فصلنامه علمی
کاربرد بازی در آموزش
‌تأثیر آزمون مبتنی بر بازی وار سازی بر اضطراب امتحان، علاقه و یادگیری درس ریاضی دانش‌آموزان پایه ششم ابتدایی

محمد نظری دوست؛ محسن باقری

دوره 17، شماره 4 ، مهر 1402، ، صفحه 869-880

https://doi.org/10.22061/tej.2023.9697.2888

چکیده
  پیشینه و اهداف:‏‎ هدف پژوهش حاضر، بررسی ‌تأثیر آزمون مبتنی بر بازی‌وارسازی‌ بر اضطراب امتحان، علاقه و یادگیری درس ریاضی دانش‌آموزان پایه­­ ششم ابتدایی است.روش‌ها‌: روش مورد استفاده در پژوهش حاضر از نوع شبه تجربی و طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل بوده و از نظر هدف، جزو پژوهش‌های کاربردی است. جامعه آماری در پژوهش ...  بیشتر

کاربرد بازی در آموزش
تأثیر گیمیفیکیشن (بازی وارسازی) بر ارتقاء سواد زیست محیطی دانش آموزان

منیژه احمدی؛ سیده فاطمه نورانی؛ سپیده حسینی

دوره 17، شماره 3 ، تیر 1402، ، صفحه 683-694

https://doi.org/10.22061/tej.2023.9713.2891

چکیده
  پیشینه و اهداف: بحران ­های زیست محیطی تهدیداتی برای تمامی موجودات و تعادل طبیعت می ­باشند که ریشه آنها فعالیت انسانی است. بنابراین تغییر فعلی رفتار انسان از طریق آموزش، قادر به برطرف نمودن مشکلات زیست محیطی خواهد بود. هدف از آموزش محیط زیست؛ افزایش حساسیت افراد نسبت به رویدادها و تغییرات محیط فیزیکی، زیستی، اجتماعی، اقتصادی، اجتماعی ...  بیشتر

کاربرد بازی در آموزش
شناسایی و اولویت‌بندی کاربردهای نظریه بازی در فضای آموزش و یادگیری با استفاده از روش تصمیم‌گیری BWM

سیده فاطمه نورانی؛ محمد سرکانی؛ زهرا کریمی

دوره 17، شماره 2 ، فروردین 1402، ، صفحه 371-390

https://doi.org/10.22061/tej.2023.9311.2828

چکیده
  موقعیت‌هایی مانند رقابت و مشارکت را به صورت ریاضی مدل کرده و نتایج آنها را پیش‌بینی کند. نکته کلیدی در نظریه بازی این است که سود طرفین رقابت یا مشارکت وابسته به تصمیمات یکدیگر است. فضای آموزش و یادگیری یک فضای انکارناپذیر از تعاملات بین یادگیرندگان، مدرسان  و کارکنان آموزشی است، که با مدل کردن تعامل این افراد می­توان به تحلیل ...  بیشتر

کاربرد بازی در آموزش
کشف الگوهای مکرر یادگیرندگان در یک محیط یادگیری مشارکتی پویا ایجاد شده براساس نظریه بازی

سیده فاطمه نورانی؛ محمدحسین منشئی؛ الهام محمودزاده؛ محمدعلی منتظری

دوره 14، شماره 3 ، تیر 1399، ، صفحه 557-570

https://doi.org/10.22061/jte.2020.5907.2304

چکیده
  پیشینه و اهداف: در هر سیستم آموزشی، بازدهی مطلوب رویکرد آموزشی از اهمیت ویژه‏ای برخوردار است. بدین­منظور در نظر گرفتن خصوصیات شخصیتی افراد و ارائه خدمات آموزشی مطابق با خصوصیات یادگیرندگان یکی از عوامل موثر در افزایش یادگیری و بازدهی آموزشی است. از طرفی یکی از تحقیقات سال­های اخیر در این فضا، بررسی رفتار فرد در سیستم آموزشی و ...  بیشتر

کاربرد بازی در آموزش
بررسی تأثیر بازی‌سازی رایانه‌ای بر خلاقیت دانش‌آموزان دوره ابتدایی

محسن روشنیان رامین؛ خدیجه علی آبادی؛ علی دلاور

دوره 14، شماره 3 ، تیر 1399، ، صفحه 739-748

https://doi.org/10.22061/tej.2020.5851.2295

چکیده
  پیشینه و اهداف: بازی‌های رایانه ای امروزه یکی از رسانه‌های موثر در بین رسانه‌های مختلف آموزشی می‌باشد.   گرچه انجام بازی می تواند در جریان آموزش به عنوان یک روش آموزشی بکار گرفته شود اما به اذعان بسیار از محققان ساختن بازی توسط خود دانش آموزان می تواند تاثیرات عمیق تری داشته و یکی از تجارب آموزنده و لذت بخش برای افراد بویژه دانش ...  بیشتر

کاربرد بازی در آموزش
بررسی تاثیر بازیگونگی بر عملکرد تحصیلی افراد با توجه به ویژگیهای فردی مخاطبین

سید امیر حسین حسینی اناری؛ محمود نشاطی

دوره 13، شماره 3 ، تیر 1398، ، صفحه 499-510

https://doi.org/10.22061/jte.2018.3524.1895

چکیده
  پیشینه و اهداف:در سالهای اخیر شاهد رشد چشمگیر رسانه بازی‌های دیجیتال در سرگرمی و فرهنگ عامیانه مردم بوده‌ایم. بازی‌ها به‌صورت پایدار و مستحکم در فرهنگ انسانی تثبیت‌شده و به‌طور مداوم بر زندگی اجتماعی و اوقات فراغت آنها در مقیاس بی‌سابقه‌ای تأثیر گذاشته‌اند. ازجمله دستاوردهایی که رسانه بازی­های دیجیتال به دنبال دارد محرک ...  بیشتر

کاربرد بازی در آموزش
تأثیر استفاده از بازی های رایانه ای آموزشی بر تنظیم شناختی هیجان و ذهن آگاهی دانش آموزان

مریم رجبیان ده زیره؛ فریبا درتاج؛ سعید پورورستایی اردکانی؛ صلاح اسمعیلی گوجار

دوره 13، شماره 3 ، تیر 1398، ، صفحه 521-535

https://doi.org/10.22061/jte.2018.3561.1896

چکیده
  پیشینه و اهداف: نفوذ سریع فنّاوری‌های هوشمند بسیاری از جنبه­های زندگی اجتماعی را دستخوش تغییر کرده است و باعث ایجاد تغییر معناداری در چگونگی، زمان و مکان یادگیری شده است. بازی‎های رایانه­ای آموزشی که به‌نوبه خود یکی از مظاهر پیشرفت فناوری در عصر معاصر است، قسمت مهمی از آموزش در آینده را به خود اختصاص خواهند داد. برای این منظور ...  بیشتر

کاربرد بازی در آموزش
نقش «آموزش بازی محور» در آموزش طراحی معماری (نمونه موردی: طرح معماری یک کارشناسی )

مینو شفایی

دوره 13، شماره 1 ، دی 1397، ، صفحه 15-24

https://doi.org/10.22061/jte.2018.3116.1790

چکیده
  پیشینه و اهداف: در حال حاضر تکنیک ها و شیوه های آموزشی متفاوتی در آموزش طراحی معماری استفاده می شود. برگزاری همایش های آموزش معماری در سطح ملی، نشان از توجه صاحب نظران و محققان به اهمیت این موضوع دارد. در سالهای اخیر، شیوه های آموزش انتقادی، مشارکتی و یا تکنیک هایی مانند پرسش و پاسخ جهت افزایش انگیزش دانشجویان، مورد توجه محققان و مدرسان ...  بیشتر