فصلنامه علمی
محیط های یادگیری مبتنی بر فناوری
بررسی تاثیر شیب سقف کلاس بر استرس و عملکرد شناختی دانشجویان: با رویکرد معماری عصب محور

ریحانه رئیسی؛ کاوه فتاحی؛ سید محمد حسین ذاکری؛ سارا دانشمند

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 03 تیر 1403

https://doi.org/10.22061/tej.2024.10699.3043

چکیده
  پیشینه و اهداف: محیط یادگیری به هر گونه محیطی اطلاق می شود که فرایند یادگیری در آن اتفاق می افتد. در سال های اخیر، پژوهش­های متنوعی با رویکردهای متفاوت به تجزیه و تحلیل کیفیت­های محیط فیزیکی یادگیری به منظور بهبود و ارتقا عملکرد یادگیرندگان در محیط های یادگیری پرداخته اند. در همین راستا پیشرفت­های شکل گرفته در رویکرد معماری ...  بیشتر

محیط های یادگیری مبتنی بر فناوری
بررسی طراحی فضای آموزشی با رویکرد کاهش استرس با استفاده از طراحی بیوفیلیک (زیست گرا)

مصطفی ارغیانی؛ محی الدین صفار؛ محمد مهوش

دوره 17، شماره 2 ، فروردین 1402، ، صفحه 449-468

https://doi.org/10.22061/tej.2023.9338.2834

چکیده
  پیشینه و اهداف: امروزه یادگیری علوم مختلف به یکی از نیازهای اساسی انسان‌ها تبدیل‌شده است و موانع متعددی وجود دارد که سرعت یادگیری را کاهش می‌دهد؛ ازجمله این موانع می‌توان به استرس اشاره کرد. استرس نوعی پاسخ به تغییرات عاطفی یا فیزیکی ایجادشده در محیط و شرایط زندگی دانش­آموزان است که می‌تواند با توجه به سن، موقعیت زندگی و شخصیت ...  بیشتر

محیط های یادگیری مبتنی بر فناوری
سنجش میزان اثربخشی نور طبیعی بر کاهش استرس دانش آموزان در فضاهای آموزشی

فاطمه ایمانی؛ خسرو موحد

دوره 12، شماره 1 ، دی 1396، ، صفحه 41-48

https://doi.org/10.22061/jte.2018.2754.1702

چکیده
  پیشینه و اهداف: یکی از عوامل موثر تربیتی در آموزش و پرورش جدید، نحوه معماری فضاهای آموزشی است. در تعلیم و تربیت جدید، فضای کالبدی مدرسه نه تنها یک محیط خشک و بی روح در فرآیند یادگیری محسوب نمی‌گردد، بلکه به عنوان یک عامل زنده و پویا درکیفیت فعالیت های آموزشی و تربیتی دانش آموزان نقش ایفا می کند. در محیط های یادگیری توجه به شاخصه های ...  بیشتر