فصلنامه علمی

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه اراک، اراک، ایران

2 گروه روان‌شناسی،دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه اراک، اراک، ایران

چکیده

پژوهش حاضر به‌منظور بررسی تأثیر چندرسانه‌ای قرآن بر میزان یادگیری و یادداری بخش بخش خواندن کلمات، روخوانی و روان‌خوانی آیات دانش‌آموزان پسر با نیازهای ویژه ذهنی پایة ششم ابتدایی شهر اراک انجام شد. روش تحقیق از نوع شبه­تجربی با پیش‌آزمون و پس‌آزمون و تعداد شرکت‌کنندگان در پژوهش 18 نفر از دانش‌آموزان با نیازهای ویژه ذهنی آموزشگاه استثنایی نور بود؛ که به‌صورت تصادفی به دو گروه 9 نفره تقسیم شدند. به‌منظور بررسی تغییرات حاصله، ابتدا یک پیش‌آزمون بر روی هر دو گروه اجرا شد. سپس گروه آزمایش و گروه گواه به مدت دو ماه (18 جلسة 45 دقیقه‌ای) به ترتیب تحت آموزش با چندرسانه‌ای و آموزش به روش سنتی قرار گرفتند. بعد از پایان آموزش، از هر دو گروه پس‌آزمون به عمل آمد. سپس با استفاده از روش تحلیل اندازه‌گیری مکرر و واریانس چند متغیره، تحلیل داده‌ها انجام شد. یافته‌ها نشان دادند در بخش بخش خواندن آیات و روخوانی تفاوت معنی‌داری بین پیش‌آزمون و پس‌آزمون‌ها (یادگیری و یادداری) وجود دارد. همچنین تفاوت معناداری در تعامل بین پیش‌آزمون و پس‌آزمون‌ها (یادگیری و یادداری) در بین دو گروه آزمایش و گواه وجود دارد، یعنی گروه در این معناداری نقش دارد. هرچند در هر دو گروه تحت آموزش میزان یادگیری و یادداری از هنگام شروع آموزش بهبودیافته بود اما در مقایسة دو گروه، این گروه تحت آموزش چندرسانه‌ای قرآن بود که نسبت به آموزش سنتی در مؤلفه‌های مورد بررسی موفق‌تر بوده‌اند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The effects of multimedia instruction of Quran on the learning and retention of students with mental special needs

نویسندگان [English]

  • H. Panah 1
  • S. Mousavipour 2

1 Department of Educational Sciences, Faculty of Humanities, Arak University, Arak, Iran

2 Psychology Department. Faculty of Human Science, Arak University. Arak. Iran

چکیده [English]

The present research was conducted to investigate the instructional effects of Quran educational multimedia on the learning and retention of six grade male students with mental special needs in Arak. The research design of the study was a quasi-experimental, and the participants of the study were 18 students with mental special needs studying at the Noor special education center randomly assigned to two groups of nine. The experimental group was treated with multimedia instruction for two months (18 sessions each 45 minutes) while the control group received no treatment strategy. To assess the results, first a pretest was administered to both groups. After the pretest the experimental group received the treatment and after that a posttest was administered to both groups. The data were then analyzed with repeated measure ANOVA and multivariate variance analysis.Overall, the results of the analyses imply that although in both groups under study the level of learning and intake improved compared with the beginning, the second group which was exposed to multimedia instruction of Quran outperformed the other group with traditional instruction in the indices under investigation in this study.  Also, according to multivariate variance analysis, it was found that multimedia use in teaching Quran to students with mental special needs significantly improves the indices of reading the words part by part, reading, compared with the traditional methods.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Multimedia education
  • Quran
  • Students with special mental needs
  • Learning
  • retention

 

 

 

[1] Eshwer B. K. (2011). Normal Childhood’s Response to Childhood of Mentally Challenged: Aspirations and Ground Reality of Mentally Challenged Children. [On line] Available in: http://www.cry.org/resources/pdf/NCRRF/Eshwar_Kale_2010_Report.pdf
[2] Gobari Bonab & Hossein Khan Zadeh Firoz Jah, A. (2009). Psychology and the education of mentally deficient children. Tehran: Dnjeh. [In Persian].
[3] Exceptional Education. (2014). an evaluation of the Special Needs Education Organization in the last two years. Tehran: Faraz Andish Sabz. [In Persian].
[4] Milani Far, B. (2015). Psychology of young adults and children with mental deficiencies. Tehran: ghods. [In Persian].
[5] Mehr Mohammadi, M. (2000). The characteristics of students with mental deficiencies. Teacher Progress, No.124, pp. 20-24. [In Persian].
[6] Ganji, M. (2015). Psychology of Exceptional children based on DSSM-5. Tehran: Savalan. [In Persian].
[7] Ahmadi, A. (2013). Innovations in improving religious attitudes in mental special needs students. Journal of Exceptional Education, vol. 3, No. 116, pp. 47-53. [In Persian].
[8] Garnet, K.)1998).Defferent type of math learning problem. Available in: http://www.Idonline.org/article/5896
[9] Safarian, S; Fallah, V & Mir Hosseini, H. (2010). A comparison of multimedia instruction and traditional instruction of math. Information and communication in educational science, Vol. 1, No. 2, pp. 2-21. [In Persian].
[10] Hoppe, S. E. (2004). Improving Transition Behavior in Student with Disabilities Using a Multimedia Personal Development Program: check and connect. Tech trends, 48 (6), 43-46.
[11] Adam, T., & tatnall A. (2010). Use Of ICT To Assist Student With Learning Difficulties: An Actor-network Analysis. IFIP advances in information and communication technology, 324, 1-11, DOI: 10, 1007/978-3-642-15378-5_1.
[12] Garrison, D.R. and Anderson, T. (2005). E-Learning in the 21st Century: A Framework for Research and Practice. (Translation of zareii zavaraki & Safaei Moghaddam). Tehran: olom va fonon (The date of publication in the original language 2004). [In Persian].
[13] Arkun, S. Akkoyunlu, S. (2008). A Study on the development process of a multimedia learning environment acceording ADDIE model and students' opinions of the multimedia learning environment. Hacepttep University, Faculty of Education, Department of Computer. Tech, Ankara, Turkey. Interactive Educational Multimedia. [On line] Available in: http://www.ub.edu/multimedia/learn
[14] Key Nejad, H. (2009). Multimedia as tools for educational technology. 2nd symposium of analysis of practical instructions. 28 & 29 February 2009. [In Persian].
[15] Amir Teymoori. M.H. (2015) Educational message design. Tehran: Samt. [In Persian].
[16] Razavi, A. (2015). New topics in educational technology. Chamran University Publications. [In Persian].
[17] Behnam moghaddam, M. (2014). Sociology multimedia design and its effects on the educational development of mental special needs female 5th grade students in Arak during 1392-93. MA Thesis, Arak University. [In Persian].
[18] Azimi, E & Mosavipour, S. (2014). Dictation multimedia design and its effects on the educational progress of 2nd grade learning difficulty students in Arak. Learning Disability Quarterly, Vol. 4, No,. 1, pp.73-88. [In Persian].
[19] Bazrafshan, S; Alikhani, M & Rastgar pour. H. (2014). The effect of electronic education on the 6th grade female students. Journal of Exceptional Education. Vol. 3, No. 125, pp. 17-21. [In Persian].
[20] Zarei zavaraki, E & gharibi, F. (2012).The effect of multimedia on maty learning and retention in 4th grade special needs students in Arak. Journal of Psychology of Exceptional individuals, vol. 3, No, 5, pp. 1-19. [In Persian].
[21] Hadadian Choghaee, F., Mousavi Poor, S., Seify. M. (2012). Effect of math multimedia teaching on mathematics self-regulation and learning in the first grade Students of secondary school. Journal of educational technology. [On line] Available in: http://www.elixirpublishers.com
[22] Amiri. F. (2010). Science educational multimedia and its effects on the amount of learning and retention of female 3rd grade special needs students. MA thesis Educational Science and Psychology, Arak University. [In Persian].
[23] Malekian, F., Nadi, M. (2012). The effect of program learning on learning and retention of mathematics among the fifth step students affected with learning diabitities in kermashah city. Journal of procedia – Social and behavioral soiences. 46, 785-789.
[24] Acha. J. (2009). The effectiveness of multimedia programs in children’s vocabulary learning. British journal of educational technology. London: Jan 2009. Vol 40. Iss 1. Pg 23. Available online at http://ProQuest.com.
[25] Poobrasert. O, Cercone. N (2009) evaluation of educational multimedia support system for student with deafness. Journal of educational m and hypermedia. Norfolk. 2009. Vol 18. Iss I. pg 71 available online at http://proQuest.com.
[26] Liao, Y.C. (2007). Effects of computer- assisted instruction on students- achievement in Taiwan: Ameta- analysis. Journal of Computer & Education.48, 216-233.
[27] Ebrahimi, Z. (2004). The comparison of the effect of interactive (CD) and non-interactive (Recordings) media on the speed, accuracy and viability of math learning on female first year students in the secondary school of district 17 of Tehran during 1381-82. MA Thesis, Allame Tabatabaei University. [In Persian].
[28] Zofan, S. H & Lotfi Pour, K. H. (2008). Educational media for the classroom. Tehran: Iran Publication. [In Persian].

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


نامه به سردبیر

سر دبیر نشریه فناوری آموزش، با تواضع انتشار نامه های واصله از نویسندگان و خوانندگان و بحث در سامانه نشریه را ظرف 3 ماه از تاریخ انتشار آنلاین مقاله در سامانه و یا قبل از انتشار چاپی نشریه، به منظور اصلاح و نظردهی امکان پذیر نموده است.، البته این شامل نقد در مورد تحقیقات اصلی مقاله نمی باشد.

توچه به موارد ذیل پیش از ارسال نامه به سردبیر لازم است در نظر گرفته شود:


[1]نامه هایی که شامل گزارش از آمار، واقعیت ها، تحقیقات یا نظریه ها هستند، لازم است همراه با منابع معتبر و مناسب باشند، اگرچه ارسال بیش از زمان 3 نامه توصیه نمی گردد

[2] نامه هایی که بجای انتقاد سازنده به ایده های تحقیق، مشتمل بر حملات شخصی به نویسنده باشند، توجه و چاپ نمی شود

[3] نامه ها نباید بیش از 300 کلمه باشد

[4] نویسندگان نامه لازم است در ابتدای نامه تمایل یا عدم تمایل خود را نسبت به چاپ نظریه ارسالی نسبت به یک مقاله خاص اعلام نمایند

[5] به نامه های ناشناس ترتیب اثر داده نمی شود

[6] شهر، کشور و محل سکونت نویسندگان نامه باید در نامه مشخص باشد.

[7] به منظور شفافیت بیشتر و محدودیت حجم نامه، ویرایش بر روی آن انجام می پذیرد.

CAPTCHA Image