فناوری آموزش - سازمان هوشمند
نسرین حیدری سورشجانی؛ فخرالسادات نصیری؛ سیروس قنبری
چکیده
پیشینه و اهداف: بدون تردید یکی از عوامل اصلی تحقق اهداف آموزش و پرورش، نیروی انسانی وفادار و متعهد است. در این راستا، یکی از عواملی که موجب میشود اعضای سازمان، خود را وقف سازمان کنند و وفادار بمانند، سبک رهبری مدیران است. از میان سبکهای رهبری، سبک رهبری هوشمند، تأثیر زیادی بر وفاداری سازمانی معلمان دارد. این سبک، زمینه همکاری، ...
بیشتر
پیشینه و اهداف: بدون تردید یکی از عوامل اصلی تحقق اهداف آموزش و پرورش، نیروی انسانی وفادار و متعهد است. در این راستا، یکی از عواملی که موجب میشود اعضای سازمان، خود را وقف سازمان کنند و وفادار بمانند، سبک رهبری مدیران است. از میان سبکهای رهبری، سبک رهبری هوشمند، تأثیر زیادی بر وفاداری سازمانی معلمان دارد. این سبک، زمینه همکاری، همفکری و سرمشقگیری را در میان جامعه معلمان فراهم میکند و موجب پیوند محکمتر آنها با سازمان میشود. در این مطالعه نقش میانجی دانشآفرینی سازمانی در رابطه بین رهبری هوشمند با وفاداری سازمانی معلمان در استان چهارمحال و بختیاری تبیین شده است. روشها: روش مطالعه، توصیفی از نوع مطالعات همبستگی و بهویژه الگویابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه معلمان سال دوم مقطع متوسطه دوم استان چهارمحال و بختیاری به تعداد 2687 نفر بودند که با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبتی متناسب و بر مبنای فرمول کوکران تعداد 337 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای محققساختۀ رهبری هوشمند براساس الگوی سیدانمانلاکا (2008) شامل چهار بعد رهبری معنوی، هیجانی، عقلانی و جمعی در 22 گویه در طیف پنجدرجهای لیکرت استفاده شد. پرسشنامه محققساخته دانشآفرینی سازمانی براساس الگوی نونوکا و تاکوچی (2006)، در چهار بعد اجتماعیسازی درونیسازی و برونیسازی و ترکیبسازی در 15 گویه در طیف پنجدرجهای لیکرت، طراحی شد. پرسشنامه وفاداری سازمانی از ولز و همکاران (2011)، دارای دو بعد وفاداری نگرشی و وفاداری رفتاری در 7 گویه با طیف پنجدرجهای لیکرت استفاده شد. برای تعیین پایایی و روایی پرسشنامهها آزمونهای آلفای کرانباخ و تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی مرتبه دوم بهکار گرفته شد. آلفای کرونباخ رهبری هوشمند (%95)، دانشآفرینی سازمانی با آلفای (%90) و وفاداری سازمانی (%94) بهدست آمد و روشﻫﺎی آﻣﺎری بهکار رفته در اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺷﺎﻣﻞ آﻣﺎر ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ و آمار اﺳﺘﻨﺒﺎﻃﯽ و نیز الگویابی معادلاتساختاری به کمک نرمافزار AMOS v 26, SPSS v 21 بود.یافتهها: ضریب همبستگی بین رهبری هوشمند و وفاداری سازمانی (%45) و رهبری هوشمند و دانشآفرینی سازمانی (%48) و دانشآفرینی و وفاداری سازمانی (%86) بهدست آمد. بین رهبری هوشمند و وفاداری سازمانی و دانشآفرینی سازمانی در سطح (001/0) رابطه مثبت و معنادار بود. همچنین، رهبری هوشمند بر وفاداری سازمانی معلمان از طریق دانشآفرینی سازمانی با اثر کل و ضریب (45%) با اثر غیرمستقیم و ضریب (39%) در سطح (001/0 p=) معنادار بود.نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان داد، رهبری هوشمند افزایش پیداکند وفاداری سازمانی افزایش مییابد و همچنین، با اثر میانجی دانشآفرینی سازمانی، وفاداری سازمانی افزایش مییابد. با توجه به تأثیر رهبری هوشمند بر وفاداری سازمانی با میانجیگری دانشآفرینی سازمانی در معلمان، پیشنهاد میشود متولیان آموزش و پرورش استان چهارمحال و بختیاری برای مدیران سطوح مختلف به برگزاری کارگاههای آموزشـی برای معلمان برای آشنایی با هر چهار بعد، یعنی رهبری عقلانی، رهبری هیجانی، رهبری معنوی و رهبری جمعی اقدام کنند و با ایجاد تعامل و همکاری بین معلمان، فراهم و شرایط تصمیمگیری گروهی و مشارکتی را ایجاد کنند.