Document Type : Original Research Paper

Authors

Faculty of Architecture and Urban Planning, University of Science and Technology, Tehran, Iran

Abstract

The aim of this research is find effective factors to enhance the quality of Residential complexes design education .To achievement this aim we use the views of six related groups include, professors of architecture design , professors of related lessons , architectures engaged in house design ,the students of architecture that work in  engineers office, the undergraduate of architecture and M.A students of architecture in house branch .This research is an applicable study  . to gather the  information  we use the questionnaire . the information is  descriptive with survey branch. The results of research show that convergence integrated (teach- student) education , modern education , consider the prerequisites  and related lessons, coordinate and transfer learning about house design education , accept the architecture as cross-course and use the related knowledge , pay attention to creativity and use the creative  approaches in workshop of architecture design 5 , usefulness of communication with experienced architectures in house design education, consider the cultural , national and religious values in house design, participate user in design and utilize the thought and systematic communication of user with professional engineers office are important factors  to enhance the affectivity and quality of environment complexes design education.

Keywords

Main Subjects

]1 ]طاقی زهرا، » نگاهی به آموزش معماری در دوران معاصر«، کنگر واریخ معماری و شهر سازی، جلد چهارم،1381 ،صفحههای 211 الی214. ]2 ]لنب جان، » آفرینو ناریه معماری: نقو علوم رفتاری در طراحی محی «، ورجمه علیرضا عینی فر، وهران، دانشگا وهران، موسسه انتشارات و چاپ، .181 صفحه، 1381 مهران علی الحسابی و همکاران شناسایی عوامل مؤثر ارتقای آموزش طراحی مجتمعهای زیستی 282 مجله فناوری آموزش، سال سوم، جلد 3 ،شماره 3 ،بهار 8311 ]3 ]سیفیان کاظم، »مجموعه مصاحبه ها اسرگذشت آموزش معماری در ایران(«، مجله آبادی، شمار 18 ، .3 صفحه، 1381 ]4 ]الوسن برایان، » طراحان چگونه می اندیشند: ابهام زدایی از فرایند طراحی«، ورجمه حمید ندیمی، وهران، دانشگا شهید بهشتی، مرکز چاپ و انتشارات، .111 صفحه، 1384 ]5 ]اهری زهرا و حبیبی محسن،» مسنن حداقل«، مرکز وحقیقات ساختمان و مسنن، چاپ دوم، 1371 ، صفحه 5 ، ]6 ]رازجویان محمود و شیخ طاهری حامد، » گمانهای به رشد ذهنی دانشجویان در کارگا معماری«، مجله صفه شمار 36 ،1382 ،صفحههای 93 الی119. ]7 ]مک گینتی، »طراحی و فرایند طراحی« دفتر پژوهوهای فرهنگی، ورجمه حسین سلطان زاد ، چاپ اول، 1371 ،صفحههای 138 الی148. ]8 ]ندیمی حمید، »درآمدی بر مبحث انسجام در آموزش معماری«، هنرنامه، شمار یک، 1384 ،صفحههای76 الی91. ]1 ]سلطان زاد حسین، » آموزش معماری و برخی از مسایل آن در ایران«، مجله معماری و فرهنب شمار .58الی 54 صفحههای، 1385 ،8 ]11 ]عینیفر علیرضا، » عوامل انسانی محیطی مؤثر در طراحی مجموعههای مسنونی«، مجله هنرهای زیبا، .
CAPTCHA Image