نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
گروه مدیریت، واحد پارسآباد مغان، دانشگاه آزاد اسلامی، پارسآباد مغان، ایران
چکیده
پیشینه و اهداف اجرای آموزش و بهسازی نیروی انسانی سبب میشود افراد بتوانند متناسب با تغییرات سازمانی و محیطی، بهطور مؤثر فعالیتهایشان را ادامه داده، بر کار آیی خود بیفزایند. امروزه درنتیجه افزایش درجه پیچیدگیها و توسعه روزافزون تخصصها در قرن اخیر و با توجه به اینکه آموزشهای سنتی به سبب هزینهبر، زمانبر و تجویزی بودن، کم کردن خلاقیت و تمرکز غلط بر آموزش بهجای نتایج کسبوکار، موردانتقاد قرارگرفتهاند. این نوع آموزشها برای رفع نیازهای کارکنان و اداره امور پیچیده در سازمانها کافی نیست. در این راستا، سازمانها به بهرهگیری از شیوهها و نظام یادگیری و آموزش الکترونیکی اقدام کردند تا بتوانند همگام با توسعه فناوری، کارمندان خود را ازنظر دانش و مهارت موردنیاز کارشان بهروز و فعال نگهدارند. هدف پژوهش حاضر ارائه مدل یادگیری الکترونیک بر رضایتمندی اساتید از یادگیری در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل است.
روش ها: تحقیق حاضر در دو مرحله پیمایشی و دلفی انجام شد. جامعۀ آماری تحقیق را در مرحلۀ اول، اساتید حقالتدریس و اعضای هیئتعلمی و در مرحلۀ دوم، اعضای هیئتعلمی رشتۀ مدیریت واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل تشکیل میدادند تعداد نمونه در مرحلۀ اول 136 نفر و در مرحلۀ دوم 20 نفر بودند. روش نمونهگیری در مرحلۀ اول، تصادفی طبقهای و در مرحلۀ دوم، مبتنی بر هدف بود. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامۀ محقق ساخته یادگیری الکترونیکی بود. تجزیهوتحلیل دادهها از روش مدل اندازهگیری ساختاری (تحلیل عاملی تأییدی) و برای تعیین یادگیری الکترونیکی از روش سه دورهای دلفی استفاده شد.
یافته ها: یافتههای تحقیق شامل 77 متغیّر آشکار و 8 مفهوم اساسی (زیرساختهای فناوری اطلاعات، کیفیت سیستم آموزشی، خود یادگیری، حمایت از یادگیرندگان، شناسایی و ثبت نیازهای آموزشی، مدیریت ارزشها، مواد آموزشی، آموزش مبتنی بر جامعه) بود در مرحلۀ اول، برازش مدل تائید شد و نشان داد که سازهها در سطح رضایتبخش روایی قرار دارند. در مرحلۀ دوم؛ کیفیت سیستم آموزشی، زیرساختهای فناوری اطلاعات، خود یادگیری و حمایت از یادگیرندگان، بهعنوان ابعاد یادگیری الکترونیکی شناسایی شدند.
نتیجه گیری: با توجه به یافتههای پژوهش پیشنهاد میشود که مسئولان واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل با رویکردی همسو در راهبرد سازمان و رضایتمندی اساتید از یادگیری الکترونیکی زمینه را برای اجرای هر چهبهتر یادگیری الکترونیکی اساتید ایجاد کنند. در همین راستا واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل میتوانند با شکلدهی یک دپارتمان تخصصی منابع انسانی در رابطه با یادگیری الکترونیکی اساتید و اعضای هیئتعلمی دانشگاه علاوه بر شناسایی استعدادها، ساخت فرایندهای یادگیری الکترونیکی، نظامها و سامانهها، ساختار و نظام پاداش، برای ارتقا و بهبود یادگیری الکترونیکی خود اقدام کنند. درنهایت همه نظامها بدون ارزیابی قادر به فعالیت نخواهند بود. یادگیری الکترونیکی در یک محیط ایستا فعالیت نمیکند و بایستی بهصورت پویا و یا ساماندهی شده شکل داده شود. بنابراین واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی نیازمند آن هستند که یادگیری الکترونیکی اساتید خویش را بر اساس ویژگیهایش تنظیم نموده و نظامهای بازخورد و ارزیابی (نظام ارزیابی بعد داخلی و نظام ارزیابی بعد خارجی) برای آن تأسیس نمایند.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Providing E-learning model on teachers' satisfaction from learning in Ardabil Islamic Azad University
نویسنده [English]
- Kh. Sarboland
Department of Management, Parsabad Moghan Branch, Islamic Azad University, Parsabad Moghan, Iran
چکیده [English]
Background and Objective Implementing training and improving human resources allows people to effectively continue their activities and increase their efficiency in accordance with organizational and environmental changes. As a result of the increasing complexity and wast development of specializations in the last century, the traditional education has been criticized for cost-effectiveness, being time-consuming, being prescriptive, having ack of creativity and poor focus on education instead of business results. This type of training is not enough to meet the needs of employees and manage complex affairs in organizations. In this regard, organizations have taken advantage of e-learning to be able to keep their employees up-to-date and active in terms of knowledge and skills required in line with the development of technology. The purpose of this study was to provide an e-learning model on teachers' satisfaction of learning in branches of Ardabil Islamic Azad University.
Methods: The study was conducted on the basis of Delphi and survey models of research. In the first stage, the participants of this study were the lecturers and faculty members, and in the second stage, they were the faculty members of Management in all branches of Ardabil Islamic Azad University. Samples of the first stage were 136 subjects and in the second stage 20 subjects. The sampling method in the first stage was random-stratified and in the second stage it was purposive sampling. Data collection instrument was an e-learning researcher-made questionnaire. For data analysis Structural Measurement Model (Confirmatory Factor Analysis) was used and for specifiying e-learning, Delphi three-staged method was used.
Findings: Findings included 77 concrete variables and 8 basic concepts (IT infrastructures, quality of educational system, self-learning, learners' support, identifying and recording educational needs, management of values, educational materials, society-based learning). In the first stage, the appropriacy of the model was approved and showed that the structures were in a satisfactory level of validity, and in the second stage, the quality of educational system, IT infrastructures, self-learning and learners' support, were identified as the dimensions of e-learning.
Conclusion: Based on the findings of the research, it is suggested that the officials of the units of the Islamic Azad University of Ardabil Province implemented e-learning with a consistent approach in line with the organization's strategy and instructors’ satisfaction. In this regard, the units of Islamic Azad University of Ardabil can form a specialized department of human resources in relation to e-learning of professors and faculty members in addition to identifying talents, building e-learning processes, structures and systems to promote their e-learning processes. Eventually, all systems cannot sustain functioning without evaluation. E-learning does not work in a static environment and must be formed in a dynamic or organized way. Therefore, the units of Islamic Azad University need to adjust the e-learning of their professors based on its characteristics and to establish feedback and evaluation systems (internal and external evaluation system).
کلیدواژهها [English]
- e-Learning
- satisfaction
- Faculty members
- education system
- Islamic Azad University units
COPYRIGHTS
©2019 The author(s). This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution (CC BY 4.0), which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, as long as the original authors and source are cited. No permission is required from the authors or the publishers.
ارسال نظر در مورد این مقاله