فصلنامه علمی
فناوری آموزش- واقعیت افزوده
بسط حواس در پرده‌ واقعیت مجازی: زبان‌آموزی زندگی-محور

سعید خزائی؛ رضا نجاتی؛ مجتبی کرباسی

دوره 17، شماره 3 ، تیر 1402، ، صفحه 469-486

https://doi.org/10.22061/tej.2023.9612.2869

چکیده
  پیشینه و اهداف: برنامه ریزی برای ورود موفق دانش آموزان به جهان واقعی از جمله اولویت­ های آموزش زبان انگلیسی در دوره متوسطه در آسیا به‌شمار می­رود. ارتقای مهارت خواندن انگلیسی برای درک نیاز­های واقعی که با عنوان زبان افزوده تعریف می­شود با بازنمایی رخدادهای جهان پیرامون در پودمان ­های زبان­آموزی مبتنی بر فناوری آموزشی در ...  بیشتر

فناوری آموزش- واقعیت افزوده
بررسی واقعیت مجازی از منظر نگرش در دوره دوم ابتدایی: مرور نظام‌مند (سیستماتیک)

مریم یوسفی؛ حسین زنگنه

دوره 17، شماره 3 ، تیر 1402، ، صفحه 633-654

https://doi.org/10.22061/tej.2023.9509.2854

چکیده
  پیشینه و اهداف: نگرش‌ها در ابعاد مختلف زندگی انسان تأثیر عمیقی دارند و رفتار انسان را تشکیل می‌دهند. یکی از این ابعاد مهم زندگی، نگرش به یادگیری است و نگرش یادگیری، رفتار یادگیری را تحت تأثیر قرار می‌دهد. نگرش منفی یادگیرندگان از دغدغه‌های هر سیستم آموزشی است. اما امروزه با تغییر روش‌های آموزشی می‌توان نگرش یادگیرندگان را نیز بهبود ...  بیشتر

کاربرد فناوری های نوظهور در آموزش
سنجش میزان تأثیرگذاری واقعیت مجازی بر یک بازی جدّی با هدف مهارت‌آموزی ارائه شفاهی

فرجاد داوری؛ مجتبی وحیدی اصل؛ پرستو علیخانی؛ مرتضی رضایی زاده

دوره 14، شماره 4 ، مهر 1399، ، صفحه 891-900

https://doi.org/10.22061/tej.2020.5635.2253

چکیده
  پیشینه و اهداف: ارائه شفاهی یک شایستگی اصلی برای موفقیت در محیط­های کاریِ متنوع است که دانشگاهیان به آن نیاز دارند. اهمیت این مهارت تا به آنجاست که بعنوان بخشی از برنامه­درسی آموزش­عالی توصیه شده است. نقش فناوری نیز در بهبود مهارت ارائه شفاهی و بویژه تسهیل بازخورد، قابل توجه است. بطور خاص، ترکیب بازی جدّی و واقعیت مجازی، حوزه ...  بیشتر

روباتیک آموزشی
استفاده از فناوری واقعیت مجازی و یک ربات هپتیکی جهت آموزش به دانش‌آموزان نابینا

سمیه حسین خانی؛ محمدرضا ارباب تفتی؛ غلامحسن پایگانه

دوره 9، شماره 3 ، تیر 1394، ، صفحه 167-174

https://doi.org/10.22061/tej.2015.349

چکیده
  در این مقاله به ارائه یک نرم­افزار جهت آموزش الفبا و اشکال به دانش­آموزان نابینا از طریق یک ربات هپتیکی(فنتوم) پرداخته ­شده است. با استفاده از این فناوری مربی می­تواند با فشردن کلیدهای تعریف شده­ای از صفحه کلید، حروف و اشکال مختلف را روی یک لوح مجازی ایجاد کند. پس از ایجاد هر حرف یا شکل کاربر نابینا قادر است، از طریق ربات هپتیکی ...  بیشتر