فناوری آموزش
جلال رضائی نور؛ محمدسعید عسگری
چکیده
پیشینه و اهداف: پردازش ابری انواع نرمافزار ضروری و خدمات سختافزار (بهعنوان مثال، برنامههای کاربردی، ذخیرهسازی، قدرت پردازش، سرور مجازی) را در رسانه وب (بهعنوان مثال، ابر) بر روی ساختار قیمت پرداخت تدریجی، ارائه میکند، در نتیجه مقیاسپذیری و رفع نیاز به سرمایهگذاریهای بزرگ در سختافزارهای گران قیمت و پروانههای ...
بیشتر
پیشینه و اهداف: پردازش ابری انواع نرمافزار ضروری و خدمات سختافزار (بهعنوان مثال، برنامههای کاربردی، ذخیرهسازی، قدرت پردازش، سرور مجازی) را در رسانه وب (بهعنوان مثال، ابر) بر روی ساختار قیمت پرداخت تدریجی، ارائه میکند، در نتیجه مقیاسپذیری و رفع نیاز به سرمایهگذاریهای بزرگ در سختافزارهای گران قیمت و پروانههای نرمافزار و ارائه مزایا، هزینهای قابل توجه به سازمانها را ارائه میکند. ارتقاء مداوم نرم افزارها و سخت افزارها به شیوهای رایج (و گران) در بسیاری از سازمانها تبدیل شده است. این وضعیت به احتمال زیاد در وضعیت فعلی اقتصادی پس از سقوط نزدیک سیستمهای مالی جهان بدتر خواهد شد. پردازش ابری میتواند برای بسیاری از این سازمانها فرصت ادامه استفاده از تحولات جدید در فنآوریهای IT باهزینههای مقرون بهصرفه ارائه کند. انواع مختلف سازمانها، در جهان بهطور فزایندهای پویا زندگی میکنند. بخش عمدهای از این پویایی از تحولات و نوآوری در فنآوری، بهویژه فنآوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) ایجاد میشود. هدف این مقاله یک بررسی روی ابتکارات مدیریت دانش در عصر پردازش ابری بهمنظور شناسایی وضعیت فرارو و همچنین تحقیقات آینده میباشد، جنبههایی مانند اهداف، انواع دانش و تکنولوژیها بررسی میشود.روش ها: پس از مطالعات نگاشتی در 4 پایگاه آی تریپل ای، کتابخانه دیجیتالی ای ام سی، اسپرینگرلینک و ساینس دایرکت 9 مطالعه در مورد ابتکارات مدیریت دانش در عصر پردازش ابری شناسایی کردیم که بهمنظور استخراج اطلاعات مربوطه در مجموعهای از سوالات تحقیق بررسی شدهاند. اگرچه تنها چند مطالعه پیدا شده بود که ابتکارات مدیریت دانش در عصر پردازش ابری را نشان دهد، اما مطالعات افزایش علاقه به این موضوع در سالهای اخیر را نشان میدهد. از نقطه نظر مدیریت دانش، بیشتر مطالعات درمورد جنبههای مربوط به ارائه مسائل ابری و ارائه نرمافزارهای جدید تحتوب برای مدیریت دانش با استفاده از یک سیستم مدیریت دانش بحث میکنند.یافتهها: نتایج نشان میدهد که مدیریت دانش بهعنوان یک استراتژی مهم برای افزایش اثربخشی، و همچنین برای بهبود انتخاب و استفاده از تکنیکهای مناسب و روشها در مسائل ابری اشاره میکند. ازسوی دیگر، عدم کفایت سیستمهای مدیریت دانش موجود بهعنوان بزرگترین مشکل مربوط به اجرای مدیریت دانش در عصر پردازش ابری ذکر شده.نتیجهگیری: در این مقاله، ما نگاشت سیستماتیک در مدیریت دانش در پردازش ابر ارائه دادیم. 9 سوال پژوهشی تعریف شدند و به بررسی جنبههای زیر پرداختند. 1) توزیع مطالعات انتخاب شده در طول سال2) تمرکز پژوهش از منظر پردازش ابر3) تمرکز پژوهشی از دیدگاه مدیریت دانش4) نوع پژوهش5) مشکلات گزارش شده6) اهداف بهکار گرفتن مدیریت دانش در پردازش ابر.7) انواع دانش معمولا مدیریت شده در زمینه پردازش ابر 8) فنآوری اطلاعات استفاده شده در مدیریت دانش در پردازش ابر 9) نتیجهگیری اصلی (مزایا و مشکلات) گزارش شده در اجرای مدیریت دانش. مدیریت دانش در پردازش ابر برای بودن یک حوزه پژوهشی بسیار متعهد و امیدوارکننده نشان داده شده است. چراکه مدیریت دانش به بررسی دانش در سازمان در جهات مختلف کمک میکند ،همانطورکه بهوسیله این نگاشت سیستماتیک نشان داده شد. بخش اصلی از این کار آشکار ساختن برخی از جنبههای مرتبط با بهکارگیری مدیریت دانش در پردازش ابر، بهمنظور تحقیقات آینده در این حوزه است.