آثار سودمند و زیان‌بار استفاده از رسانه‌های ارتباطی نوین (اینترنت، ماهواره و تلفن همراه) از دیدگاه دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه شهر بهار

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسنده

عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور

چکیده

هدف اصلی این پژوهش تعیین آثار استفاده از رسانه‌های ارتباطی نوین از دید دانش‌آموزان شهر بهار بوده است. روش پژوهش توصیفی و از نوع پیمایشی بوده و جامعه آماری آن شامل تمامیدانش‌آموزان دختر دوره متوسطه دوم شهر بهار می‌شده است که بر این اساس تعداد 288 نفر به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند‌مرحله‌ای انتخاب شده‌اند. ابزار اصلی جهت جمع‌آوری داده‌ها پرسشنامه‌ای محقق- ساخته بوده است. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون‌های آماری مختلفی چون آزمون کلموگراف- اسمیرونف، آزمون t تک‌گروهی و t گروه‌های وابسته استفاده شد. نتایج نشان داد از نظر دانش‌آموزان استفاده از رسانه‌های ارتباطی نوین (اینترنت، ماهواره و تلفن همراه) دارای آثار سودمند و زیان‌بار تربیتی است و آثار زیان‌بار آن به‌طور کلی بیش از آثار سودمند آن است. آثار سودمند تربیتی رسانه‌های نوین ارتباطی عبارت‌اند از: افزایش روابط اجتماعی مفید، ارتقاء آگاهی فردی و تسهیل یادگیری زبان دوم؛ و آثار زیان‌بار تربیتی آن عبارت‌اند از: ایجاد آشفتگی اخلاقی در دانش‌آموزان، انزوای دانش‌آموزان، افت تحصیلی، کاهش استفاده از لهجۀ محلی و کم‌شدن زمان فعالیت ورزشی در دانش‌آموزان است.

چکیده تصویری

آثار سودمند و زیان‌بار استفاده از رسانه‌های ارتباطی نوین (اینترنت، ماهواره و تلفن همراه) از دیدگاه دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه شهر بهار

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Useful and harmful effects of using from modern communicational media (such as internet, satellite and mobile phone) from girls student's point of view, in Bahar city

چکیده [English]

The main purpose of this research was to determine the effects of using from modern media communication from Bahar city students' point of view. The method of this research was descriptive, kind of survey. Statistical population of it include all female high- school students in Bahar city. So, in terms of multi-cluster sampling method 288 individual were selected. The main instrument for gathering data in this research was a research-made questionnaire. For data analysis, the inferential statistics like Kolmogorov-Smirnov test, one sample t-test and dependent t-test used. The results showed students believed that using from modern media communication like Internet/Mobile, and so on, have harmful and useful effects. Nevertheless, the harmful effects of it are more than the useful ones. Anyway, the useful effects of it respectively were: increasing the social relationship of students, promoting the individual consciousness, and facilitating the second language learning. On the other hand, the harmful effects of it respectively were student's morality disorders, isolation of students, educational drop-out, and decrease using of local slangs, and decrease sport activity time between them.

کلیدواژه‌ها [English]

  • modern media
  • harmful effects
  • useful effects
  • High school Students
  • Bahar City

[1] Roch, S. (2013). How protecting our children against the internet and mobile phone risks. Translated by Maryam Mashyekh. Tehran: Panjereh Publication. [In Persian].

[2] Zolfaghari, H. (2012). A research about problem of women's bad-Hijabi. Tehran: Avaye Danesh Gostar Publication. [In Persian].

[3] Malekan, L. (2011). Moral and social problems in information technology. Teheran: Etehad-e Atinegar Publication. [In Persian].

[4] Norman, K. L. (2012). Cybernetic psychology: Human-computer interaction. Translated by Fatemeh Vahdatnia. Tehran: Asim Publication. [In Persian].

[5] Amanlou, H. (2014). Poisonous dishes. Tehran: Farhang-e Andishe Publication. [In Persian].

[6] Ahmadzadeh-e Kermani, R. (2011). Rethinking about culture and radio. Tehran: Chapar Publication. [In Persian].

[7] Hamidian, F. (2003). Internet and Mobil phone addiction. Tehran: Ghatreh Publication. . [In Persian].

[8] Mousapour N., and Dortaj, F. (2008). Evaluating of religious animations in television of Islamic Republic of Iran, Quart J. of Cultural Researches, 1(3), 157-182. [In Persian].

[9] Navabakhsh, M., Hashemnejad, F., & Zadshampour, V. (2010). Investigating about effects of internet and mobile phone on changing of young people's entity, between the ages of 15-29 in Mazandaran province of Iran. Mag. of Sociology of Young People Studies, 1(1), 145-170. [In Persian].

[10] Mohammadpour, A., Naghdi, A., & Naderinejad, B. (2010). Effect of satellite upon cultural entity in Kordistan province of Iran: a case study about Kord student at Sanandaj University. Two Quart Rev J. of Research about Young People, Culture and Society, 4, 131-156. [In Persian].

[11] Rahimian, M. (2012). Investigation about effects of mobile phone upon girls students' behavior, between the age of 16-30 in Semnan province. Quart J. of Army Knowledge, 2(6), 31-50. [In Persian].

[12] Khoshkhouee, M., Yousefzadeh, M., & Azarioun, P. (2012). Investigating about relationship between size of utilizing from communication media (internet, satellite & Mobil phone) and attitude of girls students of Boualisina University to HIjab. Two Quart Scientific-Research J. of Religion and Communication, 20(1), 43-65. [In Persian].

[13] Abasi-e valadi, M. (2014). Dishes as a tablecloth on our home roof. Ghom: JameAtolZahra Publication. [In Persian].

[14] Shafizadeh, H., Zavareh, S. A., Mohammadbagher, M., & Tajik, M. (2015, March). Investigating about the role of modern technologies on psychological health of students. Proc of first Nat. conference on Management Ocean. Shiraz: Shiraz University. [In Persian].

[15] Koh, H., Hegde, N., and Karamchandani, A. (2014). Analysis of virtual social networks based on Swot. Monitor Group and Deloitte Touche Tohmatsu India.

[16] Toye, F., Barker, K. (2012). Educational works in Internet use. DisabilRehabil, 34(11), 894–903.

[17] Camerini, L., Giacobazzi, M., Boneschi, M., Schulz, P. J., & Rubinelli, S. (2011). User Model User-adapt Interact, 21(4-5), 485-511.

[18] Carter, S.M., & Little, M. (2007). Impact of the Internet on social relationQual Health Res, 17(10), 1316-28.

[19] Kiesler, S., Cummings, J., & Ruat, R. (2001). Internet Evolution and Social Impacts. Retrieved From: http://www.psy.cmu.edu/faculty/helgesonElisheva.

[20] Azari, G. (2011). Recognizing of Radio audience. Tehran: General office of education in the college of Seda and Sima. [In Persian].

[21] Krejcie, R. V., & Morgan, D.W. (1970). Determining sample size for research activities. Educational and Psychological Measurement, 30, 602-609.