فصلنامه علمی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

گروه روانشناسی، هسته پژوهشی تحقیقات علوم تربیتی و رفتاری، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه هرمزگان، بندرعباس

چکیده

پیشینه و اهداف: در مطالعات مختلف، عوامل موثر بر پیشرفت و عملکرد تحصیلی به دو دسته تقسیم شده اند: دسته اول متغیرها و عواملی هستند که در بیرون از شخص یادگیرنده قرار دارند و شامل عواملی مثل روش تدریس معلم و وضعیت اجتماعی – اقتصادی دانش آموزان می شوند و دسته دوم متغیرهایی هستند که مربوط به شخص یادگیرنده می باشند و به عوامل شخصی معروفند که در برگیرنده  انگیزش، نگرش، خودکارآمدی و عوامل شناختی هستند. از دید روانشناسان تربیتی و همچنین معلمان، انگیزش یکی از مفاهیم کلیدی است و جهت توضیح سطوح مختلف عملکرد دانش آموزان بکار می رود. هدف از انجام پژوهش حاضر آزمایش رابطه علی متغیرهای انگیزشی با عملکرد تحصیلی درس علوم تجربی با میانجی گری درک مفهومی دانش آموزان پسر و دختر پایه هشتم شهر داراب بود.
روش ها: روش پژوهش همبستگی بوده است. به روش نمونه گیری تصادفی 390 نفر (194 دختر و 196 پسر) انتخاب شدند. در پژوهش حاضر از سه پرسشنامه انگیزش تحصیلی هارتر، نگرش سنج تحصیلی  و آزمون محقق ساخته درک مفهومی علوم تجربی،  استفاده شد. در بخش توصیفی، از میانگین، انحراف استاندارد و ضریب همبستگی و در بخش استباطی از روش مدل یابی معادلات ساختاری استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که تمامی ضرایب مسیر بین متغیرها، به جز مسیر انگیزش بیرونی به درک مفهومی از لحاظ آماری معنی دار بودند. در این مدل، رابطه انگیزش درونی، نگرش نسبت به علوم و انگیزش بیرونی با عملکرد تحصیلی درس علوم تجربی مثبت و معنی دار بود. همچنین رابطه انگیزش درونی و نگرش نسبت به علوم با درک مفهومی نیز مثبت و معنی دار بود. رابطه متغیر میانجی درک مفهومی با عملکرد تحصیلی درس علوم تجربی مثبت و معنی دار بود، اما رابطه انگیزش بیرونی با درک مفهومی معنی دار نبود. در مورد فرضیه های غیر مستقیم  نتایج نشان داد همه فرضیه های غیر مستقیم به جز رابطه غیر مستقیم انگیزش بیرونی با عملکرد تحصیلی درس علوم تجربی از طریق درک مفهومی، مورد تأیید واقع شدند.
نتیجه‌گیری: در تبیین یافته پژوهش حاضر مبنی بر عدم وجود رابطه معنی دار بین انگیزش بیرونی و درک مفهومی می توان به این نکته اشاره کرد که دانش آموزانی که به صورت بیرونی بر انگیخته می شوند، فعالیت های درسی را صرفاً به دلیل دستیابی به پیامدهای مطلوب مانند تأیید یا پاداش و جلوگیری از رخ داد پیامدهای نامطلوب مانند تنبیه، انجام می دهند. به بیان دیگر عامل بیرونی رفتار آنها را کنترل کرده و آن ها را به انجام فعالیتی خاص ترغیب می کند. طبق دیدگاه رفتارگرایان، یادگیری، تغییر در رفتار آشکار فرد است و تحقق آن مستلزم بکارگیری تقویت کننده های مثبت و منفی است. و این محرک های محیطی که برای تقویت یا بازداشت رفتارهای قابل مشاهده بکار می روند، تغییر در رفتار را منجر می شوند. از آن جا که رفتارگرایان به رفتارهای قابل مشاهده و اندازه پذیر توجه دارند نه به فرایندهای ذهنی غیر قابل دسترس و با توجه به این که درک مفهومی فرایندی ذهنی و مرتبط با ادراکات فرد است، دور از انتظار نیست که عدم رابطه معنی دار بین انگیزش بیرونی و درک مفهومی مشاهده شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The Causal Relationship of Motivational Variables and Academic Performance in Science: Mediation by Conceptual Understanding in the girls and boys eighth-grade students

نویسندگان [English]

  • N. Farajpour
  • S. A. Samavi
  • M. Javdan

Department of Psychology, Research Center of Educational Sciences and Behavioral Sciences Researches, Faculty of Humanities, Hormozgan University, Bandar Abbas

چکیده [English]

Background and Objective:In various studies, the factors affecting academic achievement and performance are divided into two categories: the first category are variables and factors that are outside the learner and include factors such as teacher teaching method and socio-economic status of students and the category; the second are the variables that are related to the learner and are known as personal factors that include motivation, attitude, self-efficacy and cognitive factors. From the perspective of educational psychologists as well as teachers, motivation is one of the key concepts and is used to explain different levels of student performance. The purpose of this study was to examine the causal relationship between motivational variables and academic performance in science, mediated by conceptual understanding in male and female students of the eighth grade.
Methods: The sample was recruited from all of eighth grade students in Darab city, Iran. The research method was correlational. The data gathered through the three questionnaires: the modified version of Harter's (1980, 1981) scale, Attitude Survey Questionnaire, and the researcher-made conceptual understanding of Science. In the descriptive section, the mean, standard deviation and correlation coefficient were used and in the inferential section, structural equation modeling was used.
Findings: The results showed that all relationships between variables, except the extrinsic motivation for conceptual understanding were significant. Results also indicated that all indirect hypotheses, except the indirect relation of extrinsic motivation to the academic performance in science mediated by conceptual understanding were confirmed.
Conclusion: In the explanation of the present study that there is no significant relationship between external motivation and conceptual understanding, it can be pointed out that students who are motivated externally, study activities simply to achieve the desired outcomes such as approval or reward and prevent undesirable consequences such as punishment. In other words, the external factor controls their behavior and encourages them to perform a specific activity. According to behaviorists, learning is a change in the obvious behavior of the individual and its realization requires the use of positive and negative reinforcers. And these environmental stimuli, which are used to reinforce or inhibit observable behaviors, lead to behavioral changes. Since behaviorists focus on observable and measurable behaviors, not on inaccessible mental processes, and given that conceptual understanding is a mental process related to one's perceptions, it is not unreasonable to expect that there is no significant relationship between external motivation. And observe conceptual understanding.

کلیدواژه‌ها [English]

  • motivation
  • attitude
  • Understanding
  • performance
  • Science

COPYRIGHTS 
©2019 The author(s). This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution (CC BY 4.0), which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, as long as the original authors and source are cited. No permission is required from the authors or the publishers. 


[1] Kayamanesh A, Meraji S. The role of self-concept of science, attitude towards science on the academic performance of science in students of the eighth grade of Iran and Sweden based on the data of TIMSS 2007. Modern Educational Approaches. 2011; 6(14): 23-40. Persian.
[2] ShekaryKashani Z, Damavani M, KaramiGhazafi A. The effect of mastering learning method on the attitude, performance and inner motivation of high school girl students in learning the concepts of chemistry. New Thoughts of Education. 2010; 6(2): 155-172. Persian.
[3] Saif A. New educational psychology. (11nd ed.). Tehran: Doran Publication; 2017. Persian.
[4] BaniAsadi A, Pourshafei H. The role of motivation and academic self-efficacy and study approaches in mathematical development of high school students in experimental and math sciences in high school in the city of Qaen. New Thoughts of Education. 2012; 8(4): 81-102. Persian.
[5] MusaviNasab M. Motivation and learning. Islam and Educational Research. 2009; 1(1): 107-130. Persian.
[6] Hosseinpour M, Hasanzadeh R, Maddah M. Investigating the relationship between interest in the field of study and academic achievement: in the curriculum of third year students in the workshops of the MahmoodAbad School of Mazandaran in the academic year of 2008-2009. Development School Counseling. 2009; 20: 4-12. Persian.
[7] Sikhwari TD. A Study of the Relationship between Motivation, Self-concept and Academic Achievement of Students at a University in Limpopo Province, South Africa. International Journal of Educational Sciences. 2014; 6(1): 19-25.
[8] Oriahi C. Influence of motivation on students’ academic performance. The Social Sciences. 2009; 4(1): 30-36.
[9] Yousefi A, Ghasemi G, Firouznia S. (2009). The relationship between academic motivation and academic achievement of medical students of Isfahan University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education. 2009; 9(1): 79-85. Persian.
[10] Tella A. The impact of motivation on students’ academic achievement and learning outcomes in mathematics among secondary school students in Nigeria. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education. 2007; 3(2): 149-156.
[11] Bahrani M. Study of academic motivation among high school students in Fars province and related factors. Journal of Social Sciences and Humanities. 2005; 22(4): 104-115. Persian.
[12] Hasanzadeh R, Mehdi Nejad Gorji G. Theories of motivation in education. Tehran: Ravan Publication; 2014. Persian.
[13] Sheikholeslami R, Rzavieh A. (2005). The prediction of creativity of students at Shiraz University with regard to the variables of external motivation, internal motivation and gender. Journal of Social Sciences and Humanities University of Shiraz. 2005; 22(4): 94-103. Persian.
[14] Nasri S, Teimouri R, HamidiMajlj M. (2013). Family relationship effect modeling affecting the educational motivation of high school students in Tehran. Research in School Learning. 2013; 1(3): 39-49. Persian.
[15] Hassanzadeh R. The relationship between motivation (internal-external), control source (internal-external) and student’s academic achievement. Educational Innovations. 2012; 1(2): 107-121. Persian.
[16] Areepattamannil S. Relationship between academic motivation and mathematics achievement among Indian adolescents in Canada and India. The Journal of General Psychology. 2014; 141(3): 247–262.
[17] Qamari M. Relationship between social capital and internal motivation with academic achievement of high school students in Karaj. Quarterly Journal of Education and Evaluation. 2013; 22: 45-58. Persian.
[18] Lepper MR, Henderlong Corpus J, Iyengar SS. Intrinsic and Extrinsic Motivational Orientations in the Classroom: Age Differences and Academic Correlates. Journal of Educational Psychology. 2005; 97(2): 184-196.
[19] Bahrani M. The validity and reliability of Hartre’s academic motivation scale. Psychological Studies Faculty of Education Sciences and Psychology. 2009; 5(1): 51-72. Persian.
[20] Moravati Z, Shehni Yialagh M, Mehrabizadeh M, Kiyanpour Qahfarhi F. The causal relationship between perceived constructive learning environment and math performance by mediating the goal orientation orientation, homework value, attitude toward mathematics and mathematical self-efficacy in high school boy students in Ahwaz. Journal of Psychological Achievements (Educational Sciences and Psychology). 2009; 4(1): 16-21. Persian.
[21] Saberitabar M. The relationship between mental health and attitudes toward mathematics and self-mediation in learning. (master’s thesis). Shahid Rajaee University; 2014. Tehran.
[22] Karimi Y. Attitude and attitude change. Tehran: Virayesh Publication; 2014. Persian.
[23] Soltani A, Arbabi Sirjo A, Dehghani Khuzani A, Rezaei M. The attitude of secondary school students of Isfahan City toward the science and technology of school science and the environment. Research in Curriculum Planning. 2011; 8(30): 73-83. Persian.
[24] Serįn O, Mohammadzadeh B. The relationship between primary school students’ attitudes towards science and their science achievement (Sampling: Izmir). Journal of Educational Sciences. 2008; 3(2): 68-75.
[25] Pahlavan Sadiq A, Farzad V. The Performance of Iranian students’ science in the TIMSS 2003 according to individual and family variables. Research in Curriculum Planning. 2009; 23(21): 1-24. Persian.
[26] Budé LM. On the improvement of students’ conceptual understanding in statistics education. (doctoral dissertation). Maastricht University, Netherlands; 2007.
[27] Moran RK, Keeley P. Teaching for conceptual understanding in science. US: National Science Teachers Association; 2015.
[28] Kim M, Song J. A confirmatory Structural Equation Model of achievement estimated by dichotomous attitudes, interest, and conceptual understanding. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education. 2010; 6(4): 271-285.
 
 

نامه به سردبیر

سر دبیر نشریه فناوری آموزش، با تواضع انتشار نامه های واصله از نویسندگان و خوانندگان و بحث در سامانه نشریه را ظرف 3 ماه از تاریخ انتشار آنلاین مقاله در سامانه و یا قبل از انتشار چاپی نشریه، به منظور اصلاح و نظردهی امکان پذیر نموده است.، البته این شامل نقد در مورد تحقیقات اصلی مقاله نمی باشد.

توچه به موارد ذیل پیش از ارسال نامه به سردبیر لازم است در نظر گرفته شود:


[1]نامه هایی که شامل گزارش از آمار، واقعیت ها، تحقیقات یا نظریه ها هستند، لازم است همراه با منابع معتبر و مناسب باشند، اگرچه ارسال بیش از زمان 3 نامه توصیه نمی گردد

[2] نامه هایی که بجای انتقاد سازنده به ایده های تحقیق، مشتمل بر حملات شخصی به نویسنده باشند، توجه و چاپ نمی شود

[3] نامه ها نباید بیش از 300 کلمه باشد

[4] نویسندگان نامه لازم است در ابتدای نامه تمایل یا عدم تمایل خود را نسبت به چاپ نظریه ارسالی نسبت به یک مقاله خاص اعلام نمایند

[5] به نامه های ناشناس ترتیب اثر داده نمی شود

[6] شهر، کشور و محل سکونت نویسندگان نامه باید در نامه مشخص باشد.

[7] به منظور شفافیت بیشتر و محدودیت حجم نامه، ویرایش بر روی آن انجام می پذیرد.

CAPTCHA Image