فصلنامه علمی
دوره 18 (1403)
دوره 17 (1402)
دوره 16 (1401)
دوره 15 (1400)
دوره 14 (1399)
دوره 13 (1398)
دوره 12 (1397)
دوره 11 (1396)
دوره 10 (1395)
دوره 9 (1394)
دوره 8 (1393)
دوره 7 (1392)
دوره 6 (1391)
دوره 4 (1389)
دوره 3 (1388)
دوره 2 (1387)
دوره 1 (1386)
مقاله پژوهشی آموزش زبان انگلیسی
بررسی مقابله‌ای نگرش در بخش بحث در مقالات آموزش زبان انگلیسی و روان‌پزشکی

علیرضا جلیلی‌فر

دوره 5، شماره 2 ، فروردین 1390، صفحه 81-90

https://doi.org/10.22061/tej.2011.281

چکیده
  تحقیق حاضر به بررسی مقایسه­ای عبارت­های احتیاط­آمیز و افزاینده­های زبانی در مقالات پژوهشی در دو رشته   زبان­شناسی کاربردی و روان­پزشکی پرداخته است. این تحقیق همچنین سعی بر آن داشته تا تفاوت­ها و شباهت­های احتمالی از لحاظ نوع و کاربرد این کلمات را پیدا نماید. بدین­منظور 90 مقاله پژوهشی از متون فارسی، فارسی- انگلیسی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی آموزش زبان انگلیسی
تأثیرات آموزش منظورشناختی زبان انگلیسی بر میزان توجه و بازدهی یادگیری ساختارهای تقاضا در میان زبان‌آموزان ایرانی

ایمان ملاذ؛ میترا ربیعی؛ سعید کتابی

دوره 5، شماره 2 ، فروردین 1390، صفحه 91-97

https://doi.org/10.22061/tej.2011.282

چکیده
  تحقیق حاضر به مطالعه و بررسی تأثیرات آموزش منظورشناختی زبان انگلیسی بر میزان توجه و بازدهی یادگیری ساختارهای تقاضا در میان زبان­آموزان ایرانی می­پردازد. بدین­منظور 30 زبان­آموز ایرانی در سطح متوسط جهت بررسی میزان توجه­شان به این موضوع و تأثیر آن بر یادگیریشان انتخاب شدند و به دو گروه متجانس 15 نفره به نام­های گروه مقایسه ...  بیشتر

مقاله پژوهشی آموزش زبان انگلیسی
بررسی رابطه تفکر انتقادی و راهبردهای یادگیری زبان توسط فراگیران زبان انگلیسی در ایران

جهانبخش نیکوپور؛ محمد حسن امینی فارسانی؛ مریم نصیری

دوره 5، شماره 2 ، فروردین 1390، صفحه 99-104

https://doi.org/10.22061/tej.2011.283

چکیده
  مطالعه حاضر به بررسی رابطه بین تفکر انتقادی و استفاده از راهبردهای مستقیم و غیر مستقیم یادگیری زبان توسط فراگیران زبان انگلیسی در ایران می­پردازد. در این مطالعه،100 دانشجو زبان انگلیسی در دانشگاه آزاد اسلامی کرج به دو پرسشنامه تفکر انتقادی و راهبردهای یادگیری زبان پاسخ دادند. نتایج حاصل بیانگر وجود رابطه آماری معنی­دار بین راهبردهای ...  بیشتر

مقاله پژوهشی روانشناسی تربیتی
رابطه بین هوش هیجانی و موفقیت تحصیلی

مریم مشکوه

دوره 5، شماره 2 ، فروردین 1390، صفحه 105-108

https://doi.org/10.22061/tej.2011.284

چکیده
  هوش هیجانی توانایی فرد در کنترل احساس خود و دیگران و تمایز قائل شدن بین اثرات مثبت و منفی احساسات و استفاده از اطلاعات احساسی برای راهبرد تفکر و عمل می­باشد. این مطالعه برای یافتن ارتباط بین هوش هیجانی و موفقیت تحصیلی انجام شد. همبستگی بین نمره حاصل از تست هوش هیجانی و معدل درسی دانشجویان محاسبه شد. شرکت کنندگان در این مطالعه دانشجویان ...  بیشتر

مقاله پژوهشی علوم تربیتی
یادگیری از جامعه مورچگان در بهینه‌سازی دیوارهای حائل بتنی

محمود قضاوی؛ سعید بزازیان بناب

دوره 5، شماره 2 ، فروردین 1390، صفحه 109-116

https://doi.org/10.22061/tej.2011.285

چکیده
  : In the present paper, lessons are learnt from ant society so that humankind can optimize his engineering issues. As an example of such issues, a reinforced concrete retaining wall for which the application of optimization can reduce the costs involved is considered. Traditional design procedure for reinforced concrete retaining walls is unable to design an optimized wall unless a large trial effort is undertaken. This paper introduces a learning procedure from ants, which is a general search technique for the solution of difficult combinatorial problems with its theoretical roots based on the ...  بیشتر

مقاله پژوهشی شایستگی حرفه ای معلمان
بررسی رابطه بین خود تنظیمی و تفکر انتقادی معلمان زبان انگلیسی

افسانه غنی‌زاده

دوره 5، شماره 2 ، فروردین 1390، صفحه 117-124

https://doi.org/10.22061/tej.2011.292

چکیده
   مطالعه حاضر به بررسی رابطه بین خود تنظیمی و تفکر انتقادی معلمان زبان انگلیسی در آموزشگاه­های زبان پرداخته است. علاوه بر این نقش سابقه تدریس در خود تنظیمی معلمان و رابطه بین سن و خود تنظیمی مورد بررسی قرار گرفت. بدین منظور، 92 معلم زبان انگلیسی بر اساس نمونه موجود از آموزشگاه­های مختلف زبان انگلیسی سطح مشهد انتخاب شدند. از این ...  بیشتر

مقاله پژوهشی برنامه ریزی درسی
اعتبار سنجی نیمرخ بسامدواژگانی به عنوان ساز وکار سنجش بنای واژگانی در گفتمان نوشتاری

غلامرضا عباسیان؛ مهدی شیری پریزاد

دوره 5، شماره 2 ، فروردین 1390، صفحه 125-131

https://doi.org/10.22061/tej.2011.293

چکیده
  پیشرفت­های حاصله در حوزه فناوری و کاربرد آنها در زمینه­های مختلف از جمله حوزه آموزش مزایای بزرگی را برای انسان به ارمغان آورده است. یکی از برجسته­ترین دستاوردها در این عرصه ابداع در حوزه نرم­افزارهای رایانه­ای نظیر نرم­افزار نیمرخ بسامد واژگانی (LFP) و کاربردهای آموزشی آن در تدریس و سنجش بوده است. در این راستا و در جهت حصول ...  بیشتر