فصلنامه علمی
فناوری آموزش- آموزش عالی
1. سنجش میزان تأثیرگذاری واقعیت مجازی بر یک بازی جدّی با هدف مهارت‌آموزی ارائه شفاهی

فرجاد داوری؛ مجتبی وحیدی اصل؛ پرستو علیخانی؛ مرتضی رضایی زاده

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 مرداد 1399

http://dx.doi.org/10.22061/tej.2020.5635.2253

چکیده
  پیشینه و اهداف: ارائه شفاهی یک شایستگی اصلی برای موفقیت در محیط­های کاریِ متنوع است که دانشگاهیان به آن نیاز دارند. اهمیت این مهارت تا به آنجاست که بعنوان بخشی از برنامه­درسی آموزش­عالی توصیه شده است. نقش فناوری نیز در بهبود مهارت ارائه شفاهی و بویژه تسهیل بازخورد، قابل توجه است. بطور خاص، ترکیب بازی جدّی و واقعیت مجازی، حوزه ...  بیشتر

رباتیک آموزشی
2. استفاده از فناوری واقعیت مجازی و یک ربات هپتیکی جهت آموزش به دانش‌آموزان نابینا

سمیه حسین خانی؛ محمدرضا ارباب تفتی؛ غلامحسن پایگانه

دوره 9، شماره 3 ، تابستان 1394، ، صفحه 167-174

http://dx.doi.org/10.22061/tej.2015.349

چکیده
  در این مقاله به ارائه یک نرم­افزار جهت آموزش الفبا و اشکال به دانش­آموزان نابینا از طریق یک ربات هپتیکی(فنتوم) پرداخته ­شده است. با استفاده از این فناوری مربی می­تواند با فشردن کلیدهای تعریف شده­ای از صفحه کلید، حروف و اشکال مختلف را روی یک لوح مجازی ایجاد کند. پس از ایجاد هر حرف یا شکل کاربر نابینا قادر است، از طریق ربات هپتیکی ...  بیشتر