فصلنامه علمی
محیط یادگیری
مقایسه تطبیقی چگونگی ارتباط میان فضای آموزشی و نیایشی در مسجد-مدرسه‌های دوره‌ تیموری و صفوی

حامد حیاتی؛ مهسا بهداروند

دوره 15، شماره 3 ، تیر 1400، ، صفحه 591-610

https://doi.org/10.22061/tej.2021.6685.2433

چکیده
  پیشینه و اهداف: مسجد- مدرسه­ها از مراکز اجتماعی، سیاسی و مذهبی مردم مسلمان بوده است که در سرزمین‌های اسلامی به‌عنوان پناهگاهی برای زندگی پرآشوب شهری به‌شمار می­آید. حکومت­های مذهبی در ایران به­منظور آموزش امور دینی در فضایی مذهبی، به کمک زمینه فراهم شده به وسیله مسجد-آرامگاه­ها و مسجدخانقاه­ها، دست به ساخت کالبدی جدید ...  بیشتر

محیط یادگیری
مفهوم آموزش و تأثیر آن در معماری مسجد–مدرسه‌های دوره قاجار

حامد حیاتی؛ فاطمه غلامی

دوره 13، شماره 4 ، مهر 1398، ، صفحه 743-761

https://doi.org/10.22061/jte.2019.3253.1843

چکیده
  پیشینه و اهداف: آموزش از مسائل مهم موجود در هر جامعه است و نقش تعیین­کننده­ای در ارتقای سطح دانش افراد و رشد فرهنگ آن جامعه دارد. در زمان­های گذشته وظیفه و مسئولیّت مدارس، بیش­تر آموزش­های دینی بود. مدارس به منزله یکی از ارکان اصلی سازمان­های شهری به وسیلۀ قشر­های مختلفی هم­چون علماء و مدرسان، سلاطین و ثروتمندان و ... ساخته ...  بیشتر