فصلنامه علمی
آموزش الکترونیکی- مجازی
اثربخشی آموزش فیزیک با رویکرد زمینه‌محور بر خودتنظیمی، خودکارآمدی و یادگیری دانش‌آموزان مقطع متوسطه اول در آموزش مجازی فیزیک

فرشته صداقت؛ فاطمه خدادادی آزادبنی

دوره 18، شماره 4 ، مهر 1403، ، صفحه 813-828

https://doi.org/10.22061/tej.2024.8908.3028

چکیده
  پیشینه و اهداف: همه‌گیری کووید‌- ۱۹ سیستم آموزشی را به‌طور قابل ملاحظه‌ای در سرتاسر جهان تحت تأثیر قرار داده بود که با تغییر ناگهانی آموزش مجازی و آموزش الکترونیکی همراه بوده است. با شیوع کرونا و تعطیلی مدارس، آموزش مجاری به یکی از چالش‌های هر سیستم آموزشی تبدیل شده بود. روشن است که اگر محتوای جدید فیزیک با همان روش‌های سنتی (مرسوم) ...  بیشتر

محیط های یادگیری مبتنی بر فناوری
بررسی اثر تقسیم توجه و خودتنظیمی در محیط‌های یادگیری چند رسانه‌ای بر یادگیری و بار شناختی ادراک‌شده دانش‌آموزان

فاطمه کدخداوند؛ اکبر مومنی راد

دوره 18، شماره 4 ، مهر 1403، ، صفحه 859-874

https://doi.org/10.22061/tej.2024.10617.3036

چکیده
  پیشینه و اهداف: آموزش و یادگیری بر پایه ارتباط صحیح ایجاد می­شود و این ارتباط، وابسته به انتخاب رسانه مناسب است. چندرسانه­ای­ها با توجه به مزایای متعدد، از رسانه­های تأثیرگذار بر یادگیری است؛ اما در برخی موارد، علی‌رغم وقت و هزینه بسیار برای طراحی چندرسانه­ای­ها، نتایج رضایت‌بخش نیست. عدم توجه به اصول طراحی آموزشی، ویژگی­های ...  بیشتر

رویکردهای نوین آموزشی
اثربخشی روش آموزش معکوس راهبردهای یادگیری (شناختی- فراشناختی) بر پیشرفت مهارت گفتاری و خودتنظیمی زبان‌آموزان در مقایسه با رویکرد سنتی

وحیده سادات واحدی

دوره 16، شماره 3 ، تیر 1401، ، صفحه 635-646

https://doi.org/10.22061/tej.2022.8346.2652

چکیده
  پیشینه و اهداف: راهبرد کلاس معکوس یکی از روش‌های نوین آموزش-یادگیری است که در سالیان اخیر توانسته است نظر بسیاری از محققان و صاحب نظران را به خود جلب نماید و به‌‌عنوان راه حلی برای برون رفت از مشکلات مطرح شده و چالش‌های فرارو ارائه شود. افزون بر این در زمینه آموزش زبان انگلیسی، اخیراً توجه بسیاری از متخصصان معطوف به آموزش راهبردهای ...  بیشتر