فصلنامه علمی
دوره 18 (1403)
دوره 17 (1402)
دوره 16 (1401)
دوره 15 (1400)
دوره 14 (1399)
دوره 12 (1397)
دوره 11 (1396)
دوره 10 (1395)
دوره 9 (1394)
دوره 8 (1393)
دوره 7 (1392)
دوره 6 (1391)
دوره 5 (1390)
دوره 4 (1389)
دوره 3 (1388)
دوره 2 (1387)
دوره 1 (1386)
مقاله پژوهشی محیط یادگیری
تشخیص اتوماتیک بیمارهای شبکیه چشم با استفاده از مدل های ریاضیاتی پردازش تصویر، مبتنی بر یادگیری دیکشنری چند لایه

آزاده منتظری؛ محبوبه شمسی؛ روح الله دیانت

دوره 13، شماره 2 ، فروردین 1398، صفحه 234-248

https://doi.org/10.22061/jte.2018.3434.1872

چکیده
  پیشینه و اهداف: پردازش تصویر یکی از مسائل مهم در حوزه­ی هوش مصنوعی می­باشد که در موارد مختلف صنعتی، پزشکی، نظامی، سیستم مای امنیتی و.. کاربرد دارد. از مهم‌ترین زمینه‌های کـاربـردی پردازش تصویر استخـراج قـواعـد طبقه‌بندی در حیطـه علـم پـزشکی است. با به‌کارگیری الگوریتم‌های قدرتمند این حوزه می‌توان سیستم های هوشمندی ابداع کرد ...  بیشتر

مقاله پژوهشی محیط یادگیری
یادگیری طبیعی، مطالعه‌ای بر مبنای مشاهدۀ رفتار کودکان در مدرسۀ طبیعت کاوی‌کنج مشهد

سیدمحمد بهروز؛ اسماعیل ضرغامی

دوره 13، شماره 2 ، فروردین 1398، صفحه 249-262

https://doi.org/10.22061/jte.2018.3953.1962

چکیده
  پیشینه و اهداف: رشد سالم کودک مسیر رسیدن او به قابلیت‌های لازم است و او را به سوی بزرگسالی و مشارکت در زندگی بالغانۀ جامعه رهنمون می‌شود. رشد کودک شامل تغییرات زیست‌شناسانه، روان‌شناسانه و عاطفی می‌شود که از تولد تا نوجوانی رخ می‌دهد. مسیرهای نورونی در مغز در خردسالی به واسطۀ حرکت و تحریک حواس قوام می‌یابند، که این نشان‌دهندۀ ...  بیشتر

مقاله پژوهشی تربیت معلم
بررسی نگرش معلمان ایرانی زبان انگلیسی پیرامون مفهوم جهانی-بومی سازی از طریق پرسشنامه ی ابداعی

اسمعیل علی سلیمی؛ محمد میثم صفرزاده

دوره 13، شماره 2 ، فروردین 1398، صفحه 263-273

https://doi.org/10.22061/jte.2018.3404.1865

چکیده
  پیشینه و اهداف: جهانی­سازی و حرکت به سمت یک اجتماع بین­المللی به هم پیوسته توسط تغییرات بزرگ در حوزه فن­آوری مانند پیشرفت­های ارتباطات دیجیتال و انتقال پیوسته حجم زیادی از داده­ها در سرتاسر جهان و پیشرفت­های صنعت حمل و نقل که موجبات تسهیل جابه­جایی ارزان و سریع مسافران و کالاها را به همراه داشته است، تسریع شده است. این ...  بیشتر

مقاله پژوهشی محیط یادگیری
ویژگی‌ها و عناصر طراحی فضاهای باز کودکان دبستانی براساس هوش هیجانی در فرآیند یادگیری از دیدگاه متخصصان

حسنی سادات شمس دولت آبادی؛ فرهنگ مظفر؛ نیلوفر ملک؛ بهرام صالح صدق پور

دوره 13، شماره 2 ، فروردین 1398، صفحه 274-283

https://doi.org/10.22061/jte.2018.3760.1935

چکیده
  پیشینه و اهداف: حیاط مدرسه با فراهم آوردن فرصت برای فعالیت‌های متنوع نقش مهمی را در دوره‌ی شکل‌گیری شخصیت دانش‌آموز به ویژه در مراحل اولیه‌ی شکل‌گیری توانمندی‌های اجتماعی آنها بازی می‌کند. ایجاد حس تعلق به مدرسه قادر است تأثیر جدی در وجود و هویت دانش‌‌آموزان داشته باشد. این حس با ایجاد ارتباط مکرر با فضا و در اثر هماهنگی آن با ...  بیشتر

مقاله پژوهشی یادگیری الکترونیکی
امکان سنجی و رتبه‌بندی عوامل مؤثر بر توسعه یادگیری الکترونیکی در آموزش عالی با رویکرد تصمیم‌گیری چند معیاره فازی

فاطمه رحمانی؛ حامد احمدی؛ الهام قنبری؛ سیدمحمود خراسانی کیاسری

دوره 13، شماره 2 ، فروردین 1398، صفحه 284-298

https://doi.org/10.22061/jte.2018.3428.1871

چکیده
  پیشینه و اهداف: یادگیری الکترونیکی شیوه‌ای در آموزش است که مجموعه قابلیت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات را برای تسهیل و بهبود یادگیری بکار می‌گیرد. مجموعه این امکانات، فرصت‌هایی را برای یادگیرنده فراهم می‌آورد تا او بتواند در هر زمان، متناسب با تعهدات شغلی و خانوادگی خود به دوره آموزشی و برنامه درسی دسترسی پیدا کند. امکان دسترسی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی رویکردهای نوین آموزشی
ارائه الگوی ارزیابی آموزشی مبتنی بر معیار در آتلیه‌های طراحی معماری

سیما رضائی آشتیانی؛ جمال‌الدین مهدی‌نژاد

دوره 13، شماره 2 ، فروردین 1398، صفحه 299-314

https://doi.org/10.22061/jte.2018.4066.1993

چکیده
  پیشینه و اهداف: آموزش معماری از موضوعات مهم در جریان رشد معماری است. یکی از ارکان مهم آموزش، ارزیابی است. ارزیابی پروژه‌ها، رایج‌ترین روش بازخورد در معماری است. در این دهه، دانشگاه‌ها و مدارس به طور فزاینده‌ای متعهد به ارزیابی و رتبه‌دهی مؤثر برای دانشجویان هستند، به طوری که ارزیابی و نمره‌دهی باعث ارتقاء یادگیری دانشجویان شود ...  بیشتر

مقاله پژوهشی رویکردهای نوین آموزشی
دسته بندی سبک های یادگیری با استفاده از ویژگی های رفتاری و ماشین بردار پشتیبان دو قلو

جلال الدین نصیری؛ امیر محمود میر؛ سمیه فتاحی

دوره 13، شماره 2 ، فروردین 1398، صفحه 316-326

https://doi.org/10.22061/jte.2018.3358.1859

چکیده
  پیشینه و اهداف:دسترسی به اینترنت و کامپیوتر فرصت­هایی را برای آموزش الکترونیکی ایجاد کرده­اند. دسترسی راحت­تر به منابع و آزادی عمل کاربران از مزایای آموزش الکترونیکی است. با این حال آموزش الکترونیکی جذابیت و پویایی آموزش­های سنتی یا چهره به چهره را ندارد و در این سیستم­ها وضعیت کاربر مانند نرخ یادگیری و وضعیت انگیزشی آن­ها ...  بیشتر

مقاله پژوهشی برنامه ریزی درسی
ارزشیابی برنامه درسی ریاضی پایه دهم رشته انسانی (با تاکید بر رویکرد زمینه محور از دیدگاه دبیران این درس در شهر تهران)

غلامعلی احمدی؛ هاله شیخ الاسلامی؛ علیرضا عصاره؛ ابراهیم ریحانی

دوره 13، شماره 2 ، فروردین 1398، صفحه 327-339

https://doi.org/10.22061/jte.2018.3161.1802

چکیده
  پیشینه و اهداف: نقش ریاضی در عرصه‌های مختلف علوم و فناوری و سودمندی آن در بهبود زندگی بشر، آنچنان موثر و بی‌بدیل بوده که مادر علوم نام گرفته است. ازاین‌رو توسعه و بهبود برنامه‌های درسی ریاضی همواره در دستور کار برنامه‌ریزان قرار داشته است. به‌گونه‌ای که این برنامه‌ها بتوانند بیش از پیش، زمینه‌ی رشد فرآیندی و مهارتی و نگرشی فراگیران ...  بیشتر

مقاله پژوهشی فناوری آموزش
بررسی و شناسایی مدل هوشمند یادگیری همراه تعاملی جهت ارتقاء ایمنی در راه آهن

رضا شریفی؛ قاسمعلی بازآیی؛ حسن اسدزاده

دوره 13، شماره 2 ، فروردین 1398، صفحه 340-350

https://doi.org/10.22061/jte.2018.3342.1854

چکیده
  پیشینه و اهداف: حمل نقل ریلی با توجه به مزایای ویژه و سازگاری با محیط‌زیست، از زیرساخت‌های مهم توسعه کشور محسوب می‌شود. در بندهای 24 و 25 امور اقتصادی سیاست‌های کلی برنامه‌ی ششم توسعه بر اولویت صنعت حمل‌ونقل ریلی تأکید شده و در بندهای 34 و 38 امور فناوری اطلاعات و ارتباطاتِاین برنامه به توسعه زیرساخت ارتباطی و هوشمند‌‌سازی سامانه‌ها ...  بیشتر

مقاله مروری روباتیک آموزشی
ماهیت و منطق برنامه درسی رباتیک تربیتی در دوره ابتدایی

رحیمه منصوری گرگر؛ علی حسینی‌خواه؛ مینو عالمی؛ زهرا نیکنام

دوره 13، شماره 2 ، فروردین 1398، صفحه 351-369

https://doi.org/10.22061/jte.2018.3380.1861

چکیده
  پیشینه و اهداف: همزمان با تغییرات گسترده در اجتماع، استفاده از فناوری نیز گسترش یافته است. برای آماده‌سازی و مقابله مؤثر دانش‌آموزان با تحولات قرن حاضر، نیازمند طراحی و تدوین برنامه‌های درسی ویژه هستیم. رباتیک تربیتی، فناوری آموزشی پیشرفته‌ای است که مستلزم توجه ویژه است. در دهه گذشته، رباتیک تربیتی به‌مثابه یک ابزار ارزشمند در ...  بیشتر

مقاله پژوهشی فناوری آموزش
بررسی نقش آزمون‌های مجازی درکاهش استرس از دیدگاه استادان و دانشجویان دانشگاه پیام‌نور

شهرام رنج دوست

دوره 13، شماره 2 ، فروردین 1398، صفحه 370-378

https://doi.org/10.22061/jte.2018.3319.1848

چکیده
  پیشینه و اهداف: استرس امتحان یکی از استرس­های موقعیتی است که با عملکرد و پیشرفت تحصیلی میلیون­ها دانش‌آموز و دانشجو در مراکز آموزشی رابطة تنگاتنگ دارد. افراد دارای استرس امتحان بالا بر خلاف افراد دارای استرس امتحان پائین که اغلب به متغیرهای مرتبط با تکلیف توجه دارند به متغیرهای مرتبط با خود توجّه می‌کنند. به بیان دیگر، افراد ...  بیشتر

مقاله پژوهشی محیط یادگیری
تاثیر طراحی بهینه فضای آموزشی بر ارتقای خلاقیت

یزدان موحدی

دوره 13، شماره 2 ، فروردین 1398، صفحه 379-385

https://doi.org/10.22061/jte.2018.3352.1856

چکیده
  پیشینه و اهداف خلاقیت، یکی از ویژگی های عالی تفکر انسانی می باشد. یکی از راهکارهای پشتیبانی خلاق در آموزش و پرورش شناختی و افزایش خلاقیت، طراحی فضای آموزشی است. فضای آموزشی که با هدف تقویت خلاقیت طراحی می گردد می بایست فراتر از ایجاد کلاسی برای ارائه برنامه درسی، برای دانش آموزان امکان یادگیری از طریق قرار گرفتن در موقعیت را نیز ایجاد ...  بیشتر

مقاله مروری
توسعه مدل ساختاری فرایندهای خلق دانش ملی با استفاده از ترکیب روش‌های دلفی و مدلسازی ساختاری تفسیری

قاسم آذری آرانی؛ جلال رضائی نور

دوره 13، شماره 2 ، فروردین 1398، صفحه 386-400

https://doi.org/10.22061/jte.2018.3235.1846

چکیده
  پیشینه و اهداف: جامعه در سطح کلان شامل انواع صنایع و سازمان‌هاست که هر یک به نوبه خود به سمت دانش‌بنیان شدن در حرکت هستند زیرا عدم تطابق با تحولات جهانی به منزله فناست. پس باید سازمان‌ها انعطاف لازم برای تغییر ساختار، اهداف، استراتژی‌ها و چشم‌انداز خود داشته باشند. یکی از ابزارهای مورد استفاده برای ایجاد سازمان دانش‌بنیان، ایجاد ...  بیشتر

مقاله پژوهشی فناوری آموزش
تاثیر بوردهای هوشمند برافزایش انگیزه و یادگیری افعال چند کلمه ای توسط زبان آموزان انگلیسی بعنوان زبان خارجی

گودرز علی بخشی؛ محمد زینلی؛ مرتضی بختیاروند

دوره 13، شماره 2 ، فروردین 1398، صفحه 401-408

https://doi.org/10.22061/jte.2018.3322.1849

چکیده
  پیشینه و اهدافیکی از پیشرفت های جدید در تکنولوژی آموزشی که در حال حاضر به طور گسترده در کلاس های درس استفاده می شود تابلوی هوشمنداست که از آن برای افزایش میزان یادگیری و انگیزه دانش آموزان استفاده می شود. تابلوی هوشمند یک ابزار آموزشی است که باعث می شود تصاویر رایانه با استفاده از ویدیو پروژکتورروی تابلو نمایش داده شوند. سپس معلم می ...  بیشتر

مقاله پژوهشی یادگیری الکترونیکی
طراحی و اعتبار یابی الگوی بهبود کیفی آموزش های مجازی دانشگاه فرهنگیان ( به روش آمیخته )

مژگان اسمعیل نیا؛ حسینعلی کوهستانی؛ علی معقول

دوره 13، شماره 2 ، فروردین 1398، صفحه 409-427

https://doi.org/10.22061/jte.2018.3273.1835

چکیده
  پیشینه و اهداف: مدیران آموزش عالی به دنبال راه­های افزایش تعداد دوره­ها و رشته­ها هستند. این در حالی است که بودجه دانشگاه‌ها پیوسته کاهش می­یابد، لذا ناچارند دوره­های آموزش از راه دور را افزایش دهند تا پاسخگوی نیاز روزافزون یادگیرندگان در دوران محدودیت بودجه و رکودهای اقتصادی باشند. زیرا این نوع آموزش نیاز به کلاس درس نداشته ...  بیشتر

مقاله پژوهشی رویکردهای نوین آموزشی
بررسی نقش شیوه آموزش دانشجویان بر ارتقا میزان خلاقیت آنها نمونه موردی، دانشجویان درس درک و بیان محیط در رشته مهندسی معماری

سیداحسان بلادی ده بزرگ؛ محمدهادی کابلی؛ علی اکبر حیدری

دوره 13، شماره 2 ، فروردین 1398، صفحه 428-438

https://doi.org/10.22061/jte.2018.3306.1845

چکیده
  پیشینه و اهداف: خلاقیت از ویژگی­های اساسی و سازنده انسان به شمار می­آید که در رشد و تکامل فرد و تمدن بشری، نقش موثری داشته و زیربنای اختراع­ها و دستاوردهای علمی و هنری است.  بخشی از خلاقیت افراد از طریق آموزش­هایی که در طول دوران مختلف زندگیشان دریافت می­کنند، حاصل می­آید. این موضوع به ویژه در حرفه­های مرتبط با طراحی به ...  بیشتر

مقاله پژوهشی رویکردهای نوین آموزشی
ارایه مدل طبقه بندی بر اساس سیستم استنتاج فازی و الگوریتم ژنتیک جهت تشخیص اختلال خواندن در دانش آموزان مقطع راهنمایی

فهیمه رضایی؛ راحیل حسینی؛ مهدی مزینانی

دوره 13، شماره 2 ، فروردین 1398، صفحه 439-448

https://doi.org/10.22061/jte.2018.2818.1724

چکیده
  پیشینه و اهداف: ناتوانی در یادگیری یک اختلال عصبی است. به عبارت ساده، ناتوانی یادگیری از درک نادرست مغز یک فرد نتیجه می‌شود. کودکان با ناتوانی یادگیری دقیق‌تر و هوشمند‌تر از همسالان خود هستند، اما آنها ممکن است مشکل خواندن، نوشتن، تلفظ، تمرکز، استدلال، یادآوری و یا سازماندهی اطلاعات داشته باشند. در این بین خواندن اساسی ترین و ضروری ...  بیشتر

مقاله پژوهشی یادگیری الکترونیکی
ارائه مدل یادگیری الکترونیک بر رضایت مندی اساتید از یادگیری در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل

خیراله سربلند

دوره 13، شماره 2 ، فروردین 1398، صفحه 451-461

https://doi.org/10.22061/jte.2018.3281.1837

چکیده
  پیشینه و اهداف اجرای آموزش و بهسازی نیروی انسانی سبب می‌شود افراد بتوانند متناسب با تغییرات سازمانی و محیطی، به‌طور مؤثر فعالیت‌هایشان را ادامه داده، بر کار آیی خود بیفزایند. امروزه درنتیجه افزایش درجه پیچیدگی‌ها و توسعه روزافزون تخصص‌ها در قرن اخیر و با توجه به اینکه آموزش‌های سنتی به سبب هزینه‌بر، زمان‌بر و تجویزی بودن، کم ...  بیشتر

مقاله پژوهشی یادگیری الکترونیکی
بررسی موانع توسعه آموزش الکترونیکی در دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی‌سینا (مقایسه نظرات اعضاء هیأت علمی و دانشجویان دوره تحصیلات تکمیلی دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی‌سینا)

خلیل میرزائی؛ حشمت اله سعدی؛ مرجان سپه پناه

دوره 13، شماره 2 ، فروردین 1398، صفحه 462-470

https://doi.org/10.22061/jte.2018.3143.1795

چکیده
  پیشینه و اهداف مسأله ارتقاء کیفیت آموزش همواره مورد توجه بوده است و روزبه­روز اهمیت بیش­تری پیدا می­کند. پیشرفت­های اخیر در صنعت رایانه و اطلاع­رسانی، ورود و ظهور شبکه­های اطلاع­رسانی و فناوری­های ارتباطی، شیوه‌ها و روش­های جدیدی را پیش­روی طراحان، برنامه­ریزان، مدیران و مجریان برنامه­های آموزشی قرار داده ...  بیشتر

مقاله پژوهشی یادگیری الکترونیکی
طراحی و اعتباریابی الگوی شبکه اجتماعی مجازی مدارس ایران

محسن زارعی؛ اسماعیل زارعی زوارکی؛ خدیجه علی آبادی؛ علی دلاور

دوره 13، شماره 2 ، فروردین 1398، صفحه 471-483

https://doi.org/10.22061/jte.2018.3599.1904

چکیده
  پیشینه و اهداف فرصت مشارکت و تعامل بیشتر در فرآیند یادگیری در شبکه‌های اجتماعی، انگیزه مناسبی برای استفاده از ابزارهای جایگزین آنلاین اجتماعی، علاوه بر LMS های معمول و رایج است. در مقابل، هنگام استفاده از ابزارهای وب 2.0 مثل شبکه‌های اجتماعی، دانش‌آموز در یک اجتماع یادگیری قرار می‌گیرد که می‌تواند به سطح بالایی از معنا سازی و ساخت ...  بیشتر