روانشناسی فناوری آموزش
اسحاق شایگان
چکیده
امروزه دانشگاهها با امکانات آموزشی مناسب و بهرهگیری از اساتید متخصص درجهت تربیت دانشجویانی متخصص و متعهد تلاش مینماید؛ ولی اگر دانشجویان هوشیاری و توجه لازم را در کلاس درس نداشته باشد، تمام این زحمات به هدر میرود. مقالهحاضر بهبررسی علت خوابآلودگی دانشجویان بهعنوان یکی از عوامل بیتوجهی در کلاس پرداخته و سعی نموده ...
بیشتر
امروزه دانشگاهها با امکانات آموزشی مناسب و بهرهگیری از اساتید متخصص درجهت تربیت دانشجویانی متخصص و متعهد تلاش مینماید؛ ولی اگر دانشجویان هوشیاری و توجه لازم را در کلاس درس نداشته باشد، تمام این زحمات به هدر میرود. مقالهحاضر بهبررسی علت خوابآلودگی دانشجویان بهعنوان یکی از عوامل بیتوجهی در کلاس پرداخته و سعی نموده است تا تأثیر روش تدریس اساتید و وضع ظاهری آنان را بر این مقوله بسنجد. در این راستا 2 فرضیه استخراج که به روش پیمایشی و با طراحی پرسشنامه محقق ساخته، که توسط 352 دانشجوی جامعه نمونه تکمیل شد، آزمون گردید و این نتایج بهدست آمد: 8/27% دانشجویان تاحد زیادی در کلاسها خواب آلود هستند. در هنگام روش سخنرانی 72% دانشجویان، در روش حفظ و تکرار 48% و در شیوه پرسش و پاسخ 4/9% از دانشجویان خوابآلود هستند. صدای متنوع استاد از خوابآلودگی 6/36% جلوگیری میکند و 4/69% تجربه بالای استاد را مانع خوابآلودگی میدانند. وضع ظاهری استاد 5/39% در جلوگیری از خوابآلودگی دانشجویان مؤثر است.