگرفته است و پژوهش های انجام شده اغلب بر نحوه دستکاری و نوشتن عبارت‌های ...  بیشتر

مقاله پژوهشی رویکردهای نوین آموزشی
کاربرد هوش عاطفی در فرایند آموزش طراحی معماری، جستاری در الزامات رشته معماری از حیث مهارت‌های عاطفی

پریسا هاشم پور؛ معصومه احمدی؛ حمید ندیمی

دوره 13، شماره 3 ، تیر 1398، صفحه 672-686

https://doi.org/10.22061/jte.2018.3574.1902

چکیده
  پیشینه و اهداف: بسیاری از روانشناسان شناخت‌گرا بر یکپارچه‌سازی وجوه شناختی و عاطفی آدمی تأکید می‌کنند. از میان نظریات مطرح‌شده در این راستا به‌ویژه در عرصه آموزش و یادگیری، نظریه معطوف به مفهوم"هوش عاطفی"شایان توجه است. این مفهوم تفاوت‌های افراد را در درک، پردازش و استفاده از اطلاعات عاطفی در فرایند شناخت و تفکر تبیین می‌کند. ...  بیشتر

مقاله مروری فناوری آموزش
فراتحلیل نقش کاربست فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) در جریان آموزش و یادگیری بر بازده یادگیری

مهدی معینی کیا؛ عادل زاهدبابلان؛ ابراهیم آریانی قیزقاپان؛ زهرا بیگدلی

دوره 13، شماره 3 ، تیر 1398، صفحه 687-699

https://doi.org/10.22061/jte.2018.3468.1877

چکیده
  پیشینه و اهداف: در عصر حاضر قدرت ابداع و نبوغ بشر فناوری دیگری به نام فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) را به ارمغان آورده است. این فناوری، ظرفیت اثرگذاری بسیار گسترده­تری، در مقایسه با فناوری­های گذشته داراست و در عرصه­ی تعلیم و تربیت می­توان با اثرپذیری از این ظرفیت جدید، تحولات سودمندی را در ارکان اجزاء مربوط رقم زد که لازمه­ی ...  بیشتر

مقاله مروری بازی های رایانه ای آموزشی
مرور و بررسی پژوهش های حوزه بازی وارسازی در آموزش الکترونیکی

زهرا بتولی؛ فاطمه فهیم نیا؛ نادر نقشینه؛ فخرالسادات میرحسینی

دوره 13، شماره 3 ، تیر 1398، صفحه 700-712

https://doi.org/10.22061/jte.2018.3550.1893

چکیده
  پیشینه و اهداف: باوجود ظهور و پیشرفت فناوری­های نوین و به دنبال آن تغییر روش زندگی در دهه­های اخیر، سیستم‌های آموزش همان روش آموزش سنتی خود را حفظ کرده و خود را مطابق با ویژگی­های نسل دیجیتال تغییر نداده­اند. این در حالی است که ویژگی­های اهالی دیجیتال بر روش­های یاددهی-یادگیری آن­ها نیز مؤثر بوده است. یکی از جدیدترین تحولات ...  بیشتر

مقاله پژوهشی رویکردهای نوین آموزشی
مقایسه روش های تدریس دستوری و دوسویه بر عملکرد و یادگیری شوت ثابت بسکتبال با تکیه بر مدل جنتایل

سهیلا گوهررخی؛ علیرضا صابری کاخکی؛ مهدی سهرابی؛ مهدی جباری نوقابی

دوره 13، شماره 3 ، تیر 1398، صفحه 713-719

https://doi.org/10.22061/jte.2018.3489.1881

چکیده
  پیشینه و اهداف: متخصصان تعلیم و تربیت روش های تدریس را به دو دسته اصلی روش سنتی و روش های فعال تدریس تقسیم می‌کنند. در روش‌های سنتی معلم همه کاره است و دانش‌آموزان حالتی منفعل و پذیرنده دارند و یادگیری یک طرفه و یک سویه از جانب معلم صورت می گیرد. روش فعال تدریس به روش‌هایی اطلاق می گردد که در آنها شاگردان در جریان آموزش نقش فعالی بر ...  بیشتر

مقاله پژوهشی رویکردهای نوین آموزشی
رابطه علی متغیرهای انگیزشی و عملکرد تحصیلی با میانجی گری درک مفهومی در دانش آموزان پسر و دختر پایه هشتم

نیلوفر فرج پور؛ سید عبدالوهاب سماوی؛ موسی جاودان

دوره 13، شماره 3 ، تیر 1398، صفحه 720-726

https://doi.org/10.22061/jte.2018.3438.1873

چکیده
  پیشینه و اهداف: در مطالعات مختلف، عوامل موثر بر پیشرفت و عملکرد تحصیلی به دو دسته تقسیم شده اند: دسته اول متغیرها و عواملی هستند که در بیرون از شخص یادگیرنده قرار دارند و شامل عواملی مثل روش تدریس معلم و وضعیت اجتماعی – اقتصادی دانش آموزان می شوند و دسته دوم متغیرهایی هستند که مربوط به شخص یادگیرنده می باشند و به عوامل شخصی معروفند ...  بیشتر

مقاله پژوهشی محیط آموزشی
شناسایی کیفیات فضایی مؤثر بر پرورش هوش‌های چندگانه‌ در فضاهای مدرسه (نمونه موردی: مدارس ابتدایی شهر مشهد)

سمیرا کوثری؛ عباس ترکاشوند

دوره 13، شماره 3 ، تیر 1398، صفحه 727-742

https://doi.org/10.22061/jte.2018.3642.1913

چکیده
  پیشینه و اهداف: افراد در توانایی خود برای درک مفاهیم پیچیده، سازگاری مؤثر با محیط، یادگیری از تجربه، نحوه­ی استدلال و غلبه بر موانع با استفاده از تفکر، با یکدیگر متفاوت هستند. متخصصان حوزه یادگیری بر این باورند که یادگیری در افراد به شیوه‌های مختلفی رخ می­دهد و در اغلب موقعیت­های یادگیری، افراد از سبک یادگیری مطلوب خود استفاده ...  بیشتر